Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#117271 20/10/15 07:36 PM
Joined: Apr 2010
Posts: 45
Likes: 3
E
erry Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Apr 2010
Posts: 45
Likes: 3
Hallo Solex-vrienden, sinds jaren rij ik fijn op mijn solex oto 1964, de solex heeft mijn zus (bwjr.1948) in 1964 voor haar 16e verjaardag gekregen, en deze solex gebruik ik met heel veel plezier.
Ik rij altijd met verlichting aan, 6 V 6 watt voor en 6 v 7,5 watt achter. Vanochtend heb ik ca 15 km gereden, maar mij viel op dat het achterlicht feller dan normaal brandde het voorlicht brandde zoals altijd.
Thuisgekomen brand het licht, zowel voor als achter niet meer en is het achterlampje zwart geblakerd. Alle verbindingen en contacten zijn prima.Dit probleem heb ik voor het eerst.
Het was net zo fijn, de originele verlichting te kunnen gebruiken en niet e.e.a. led-gedoe. Wie weet wat de oorzaak zou kunnen zijn.Spoel defect?
Dank voor jullie reacties en groet,
Erry
Maastricht


Solexclub De Vrung Voerendaal
erry #117272 20/10/15 07:49 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
hoewel lampjes soms best lang meegaan hebben ze niet het eeuwige leven.
Philips heeft het toch al slecht en ik geloof dat Cecilia Rombley er ook al eens een liedje aan geweid heeft .

Ze gaan wel eens stuk.
En v.d Heem zat heel goed in de electrische spullen maken: Spoelen als geen andere, veel betere kwaliteit dan het samenstel van onderdelen dat Solex heet het zou me dus verbazen als de (licht)spoel kapot was


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
erry #117273 20/10/15 08:26 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Als je al zoveel jaar ermee rondrijdt en dit probleem voor het eerst hebt, dan is een nieuw lampje het makkelijkst om weer licht in de duisternis te krijgen. Best kans dat je geluk hebt en weer jaren vooruit kunt wink

Mocht het probleem zich op korte termijn herhalen dan is het goed om dit forum eens te doorzoeken, er staan een aantal goede tips op (o.a. in serie schakelen).


Hou het simpel wink
Groeten, John.

erry #117274 20/10/15 09:03 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Voor 50 cent tweediodes 1oo4 3 amp en twee nieuwe lampjes ben je klaar.
Zet de diodes in serie met de draad naar het voorlicht en de andere diode naar het achterlicht.
Zet de ene met de merk ring naar het achterlicht.
En zet de andere met de merk ring niet naar de voorlamp maar andersom.
De wisselstroom zal dan met positieve stroom door de voorlamp gaan.
En de negatieve stroom zal alleen door het achterlicht gaan.
Wordt op een of andere reden de stroom van een van beide lampen even onderbroken dan geeft het geen twee kapotte lampen (meestal geen kapotte lamp )

erry #117281 22/10/15 11:21 PM
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
1004 3 amp diode ?

En welke lampjes gebruik je dan?

Last edited by 49cc; 22/10/15 11:23 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
49cc #117282 23/10/15 12:11 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik denk dat Jan de 1n4001 bedoelde, de 1004 kan ik ook niet terugvinden.
Voor 3 ampere kom je op een ander type uit in de 5400 serie (1n5400, 1n5401, enzv.)

Je gebruikt de standaard lampjes van 6Volt.

Last edited by FFAnders; 23/10/15 12:39 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
erry #117302 24/10/15 05:01 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
De stroom door de diode wordt gemeten continu.
Hier loopt maar de helft van de tijd stroom en dan nog niet volop dus de 4001 zou het moeten kunnen maar een 5400 kost niets meer.

erry #117378 30/10/15 01:28 AM
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Duidelijk verhaal nu. Op naar de electronica boer dan maar.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Dus op deze manier?
[Linked Image]

Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
En heeft er toevallig iemand een foto of beschrijving waar de draad doorheen loopt van het achterlicht?
Bij mij is die toentertijd afgeknipt bij het achterspatbord. Dus ik weet niet hoe deze door het frame loopt vanaf het schakelaartje voor op het blokje.
Moet deze in dezelfde tule als de kabel van de achterrem?

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ja deze draad gaat door dezelfde type als de remkabel. Zie onderstaande foto's. In het spatbord loop de kabel door een dun buisje naar het achterlicht.

Attached Images
FB_IMG_1590496803370.jpg (581.17 KB, 403 downloads)
FB_IMG_1590496911034.jpg (756.91 KB, 395 downloads)

solexliefhebbers.nl
Antoine #136812 26/05/20 03:29 PM
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Oke dan moet ik even kijken of ik door diezelfde tule nog een draadje kan krijgen.
Het draadje in het spatbord zit er nog tot aan het frame. Daar is ie afgeknipt.
Bedankt voor de foto's

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja hoor, gaat werken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by ricotjuh
Oke dan moet ik even kijken of ik door diezelfde tule nog een draadje kan krijgen.
Het draadje in het spatbord zit er nog tot aan het frame. Daar is ie afgeknipt.
Bedankt voor de foto's


Het is te doen met een stijf ijzerdraadje dat je er doorheen duwt, eenmaal erdoor maak je het kabeltje aan het ijzerdraadje vast en trek je hem door het smalle gootje. Met alleen het kabeltje erdoor duwen kom je niet verder dan een cm of 10-15


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Oke dat is gelukt. En diodes solderen ook.
Nu de lampjes. Bij van Heerebeek kon ik alleen maar 7,5 en 3 W bestellen. 7,5W voorin en wat kan ik het beste achterin doen? De 3 of 7,5W?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ricotjuh
Oke dat is gelukt. En diodes solderen ook.
Nu de lampjes. Bij van Heerebeek kon ik alleen maar 7,5 en 3 W bestellen. 7,5W voorin en wat kan ik het beste achterin doen? De 3 of 7,5W?
als je het diode systeem gebruikt zult gij twee keer hetzelfde type lampje gebruiken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #136890 01/06/20 06:20 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by Joan
Originally Posted by ricotjuh
Oke dat is gelukt. En diodes solderen ook.
Nu de lampjes. Bij van Heerebeek kon ik alleen maar 7,5 en 3 W bestellen. 7,5W voorin en wat kan ik het beste achterin doen? De 3 of 7,5W?
als je het diode systeem gebruikt zult gij twee keer hetzelfde type lampje gebruiken


Ik zie niet zo snel, waarom 2 dezelfde.
Kun je mij daarbij helpen?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Hier ben ik ook heel benieuwd naar..

Joan #136895 02/06/20 07:51 AM
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Online Happy
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
crazy

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Originally Posted by Joan
Originally Posted by ricotjuh
Oke dat is gelukt. En diodes solderen ook.
Nu de lampjes. Bij van Heerebeek kon ik alleen maar 7,5 en 3 W bestellen. 7,5W voorin en wat kan ik het beste achterin doen? De 3 of 7,5W?
als je het diode systeem gebruikt zult gij twee keer hetzelfde type lampje gebruiken


Ik zie niet zo snel, waarom 2 dezelfde.
Kun je mij daarbij helpen?
met diodes creeër je twee identieke parallel systemen, eentje die op de min golf werkt en eentje die op de plus golf werkt, waarom zou je die niet op dezelfde manier belasten ? het blijft een "golf" al is het maar een halve en je vlakt niets af met een weerstand, condensator of zener of een combinatie daarvan . nu werkt het lampje als "afvlakker" want verbaas je niet als het kleine lampje er alsnog aangaat want een gelijk gericht systeem kan wel een opzwieper hebben van meer dan twee keer de nominale (originele wissel) spanning


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #136902 02/06/20 06:33 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Alfons_Amuse
Originally Posted by Joan
Originally Posted by ricotjuh
Oke dat is gelukt. En diodes solderen ook.
Nu de lampjes. Bij van Heerebeek kon ik alleen maar 7,5 en 3 W bestellen. 7,5W voorin en wat kan ik het beste achterin doen? De 3 of 7,5W?
als je het diode systeem gebruikt zult gij twee keer hetzelfde type lampje gebruiken


Ik zie niet zo snel, waarom 2 dezelfde.
Kun je mij daarbij helpen?
met diodes cree�r je twee identieke parallel systemen, eentje die op de min golf werkt en eentje die op de plus golf werkt, waarom zou je die niet op dezelfde manier belasten ? het blijft een "golf" al is het maar een halve en je vlakt niets af met een weerstand, condensator of zener of een combinatie daarvan . nu werkt het lampje als "afvlakker" want verbaas je niet als het kleine lampje er alsnog aangaat want een gelijk gericht systeem kan wel een opzwieper hebben van meer dan twee keer de nominale (originele wissel) spanning


Ik moet eerlijk blijven en ben nog niet mee.
Ik denk dat de praktijk het moet uitwijzen.
Gewoon doen. Is maar een lampje.
Ik kan het nog niet exact verklaren maar ik denk juist het tegen overgestelde. Juist door de weerstand, dempt de piek. Lampje is ook een spiraaltje. Zeer theoretisch dit allemaal.
Dus de praktijk moet mij overtuigen.
We mogen best wel eens van menig verschillen toch.

Last edited by Alfons_Amuse; 02/06/20 06:34 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
[]

Ik moet eerlijk blijven en ben nog niet mee.
Ik denk dat de praktijk het moet uitwijzen.
Gewoon doen. Is maar een lampje.
Ik kan het nog niet exact verklaren maar ik denk juist het tegen overgestelde. Juist door de weerstand, dempt de piek. mij misschien even niet begrepen: het aangewezen systeem is zo simpel dat ik moest schrijver " je vlakt niets af met een weerstand etc" simpelweg omdat deze onderdelen niet meegenomen zijn in het schemaatje. Over dat lampje, dat is precies wat ik schreef omdat die als enige een zeker weerstand vertegenwoordigt daarom de zwaarst mogelijke, die dempen het meest, kan zijn dat de lichte het niet genoeg doet, maar het is inderdaad maar een lampje dus proberen kan geen kwaad. Overigens Jan Vennix kwam ook met dat er minstens 3 verschillende vermogens aan spoelen zijn dus wat voor de één werkt hoeft bij een ander nog niet te lukken, dus ook hier niet meteen een "wet van Meden en Perzen" Lampje is ook een spiraaltje. Zeer theoretisch dit allemaal.
Dus de praktijk moet mij overtuigen.
We mogen best wel eens van menig verschillen toch.

Last edited by Joan; 03/06/20 10:33 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #136916 03/06/20 06:50 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik hoop dat de praktijk het gaat uit wijzen. Want ik ben nog steeds niet mee. Ben benieuwd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Ik heb dan nog wel een vraag betreft de contactbout van de verlichting. Deze zit bij mij helemaal los. Neem aan dat deze gewoon vast moet zitten. Maar hoe is deze vast te draaien?
Nu werkt heel mijn verlichting niet.
[Linked Image]
[Linked Image]

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja dat is een rot constructie, er zit iets van een wormachtig schroefdraad op de bout die moet zich vast vreten in het plastic, alleen als iemand dat ooit aangedraaid heeft alsof het een bout en een moertje is heeft dat draad het plastic weg geschrapt en is het dol. Ik pak een snijplaat en snij er een stukje M4 op, dat gaat er heel belabberd uitzien maar werkt wel dan zet ik er een moertje op en dan kan ik de constructie wel weer aandrukken. …...houd er rekening mee dat al dat plastic bedoeld is om te isoleren van het cartermateriaal anders heeft de spoeldraad direct sluiting naar het carter, dus overal dien de staaf vrij te lopen van het carter en alleen de kop moet electrisch contact maken met de ring die aangesoldeerd is aan de draad van de lichtspoel. je kunt ook een draadeind M4 pakken en aan beide kanten een moertje doen als hij aan de cilinderkant maar weer zoveel uitsteekt dat de schakelaar contact kan maken. DAAR help het weer om een bougie moertje ( die je NIET mag gebruiken voor je bougie dus die ligt toch niets te doen ) te monteren aan de kant van de schakelaar is er meer kans dat ze elkaar raken

Last edited by Joan; 25/06/20 10:24 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #137170 26/06/20 08:16 AM
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Dan heb ik wellicht meer problemen want volgens mij zit de spoeldraad zelfs niet op deze bout.
Op de foto is het wellicht lastig te zien, maar de bout zit helemaal los. Deze danst zeg maar op en neer. Dis het kunstof zal helemaal dolgedraaid zijn.
Maar om de speldraad te kunnen bevestigen, moet de het vliegwiel eraf, niet?

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
jep.


Salut!
Mark
MarkN #137175 26/06/20 01:31 PM
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
En daar heb ik wellicht speciaal gereedschap voor nodig?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ricotjuh
En daar heb ik wellicht speciaal gereedschap voor nodig?
bij een goede solex zit er een moer met flens en een plaatje daar overheen die met 3 boutjes aan het vliegwiel zit, draai je de moer los da loopt hij na ca twee slagen vast op het plaatje, blijf je aan de moer draaien tilt hij dat plaatje op en daarmee het vliegwiel. Dat is de enige manier waarmee je het vliegwiel mag losmaken, alle andere manieren vernielen het vliegwiel .

aan je foto te zien heb je een OTO.

voor zij die meelezen:

bij een 3800 hebben ze helaas een andere moer toegepast en er een stofplaat op gezet tussen de koelribben alsof er ooit stof via die kant in het vliegwiel zou kunnen komen, hij zuigt met zijn schoepen alles naar buiten. je moet dan zien een moer van een OTO te pakken te krijgen die zijn hoger en hebben een mooie strakke borst en de "trek" plaat ook

Last edited by Joan; 26/06/20 08:21 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #137184 27/06/20 06:26 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
De stroomspoel van een solex heeft een vermogen voor twee lampen van 6 volt en 6 watt op een draad wat eigenlijk niet kan ( we gaan muggen ziften)
Het vermogen van een solex motorspoel is onstabiel en daarom kunnen de 2 lampen het niet eens worden wie wat pakt uit de voederbak.
De lamp die het meeste kan pakken zal dat ook doen en de andere zal het onderspit delven.
Laat je het uitvechten over aan een diode die in staat is de positive van de negative te scheiden dan is de zaak opgelost .De positive en de negative spanningen zijn bij alle toerentallen even groot.
Een eigenschap van een diode is dat hij heel goed de pos en de neg van elkaar kan scheiden ,
Dus als er even een ogenblik een van de lampen het niet doet door even een slecht contact of een gewoon slecht lampje dan zal de andere het overleven.

Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Originally Posted by Jan Vennix
De stroomspoel van een solex heeft een vermogen voor twee lampen van 6 volt en 6 watt op een draad wat eigenlijk niet kan ( we gaan muggen ziften)
Het vermogen van een solex motorspoel is onstabiel en daarom kunnen de 2 lampen het niet eens worden wie wat pakt uit de voederbak.
De lamp die het meeste kan pakken zal dat ook doen en de andere zal het onderspit delven.
Laat je het uitvechten over aan een diode die in staat is de positive van de negative te scheiden dan is de zaak opgelost .De positive en de negative spanningen zijn bij alle toerentallen even groot.
Een eigenschap van een diode is dat hij heel goed de pos en de neg van elkaar kan scheiden ,
Dus als er even een ogenblik een van de lampen het niet doet door even een slecht contact of een gewoon slecht lampje dan zal de andere het overleven.

Bedankt Jan voor de duidelijke uitleg

Joan #137456 22/07/20 11:32 AM
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Originally Posted by Joan
Originally Posted by ricotjuh
En daar heb ik wellicht speciaal gereedschap voor nodig?
bij een goede solex zit er een moer met flens en een plaatje daar overheen die met 3 boutjes aan het vliegwiel zit, draai je de moer los da loopt hij na ca twee slagen vast op het plaatje, blijf je aan de moer draaien tilt hij dat plaatje op en daarmee het vliegwiel. Dat is de enige manier waarmee je het vliegwiel mag losmaken, alle andere manieren vernielen het vliegwiel .

aan je foto te zien heb je een OTO.

voor zij die meelezen:

bij een 3800 hebben ze helaas een andere moer toegepast en er een stofplaat op gezet tussen de koelribben alsof er ooit stof via die kant in het vliegwiel zou kunnen komen, hij zuigt met zijn schoepen alles naar buiten. je moet dan zien een moer van een OTO te pakken te krijgen die zijn hoger en hebben een mooie strakke borst en de "trek" plaat ook


Een late reactie, maar bij mij ziet het er zo uit (het is inderdaad een OTO):
[Linked Image]

Dus als ik het goed begrip kan ik die moet gewoon losdraaien?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ricotjuh
:
[Linked Image]

Dus als ik het goed begrip kan ik die moet gewoon losdraaien?


ja maar wel eerst dat plaatje monteren anders heb je alleen een losse moer en zit het vliegwiel nog waar hij zit

Attached Images
los vliegwiel.jpg (245.13 KB, 319 downloads)
Last edited by Joan; 22/07/20 01:10 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #137504 25/07/20 10:22 PM
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Hmmm, dat plaatje met de 3 bouten zit er bij mij niet op. Dus ik moet hier eerst aan zien te komen, wil ik het vliegwiel demonteren?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ricotjuh
Hmmm, dat plaatje met de 3 bouten zit er bij mij niet op. Dus ik moet hier eerst aan zien te komen, wil ik het vliegwiel demonteren?
ja goed begrepen , andere methoden krommen of kraken het vliegwiel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #137664 13/08/20 09:55 PM
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Oke duidelijk. Maar hoe krijg ik het voor elkaar om het vliegwiel stil te houden tijdens het losdraaien? Ik lukt me niet om de moer los te draaien doordat het vliegwiel meedraait..

Edit:
Het is me inmiddels gelukt om het vliegwiel te demonteren.
Echter het volgende, ik wil het nieuwe isolatiebusje erin drukken (waar het boutje in geschroeft wordt die voor de geleiding zorgt vanaf de spoel naar het lichtschakelaartje) maar het lijkt erop dat de diameters niet overeenkomen. Verschilt dit bij verschillende types Solex?

Attached Images
Screenshot_20200813-233600.jpg (252.36 KB, 228 downloads)
Last edited by ricotjuh; 13/08/20 10:36 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ricotjuh
Oke duidelijk. Maar hoe krijg ik het voor elkaar om het vliegwiel stil te houden tijdens het losdraaien? Ik lukt me niet om de moer los te draaien doordat het vliegwiel meedraait..
, vasthouden: een plank, een haaksleutel, een kennis van de sportschool, een oliefiltersleutel. NIET een schroevendraaier of pen door de gaten heen steken en afsteunen op 1 van de onderdelen die onder het vliegwiel steken

ook niet de krukasblokkeerbout in het krukasboutblokkeergat steken, dat vind het draad van het krukasblokkerboutgat niet leuk, wel een idee van Solex zelf, maar dat was goed om de verkoop van carters te stimuleren en die zijn er niet meer

Last edited by Joan; 13/08/20 10:36 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ricotjuh
Oke duidelijk. Maar hoe krijg ik het voor elkaar om het vliegwiel stil te houden tijdens het losdraaien? Ik lukt me niet om de moer los te draaien doordat het vliegwiel meedraait..

Edit:
Het is me inmiddels gelukt om het vliegwiel te demonteren.
Echter het volgende, ik wil het nieuwe isolatiebusje erin drukken (waar het boutje in geschroeft wordt die voor de geleiding zorgt vanaf de spoel naar het lichtschakelaartje) maar het lijkt erop dat de diameters niet overeenkomen. Verschilt dit bij verschillende types Solex?
klopt, op je foto zie je aan het gietwerk ook al dat er een extra gat zit dat niet doorgeboord is dat is voor het enen type en jouw gat is voor het andere type , mis jij een dopje dat in het gat komt en dat je paal aan de andere kant komt en met de bout de boel tegen beide kanten van het gat naar elkaar toegetrokken wordt ? ( uiteraard met het draadje van de licht spoel onder de kop van het boutje ). ga niet aan je carter boren want dat zit zoals het zit en wacht op de correcte onderdelen. er is ook een versie met een soort van papieren isolatiebus


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #137670 13/08/20 10:50 PM
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Ja het kunstof 'dingetje' was kapot. Waardoor die bout dus los zat.
Heb daarom een nieuw kunstofje besteld inclusief bout. Zie bijlages. Alleen deze lijkt dus niet te passen?!

Attached Images
Screenshot_20200813-234815.jpg (166.49 KB, 212 downloads)
Screenshot_20200813-234829.jpg (176.01 KB, 209 downloads)
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Of hoort dit uit 2 aparte kunstof delen te bestaan?
Dus een valt in de carter en hierin valt ook het aansluitoogje. En dan aan de andere kant komt het 'nieuwe' kunstof busje?

Attached Images
Screenshot_20200814-000005.jpg (214.22 KB, 208 downloads)
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Ik probeer het een beetje te verduidelijken met een extra plaatje.
Begrijp ik het goed dat het toch uit 2 delen moet bestaan?
En dan moet het lange isolatie busje ook nog een stuk door het metaal helemaal links. En daaruit komt dan weer het contactpunt waar het lichtschakelaartje tegenaan gezet kan worden.
[Linked Image]

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik ben eens in mijn onderdelen bak gedoken en daar zo maar een serie aansluithulzen uit getrokken. een grote variatie. wat je tegenwoordig koopt is veelal gebaseerd op chineesch.

begrijp waar het voor dient en pas dat aan, ga niet echt originele onderdelen aanpassen want dan past later nooit meer wat . je hebt een doorvoer nodig om de electriciteit geisoleerd over te brengen van je spoel naar je schakelaar op één of ander manier door je carter heen EN om de bout aan te kunnen draaien heb je iets nodig waar platte kanten aan zitten om die tegen te houden tegen rotatie als je de schroef aandraait. het was al een slechte constructie en de schroef gaat heel vaak dol in het plastic. vroeger was alles beter toen hadden ze een heel lange bout M4 met een moertje ( zie bovenste op foto) ga naar de ijzerwaren en haal daar lekker zo een bout weer terug daar repareer ik de vaak dolle modernere ook mee

Attached Images
aansluithulzen.jpg (242.01 KB, 286 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #137675 14/08/20 01:45 PM
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Helemaal duidelijk. Ik ga ermee aan de slag en zorg dat de bout volledig geïsoleerd bij het schakelaartje aankomt.

Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Oke, so far so good... maar dan.
Het terugplaatsen van het vliegwiel. Hoe weet ik wanneer deze in de juiste positie wordt teruggeplaatst? Kan het kloppen als deze niet goed is uitgelijnd, dat het blokje wil gaan bokken?
Zo erg zelfs dat hij het blokje van het wiel af wipt?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ricotjuh
Oke, so far so good... maar dan.
Het terugplaatsen van het vliegwiel. Hoe weet ik wanneer deze in de juiste positie wordt teruggeplaatst? Kan het kloppen als deze niet goed is uitgelijnd, dat het blokje wil gaan bokken?
Zo erg zelfs dat hij het blokje van het wiel af wipt?
Voor het correct plaatsen; Daar is die beroemde spie voor die het vaak opgeeft bij verkeerde montage, die moet in de gleuf die uitgespaard is in het krukasuiteinde net achter de schroefdraad waar de moer op komt . vliegwiel kan dus maar op één éénduidige manier gemonteerd worden ten opzichte van de krukas ( en daarmee ten opzichte van de stand van de zuiger hetgeen feitelijk het belangrijke is want die zuiger zit aan de andere kant ook maar op 1 manier gemonteerd )

Last edited by Joan; 14/08/20 03:41 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #137678 14/08/20 04:32 PM
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Oke, die beroemde spie is bij mij dus 'versleten'.
Maar ik zie dat de vorige eigenaar heeft wel een streepje heeft gezet waar de uitsparing zit op het vliegwiel. Wellicht dat hij dit gebruikte om het goed te monteren?!
[Linked Image]
[Linked Image]

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja dat vliegwiel heeft al een reparatie gehad want standaard zit daar geen gleuf maar een bultje, mee gegoten van hetzelfde materiaal zo te zien heb je nu al een vervangende losse spie die in de krukas steekt, dient wel hoog genoeg te zijn om het vliegwiel te grijpen op zijn goede plek, is NIET bedoeld om het vliegwiel te grijpen dat hij mechanisch vast zit op de krukas daar dient die "schuining" ( krukas "mannetje" vliegwiel "vrouwtje") voor zodat het vliegwiel op kleefkracht vast zit

hopelijk zit de nieuwe gleuf op de goede plek want anders heb je een probleem. controleer nu met een schuifmaat op de cilinder en zuiger of de punten open gaan ca 1.8 tot 2 mm voor het bovenste dode punt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #137690 16/08/20 07:16 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Gezichtsbedrog???
Ik zie geen schroefdraad op de krukas???
En een dwarsgat in de as???
Vreemd geval


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Ik gok een kroonmoer en splitpen sick


Salut!
Mark
MarkN #137700 17/08/20 08:33 AM
Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Ik heb het vliegwiel terug gezet door het sleufje in het vliegwiel gelijk te houden met het spitpennetje wat in de as zit. Eerste testronde ging meteen goed. Loopt weer zoals vanouds. En,.. de verlichting werkt weer. Ik zag dat dat de vorige eigenaar ook het draadje van de lichtspoel had verlengt door een stukje soepele koperdraad tussen te knoppen. Maar dat wat dus echt "knopen". Hij had dus letterlijk de einde van de het soepele koperdraadje getwist met de spoeldraden. En deze afgeplakt met tape. Echter had hij de lak niet van de spoeldraden gekrapt. Ik heb deze netjes schoon gekrapt en aan elkaar gesoldeerd. En vervolgens afgewerkt met een krimpkousje. Biedt een betere verbinding en mechanisch zal het iets beter uithouden.
Maar ik zal alsnog eens meten wat de afstanden zijn op de cilinder en de zuiger.

Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
En er zit wel degelijk schroefdraad op de as.. foto vertekend dit een beetje.

MarkN #137702 17/08/20 08:37 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by MarkN
Ik gok een kroonmoer en splitpen sick
hij heeft al eens eerder een foto geplaatst, daar zie je een standaard solex moer alleen de kruktapdraad komt er niet doorheen heb ook het idee dat er een fout vliegwiel op zit een 3800 op een vdHeem blok gezien de 3 hoekige gaten IPV de ruitvormige gaten meestal verstaan die de contactpunten niet goed en vonken maar op één verdomd nauwkeurige positie omdat magneten en nok niet sporen voor een breder (standaard optie) afstelgebied, dus niet afstellen op de streepjes maar zo afstellen dat hij vonkt en daarmee leven of zo afstellen dat hij vonkt, de spie weglaten ( was toch al kapot )….. en vliegwiel zo plaatsen dat hij vonkt op 2 mm voor dode punt ( dat betekent andere merktekens zetten op carter ten opzichte van vliegwiel moet je wel heel goed weten wat je doet is voor een specialist al puzzelen .

Attached Images
vliegwielmoer.jpg (182.66 KB, 203 downloads)
Last edited by Joan; 17/08/20 09:23 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #137714 17/08/20 02:23 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Dit vliegwiel lijkt toch wel van een Oto te zijn, van een van de latere modellen. Je ziet 3 ronde verdikkingen bij de schroefgaten, dat hebben de latere vliegwielen niet meer.

Als hier eigenlijk een ouder type op hoort dan heb je het probleem dat Joan hierboven omschrijft.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2011
Posts: 42
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Aug 2011
Posts: 42
Ik zie met watervast stift "oto ami" binnen in het vliegwiel staan..
En stel dat het een ander vliegwiel is, maar het blokje loopt verder goed. Kan het dan kwaad?

Last edited by ricotjuh; 17/08/20 09:26 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ricotjuh
Ik zie met watervast stift "oto ami" binnen in het vliegwiel staan..
En stel dat het een ander vliegwiel is, maar het blokje loopt verder goed. Kan het dan kwaad?
als het blokje goed loopt geen probleem


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 31 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.082s Queries: 133 (0.032s) Memory: 1.4622 MB (Peak: 2.0454 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 11:58:08 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS