Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#136508 03/05/20 06:58 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Zie de andere inzendingen over de opmerkingen aangaande de ex verhuursolex ( zoals standaard, pedalen, voornaaf)
Los van dit frame een gerestaureerd blok aangeleverd gekregen, een leerproject. netjes opgeknapt om te leren en die mag nu gaan werken op de EX verhuurmachine in plaats van op een plank in de schuur te eindigen.

In dit blok is aardig geinvesteerd, ziet er netjes uit en ik mag hem uit elkaar halen in mijn functie als examinator.

Eerste lering: het is een OTO blok en hij gaat naar een OTO frame, dan heb je WEL OTO schetsplaten nodig, gemonteerd zijn echter 3800 platen en dat past niet. ik boor wel een paar gaten bij, maar bij de montage kun je dan niet lekker bij de koppen van de bouten.
Spatbord/banaan bouten goed gemonteerd ( dikke ring op carter ONDER de banaan) om ruimte te maken voor de schetsplaat , helaas de moeren niet aangedraaid, dat lubbert bij gebruik je carter lekker uit.

Om te huilen ( kunnen ze ook niets aan doen) de gemonteerde frictie dempers, dat deze nog steeds te koop zijn !! Dit Moeten echt zijn 1 een bout M6, 2 een ring met gat 6 mm, 3 een ring met gat 8 mm ( 8,3) 4 een veer 5 een afstandbus met inwendig draad en niet zo maar een stapeltje stalen ringen met een 6 mm gat een bout met een zelfborgmoer en een veertje, dat is niet te monteren en ALS je het monteert gaat het in bedrijf alle kanten op en A) werkt niet B) rammelt het gat in je schetsplaat uit .

Aangepast met de goede spullen.

Nu de cilinder nog trekken, de ontsteking eraf en koppeling controleren. Hopelijk is de carterafdichting achter het lager goed, zo ver wil ik niet gaan .

Attached Images
schetsplaat.jpg (242.11 KB, 181 downloads)
frictieplaten.jpg (187.49 KB, 188 downloads)
frictieplaten b.jpg (231.51 KB, 178 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #136510 03/05/20 07:23 PM
Joined: Jan 2020
Posts: 65
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Jan 2020
Posts: 65
Blij om te zien dat ik het aardig goed had gedaan. Moertjes niet echt aangedraaid omdat ik niet wist hoe vast ze moesten (dat was nog een vraag voor bij het ophalen) omdat anders het neusje niet meer soepel bewoog. Verder die schetsplaten + boutjes met veer zaten er bij aanschaf bij en ik wist niet dat deze niet goed waren (nu wel). De rest komt wel bij het ophalen smile. Mijn broertje zit al met smart te wachten op het verlossende telefoontje xD

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ja en dan denk je na vele uren sleutelen dat je een proefritje kan maken, Nou niet leuk, uit de wind lekker op gang blijkt er een behoorlijke hoogte slag in het voorwiel te zitten. Dat men daar ooit mee heeft kunnen rijden, je schud kompleet van de solex af, terug en ( de nieuwe) band na gekeken en opnieuw opgelegd en opgepompt , helaas pinda kaas weer kompleet uitgeschud.
weer terug en band eraf wiel in stelling gezet en controle nou ca 3/4 cm hoogte slag. heeft iemand toch slecht werk geleverd. Spaken lossen en spaken spannen om de slag te minderen. Nou ze knappen waar je bij staat . Diverse nieuwe gemonteerd ( van de juiste lengte, de oude die gebruikt zijn steekt nog een heel beetje draad uit de nippel dus te kort) Eindelijk succes. helaas donker en koud dus weer geen lol aan maar rijden verder wel goed .

Attached Images
hoogteslag.jpg (206.87 KB, 119 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #136544 05/05/20 07:02 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Er zijn echt mensen die totaal niets voelen hé.
Paar jaartjes terug zei mijn vrouw, wil je eens rijden met de scooter want hij piept een beetje. Oke, ik duw hem van de standaard af en wat denk je voorband lek. Ik zei heb je dat niet gemerkt. Nee zei ze. Gewoon volgas naar huis gereden. 6 km.
De band liep dus aan en piepte natuurlijk.
Lache hè.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Alfons_Amuse
Er zijn echt mensen die totaal niets voelen hé.
Paar jaartjes terug zei mijn vrouw, wil je eens rijden met de scooter want hij piept een beetje. Oke, ik duw hem van de standaard af en wat denk je voorband lek. Ik zei heb je dat niet gemerkt. Nee zei ze. Gewoon volgas naar huis gereden. 6 km.
De band liep dus aan en piepte natuurlijk.
Lache hè.


Joh, je moet maar zo denken, vrouwen hebben andere gevoelens grin


Salut!
Mark
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by Alfons_Amuse
Er zijn echt mensen die totaal niets voelen hé.
Paar jaartjes terug zei mijn vrouw, wil je eens rijden met de scooter want hij piept een beetje. Oke, ik duw hem van de standaard af en wat denk je voorband lek. Ik zei heb je dat niet gemerkt. Nee zei ze. Gewoon volgas naar huis gereden. 6 km.
De band liep dus aan en piepte natuurlijk.
Lache hè.


Joh, je moet maar zo denken, vrouwen hebben andere gevoelens grin


Ik begin me af te vragen, zijn het wel gevoelens. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.025s Queries: 30 (0.008s) Memory: 0.9702 MB (Peak: 1.1238 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 21:10:46 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS