|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871 Likes: 12
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871 Likes: 12 |
Voor een kennis heb ik een klusje aangenomen, nieuwe tandwielen en ketting op zijn Berini M21. Altijd leuk zo’n moeren tbv haaksleutel. Iemand tips? Speciaal gereedschap nodig? Ik neem aan dat het rechtse draad is anders draait het zaakje los. Heb al even op het Berini forum gekeken, daar staat dezelfde vraag, gesteld in 2011 maar tot vandaag geen antwoord
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157 Likes: 81 |
Voor een kennis heb ik een klusje aangenomen, nieuwe tandwielen en ketting op zijn Berini M21. Altijd leuk zo’n moeren tbv haaksleutel. Iemand tips? Speciaal gereedschap nodig? Ik neem aan dat het rechtse draad is anders draait het zaakje los. Heb al even op het Berini forum gekeken, daar staat dezelfde vraag, gesteld in 2011 maar tot vandaag geen antwoord voor zover ik weet de eerste gewone draad want het kleine kettingwieltje houd zich vast met 3 bultjes, het grote wiel heeft een borgmoer met linkse draad en het tandwiel rechtse draad want die trekt zichzelf dan vast bij wegrijden maar mag zich niet lostrekken bij starten vandaar de contra met links en als het kleintje ook met draad zit en niet met de bultjes dan geldt hetzelfde, maar voor deze kun je wel spieken hoe de eerst gang van de contramoer wegloopt hetgeen een indicatie is voor links of rechts
Last edited by Joan; 06/05/20 05:56 PM.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Misschien een brutte manier, maar ik zou bij de smalste inkeep gaan boren. Spanning is er dan af. Later weer lassen. Of stukje ijzer erop lassen. Soort sleutel maken.
Last edited by Alfons_Amuse; 06/05/20 10:24 PM.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386 Likes: 51
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386 Likes: 51 |
Zoals ze al vaker hebben gedaan met een schroevendraaier/pons los proberen te slaan?
solexliefhebbers.nl
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871 Likes: 12
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871 Likes: 12 |
Gelukkig heb ik een beschrijving gekregen vandaag. @Joan, je had gelijk wat betreft linkse en rechtse draad. Vooral het voortandwiel is een dingetje. Ik denk dat ik dat aan een ander overlaat, genoeg andere dingen te doen
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157 Likes: 81 |
ja en dan: hoe kom je aan een goed achtertandwiel,?? Dan bedoel ik in dit geval NIET dat de tanden goed genoeg moeten zijn maar Allez de vorm, Daar hebben ze in het verleden ook mee lopen stoeien en daar heb je legio verschillen in
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871 Likes: 12
85000km gereden
|
OP
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871 Likes: 12 |
ja en dan: hoe kom je aan een goed achtertandwiel,?? Dan bedoel ik in dit geval NIET dat de tanden goed genoeg moeten zijn maar Allez de vorm, Daar hebben ze in het verleden ook mee lopen stoeien en daar heb je legio verschillen in Klopt, ik heb van Dick Kool uit Wognum een set die klopt, had hij wel duidelijke foto’s nodig. Ook de beschrijving komt van hem
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157 Likes: 81 |
ja en dan: hoe kom je aan een goed achtertandwiel,?? Dan bedoel ik in dit geval NIET dat de tanden goed genoeg moeten zijn maar Allez de vorm, Daar hebben ze in het verleden ook mee lopen stoeien en daar heb je legio verschillen in Klopt, ik heb van Dick Kool uit Wognum een set die klopt, had hij wel duidelijke foto’s nodig. Ook de beschrijving komt van hem ach als je al zover bent zou ik het toch mooi zelf doen en niet alsnog aan een ander over laten en oude tandwiel niet verprutsen is in geval van nood nog te "vertanden"
Last edited by Joan; 08/05/20 08:06 AM.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2018
Posts: 431 Likes: 1 |
Gelukkig heb ik een beschrijving gekregen vandaag. @Joan, je had gelijk wat betreft linkse en rechtse draad. Vooral het voortandwiel is een dingetje. Ik denk dat ik dat aan een ander overlaat, genoeg andere dingen te doen Ik weet niet of er veel verschil tussen m21 en een M23 blok zitten maar mijn reserve blok kon ik zonder verhitten de carter helften delen. Ik moest wel een beetje helpen door te kloppen met een kunstof hamer. Op de foto zie je het buitenste lager zitten wat uit een passing moet komen maar deze zat nu niet echt gloeiend vast. Ik denk dat leeftijd blokje en lager hier wel een rol ingespeeld hebben. Hoe ouder het spul hoe mee speling.
Last edited by MarkN; 08/05/20 12:16 PM.
Salut! Mark
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157 Likes: 81 |
qua ontwerp zit daar wel verschil in een M21 heeft maar twee krukas lagers ( denk dat ik het lager achter de ontsteking even vergeten ben dus ook 3 ) en een M23 heeft er 3 omdat de rol ondersteuning verlangt dat er links en rechts van de rol een lager zit. 3 op een rij is heel lastig in lijn te krijgen . Een M21 heeft een krukas tandwiel en die brengt de kracht over naar het secundaire tandwiel waar ook de koppeling op zit
Drie lager op rij Dat wil door wringen nog wel eens zorgen dat er inderdaad wat speling op komt maar in principe dien je de hamer in de kist te laten en WEL warm te stoken zodat alle spul zich goed zet. Dat gedoe met een hamer is slecht voor de pennetjes en die moeten ervoor zorgen dat de carters perfect in positie komen want zoals gesteld 3 op een rij vraagt wat van de precisie
Last edited by Joan; 09/05/20 08:11 AM.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
0 members (),
29
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|