Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Voor een kennis heb ik een klusje aangenomen, nieuwe tandwielen en ketting op zijn Berini M21.
Altijd leuk zo’n moeren tbv haaksleutel. Iemand tips? Speciaal gereedschap nodig? Ik neem aan dat het rechtse draad is anders draait het zaakje los.

Heb al even op het Berini forum gekeken, daar staat dezelfde vraag, gesteld in 2011 maar tot vandaag geen antwoord frown

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Voor een kennis heb ik een klusje aangenomen, nieuwe tandwielen en ketting op zijn Berini M21.
Altijd leuk zo’n moeren tbv haaksleutel. Iemand tips? Speciaal gereedschap nodig? Ik neem aan dat het rechtse draad is anders draait het zaakje los.

Heb al even op het Berini forum gekeken, daar staat dezelfde vraag, gesteld in 2011 maar tot vandaag geen antwoord frown

[Linked Image]
voor zover ik weet de eerste gewone draad want het kleine kettingwieltje houd zich vast met 3 bultjes, het grote wiel heeft een borgmoer met linkse draad en het tandwiel rechtse draad want die trekt zichzelf dan vast bij wegrijden maar mag zich niet lostrekken bij starten vandaar de contra met links

en als het kleintje ook met draad zit en niet met de bultjes dan geldt hetzelfde, maar voor deze kun je wel spieken hoe de eerst gang van de contramoer wegloopt hetgeen een indicatie is voor links of rechts

Last edited by Joan; 06/05/20 05:56 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Misschien een brutte manier, maar ik zou bij de smalste inkeep
gaan boren. Spanning is er dan af. Later weer lassen.
Of stukje ijzer erop lassen. Soort sleutel maken.

Last edited by Alfons_Amuse; 06/05/20 10:24 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Zoals ze al vaker hebben gedaan met een schroevendraaier/pons los proberen te slaan?


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Gelukkig heb ik een beschrijving gekregen vandaag.
@Joan, je had gelijk wat betreft linkse en rechtse draad.
Vooral het voortandwiel is een dingetje.
Ik denk dat ik dat aan een ander overlaat, genoeg andere dingen te doen wink

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja en dan: hoe kom je aan een goed achtertandwiel,?? Dan bedoel ik in dit geval NIET dat de tanden goed genoeg moeten zijn maar Allez de vorm, Daar hebben ze in het verleden ook mee lopen stoeien en daar heb je legio verschillen in


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Joan
ja en dan: hoe kom je aan een goed achtertandwiel,?? Dan bedoel ik in dit geval NIET dat de tanden goed genoeg moeten zijn maar Allez de vorm, Daar hebben ze in het verleden ook mee lopen stoeien en daar heb je legio verschillen in


Klopt, ik heb van Dick Kool uit Wognum een set die klopt, had hij wel duidelijke foto’s nodig.
Ook de beschrijving komt van hem


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Joan
ja en dan: hoe kom je aan een goed achtertandwiel,?? Dan bedoel ik in dit geval NIET dat de tanden goed genoeg moeten zijn maar Allez de vorm, Daar hebben ze in het verleden ook mee lopen stoeien en daar heb je legio verschillen in


Klopt, ik heb van Dick Kool uit Wognum een set die klopt, had hij wel duidelijke foto’s nodig.
Ook de beschrijving komt van hem
ach als je al zover bent zou ik het toch mooi zelf doen en niet alsnog aan een ander over laten en oude tandwiel niet verprutsen is in geval van nood nog te "vertanden"

Last edited by Joan; 08/05/20 08:06 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by John Meisters
Gelukkig heb ik een beschrijving gekregen vandaag.
@Joan, je had gelijk wat betreft linkse en rechtse draad.
Vooral het voortandwiel is een dingetje.
Ik denk dat ik dat aan een ander overlaat, genoeg andere dingen te doen wink


Ik weet niet of er veel verschil tussen m21 en een M23 blok zitten maar mijn reserve blok kon ik zonder verhitten de carter helften delen. Ik moest wel een beetje helpen door te kloppen met een kunstof hamer.
Op de foto zie je het buitenste lager zitten wat uit een passing moet komen maar deze zat nu niet echt gloeiend vast. Ik denk dat leeftijd blokje en lager hier wel een rol ingespeeld hebben. Hoe ouder het spul hoe mee speling.

[Linked Image]

Last edited by MarkN; 08/05/20 12:16 PM.

Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
qua ontwerp zit daar wel verschil in een M21 heeft maar twee krukas lagers ( denk dat ik het lager achter de ontsteking even vergeten ben dus ook 3 ) en een M23 heeft er 3 omdat de rol ondersteuning verlangt dat er links en rechts van de rol een lager zit. 3 op een rij is heel lastig in lijn te krijgen .
Een M21 heeft een krukas tandwiel en die brengt de kracht over naar het secundaire tandwiel waar ook de koppeling op zit

Drie lager op rij Dat wil door wringen nog wel eens zorgen dat er inderdaad wat speling op komt maar in principe dien je de hamer in de kist te laten en WEL warm te stoken zodat alle spul zich goed zet. Dat gedoe met een hamer is slecht voor de pennetjes en die moeten ervoor zorgen dat de carters perfect in positie komen want zoals gesteld 3 op een rij vraagt wat van de precisie

Last edited by Joan; 09/05/20 08:11 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 29 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.037s Queries: 35 (0.011s) Memory: 1.0102 MB (Peak: 1.1895 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 09:36:01 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS