Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135920 17/02/20 07:51 PM
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
dag solexisten ,
vandaag kreeg ik een 3800 in handen , ontsteking chinees en electronisch en kreeg ik betrekkelijk vlot aan de praat .
verder is er op het stuur een afzonderlijke decompressiehendel , spaakbediend en ook reeds afgesteld .
mijn probleem is echter het draaigas/remhandvat , de voorrem werkt correct maar het gasgeefsysteem reageert niet bij het open of toe draaien , moet ik nu het ganse handvat vervangen of is de gaskabel ergens inwendig losgekomen , niet zichtbaar dus .
is ier iemand die mij op weg kan helpen ??
alvast bedankt voor een eventuele reactie
groeten Alain

Attached Images
DSCI0736.JPG (117.72 KB, 229 downloads)
DSCI0737.JPG (135.43 KB, 231 downloads)
DSCI0739.JPG (114.08 KB, 233 downloads)
DSCI0740.JPG (123 KB, 231 downloads)
Last edited by Alain; 18/02/20 09:07 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Plaats even een foto, er zijn meerdere mogelijkheden.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
als het de originele solex uitvoering is en niet de latere MBK ( motobecane,hongaars,chineesch) dan mag je van dit handvat niet veel verwaxhten, het is GEEN draaigas maar een "klik"systeem je hebt twee klikken VOL gas en HALF gas de rest van het gas minderen gebeurt doordat het palletje van het "klik" systeem meegenomen wordt door het remhandvat dan gaat het gas nog een stuk verder dicht. ( waarna er ergens anders weer een gat open gaat om verzuipen tegen te gaan dus de motor blijft hollen )

en inderdaad plaats foto's want een motor met chineesch , electronische ontsteking hebben normaal een decompressie met een kabel dus er lijkt wat heen en weer gebouwd . dus niet alleen van het gashandvat maar de hele technische voorkant

Solex gas staat een foto van op de startpagina

Last edited by Joan; 18/02/20 09:16 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
enkele foto's in bijlage geplaatst
groetjes
Alain

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja dat is het kliksysteem zoals ik bedoelde en al naar de vaantjes door een niet originele bout in het handvat, daar hoort een boutje in dat heel erg lijkt op dat boutje van de gasgever, een stukje M6 dan een stukje rond en dan pas een zeskant 9 mm en niet zo maar wat erin draaien

het systeem is heel erg gevoelig voor slijtage met name het zinken palletjes dat om de spanhuls heen draait ( spanhulzen zijn nooit bedoeld om als asje van een draaiend ding te dienen maar om iets vast te pennen) als het gat uitgelubberd is druk je alleen het palletje maar op en neer EN de kabel moet perfect zijn qua lopen ( meestal mist een drupje olie) en qua afstelling op de carburateur daar mag 0 (NUL) speling op zitten want het debiet dat het palletje geeft is ook al net niks en als er dan nog de speling af moet is het systeem niet aanwezig

kijk ook eens naar dit onderwerp en deze ook

Last edited by Joan; 18/02/20 10:33 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
hallo JOAN , JOHN,
vandaag heb ik het euvel met de rem/gas hendel kunnen oplossen ,
ik heb dus eerst de gaskabel strak gezet , daarna de voorrem zo afgesteld dat bij het dichtknijpen van de hendel beide functies bijna gelijktijdig gebeuren , ik zeg wel bijna tired

daar het motertje niet meer wil starten heb ik reeds volgende punten nagezien :

> ontsteking : mooi blauw onstekingsvlammetje
> carburator en uitlaatpijpje volledig schoongemaakt , nieuwe pakking geplaatst , nieuw spruitstuk ( 28 ) , nieuw filtertje geplaatst en het messing moertje dicht gedraaid
> kunststof benzinetank inwendig gereinigd met wasbenzine , nieuw filtertje geplaatst , ook het luchtgaatje in de benzinedop nagezien
> cilinderkop afgenomen , decompressiemoertje mooi gereinigd en terug afgesteld met schroevendraaier , 3x halve terug
> compressie nagezien , lijkt mij oké , wanneer ik mijn hand erop leg voel ik de zuigkracht , nieuwe pakking cilinderkop en alles terug vastgezet
> al fietsend proberen te starten , ik zie duidelijk de terugstroom naar het tankje ,
> nergens geen lekken te bespeuren , maar het motertje wil niet starten , ik hoor wel ploffen en bij momenten fietst het heel soepel maar ik krijg geen liefde terug.
> terug binnen , bougie eruit en die staat kletsnat , op een bepaald moment kon ik de benzine in de carburator zien staan na verwijderen van het luchtfilter deksel ?
iemand een idee waar ik verder moet zoeken om toch maar de moter aan de praat te krijgen crazy
alvast bedankt voor een antwoord
Alain

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
dan wordt het toch tijd voor een stroboscoop lamp om de ontsteking "Live" te testen. Dan dien je ook een streepje op je vliegwiel te zetten (tegenover het streepje dat op het carter staat en waar "rupture" / "onsteking" bij staat ) dat streepje zet je met de bougie eruit, een spaak of kleine schroevendraaier door het gat heen die op de zuiger rust en dan draai je het vliegwiel zover dat dat ding wat je in het gat op de zuiger hebt gezet in zijn bovenste stand staat ( dan staat de zuiger dat ook) op die positie ga je dan de genoemde streep op je vliegwiel zetten . Waarom dat: zo controleer je oa of je spie nog op de goede plek zit met de stroboscoop zie je dat niet alleen of het vliegwiel vonkt op de plek waar hij moet vonken ( de originele streepjes tegenover elkaar ) het eigen streepje dient ca 2 cm van het originele solex streepje te staan ( zal nog even meten hoeveel precies )

en compressie meet je niet met je hand op de cilinder, dat moet met de kop erop en dan dien je een gevoel ontwikkeld te hebben hoeveel weerstand het vliegwiel geeft in de buurt van BDP OF je hebt een comprssie mer die in het bougiegat past en dan bij snel daarien dient deze meter op ca 6 bar te blijven hangen ( zit een ventiel in om de opgebouwde druk te bewaren. Handoplegging deden ze in het testament en ik meen dat je daar dan het Lazarus van kreeg of zo iets .

Last edited by Joan; 19/02/20 06:54 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
hallo JOAN ,
dankzij uw info heb ik vandaag het motertje aan de praat gekregen , na een tweetal meter trappen slaat die aan , dat zal dus oké zijn denk ik . laugh
enkele korte afstandjes gereden , zonder luchtfilterkap en zonder uitlaatpijp , , ik voel wel naar mijn mening dat het motertje niet echt soepel loopt , jullie noemen dat 4 takten geloof ik , en wanneer ik de gashendel dichtknijp valt het motertje stil , de trekkracht mag ook nog beter maar ik weet niet of dit kan , het is er eentje uit 1966 ( volgens de de datum op het carter geslagen )
mag ik nogmaals uw mening aub , ik blijf een leek hé blush
alvast bedankt voor de hulp
Alain

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alain
hallo JOAN ,
dankzij uw info heb ik vandaag het motertje aan de praat gekregen , na een tweetal meter trappen slaat die aan , dat zal dus oké zijn denk ik . laugh
enkele korte afstandjes gereden , zonder luchtfilterkap en zonder uitlaatpijp , , ik voel wel naar mijn mening dat het motertje niet echt soepel loopt , jullie noemen dat 4 takten geloof ik , en wanneer ik de gashendel dichtknijp valt het motertje stil , de trekkracht mag ook nog beter maar ik weet niet of dit kan , het is er eentje uit 1966 ( volgens de de datum op het carter geslagen )het nummer is niet geslagen maar gegoten dat zegt dus niets over bouwjaar >> zeker veel later want ze moesten nog gieten)
mag ik nogmaals uw mening aub , ik blijf een leek hé blush
alvast bedankt voor de hulp
Alain
hoe reageert hij op zijn remluchtheveltje ? deze mag je naar willekeur instellen om een zo goed mogelijk resultaat te halen, heeft NIETS met Choke te maken, helpt wel met starten ( helemaal naar links) en dat staat er ook bij "Depart" op zijn Frans of "Start" op zijn Nederlands maar het woord "choke" zal je nergens vinden . Dus eenmaal vertrokken ( Depart) mag je daarna het spel tussen Man en Machine gaan spelen

Last edited by Joan; 20/02/20 06:22 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
weerom dank voor jou advies JOAN , morgen ga ik dat uittesten
maar het spelen met het remluchtheveltje , bedoel je dan op volgas of halfgas en wat doe ik dan met het messing vijsje in het luchtfilter . moet dit dicht , of losjes of iets anders , veel vragen hé , maar ik wil het in orde krijgen .confused
groeten
Alain

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Alain
weerom dank voor jou advies JOAN , morgen ga ik dat uittesten
maar het spelen met het remluchtheveltje , bedoel je dan op volgas of halfgas en wat doe ik dan met het messing vijsje in het luchtfilter . moet dit dicht , of losjes of iets anders , veel vragen hé , maar ik wil het in orde krijgen .confused
groeten
Alain
een solex rijd je altijd volgas. en dat remluchtheveltje is dat stalen plaatje dat achter je luchtfilter zit en dat van links naar rechts kan zwaaien, vaak begint hij door motortrilleingen uit zichzelf al wat te doen dan moet je hem stroevere maken met een elastiek om je filter heen of iets dergelijks want de goede stand van dat stukje blik en het daaraan hangende mechaniek is bepalend voor het goed of juist niet lopen van je solex en messing vijsjes dat versta ik niet begreep dat belgen dat woord gebruiken voor een boutje maar er zit geen messing boutje in het lucht filter wel net onder het luchtfilter vaak tussen het aan zuig gat voor de lucht en de ander kant waar een pilaartje omhoog steekt uit de carburateur dat bij sommige typen van messing is en andere typen van plastic met eronderaan een zeefje. dat is een schoorsteentje daar moet lucht doorheen kunnen om de benzine die uit de carburateur komt "adem"ruimte te geven om retour te stromen de tank in.

Nou dat wat daar tussen zit is van messing, maar geen "vijsje" een sproeier met een gleufje voor een schroevedraaier en een redelijk groot gat erin om lucht door te laten om dat mechaniek van dat stalen hendeltje ( de remluchthevel) van de juiste hoeveelheid lucht te voorzien. als sproeier dient die gewoon vast te zitten. Als het echt een boutje is ( vijsje) en dicht zit >>> meteen helemaal weglaten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
dag JOAN ,
vandaag heb ik het motertje afgesteld met jou tips en advies en ik moet zeggen , het loopt lekker , draaid mooi rond zonder horten of stoten en slaat gemakkelijk aan ,
dit allemaal zonder zotte kosten smile
nu kan ik beginnen met het afbouwen van het frame , dit laat ik nl poederlakken , alle onderdelen moeten dus afzonderlijk en alle kunststof onderdelen moeten eraf , maar dit heb ik reeds één keer gedaan.
ik wil je alvast nog eens hartelijk bedanken voor de geboden hulp en hopelijk kan ik de rest nu zelf alleen aan laugh
groetjes
Alain

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
graag gedaan. het mooie is dat er meestal bezoekers zijn die graag meelezen. hetzelfde probleem hebben en daar niet goed uitkomen zonder zelf een inzending te verzorgen. Die zijn dan eveneens geholpen OF hun schroom kwijt om ook te beginnen aan het vragen naar oplossingen.. Want het alternatief is zelf gaan mullen, kans daarmee de boel te slopen, hetgeen OF duur is OF einde verhaal betekent en dat is zonde van die brokjes (bijna) antiek .

Kijk maar eens links in de kantlijn daar staat een blokje "who is online Now" en daar zie je veelal best een aardig aantal die "te gast" zijn op de website ( niet ingeschreven dus ) , terwijl ik dit schrijf zie ik de teller op 18 die "te gast" zijn

Last edited by Joan; 21/02/20 08:03 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Kijk maar eens links in de kantlijn daar staat een blokje "who is online Now" en daar zie je veelal best een aardig aantal die "te gast" zijn op de website ( niet ingeschreven dus ) , terwijl ik dit schrijf zie ik de teller op 18 die "te gast" zijn
****************************************************************************************************************************
Dat klopt niet helemaal Joan, terwijl ik dit schrijf zie ik: 1 registered members (Joan), 18 guests, and 1 spider.
Key: Admin, Global Mod, Mod, terwijl ik echt ingelogt ben.

Joined: Oct 2018
Posts: 122
A
Alain Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Oct 2018
Posts: 122
Ja Berth , dit is mij ook reeds opgevallen , maar dit stoort me niet ,
als ik een goede uitleg /tips /advies krijg van iemand met kennis en ervaring zoals JOAN betreffende de vraag die ik stel, dan ben ik zeer tevreden , en doe je geen domme dingen .
bij mijn vorige 3800 heb ik toen ook veel hulp gekregen , maar je mag niet te trots zijn om een vraag te stellen .
ik stel het zo : ik ben de patient , hij is de dokter laugh
en of er nu iemand meeleest , tja , daar kun je niets aan doen , maar ik het wel spijtig dat die mensen dan niet de moeite doen om zich aan te melden , want wat ik wel reeds geleerd heb is dat een solex ,om het even welk type , een probleembeestje blijft , wat vandaag goed werkt kan je morgen voor problemen stellen en dan kun je hier terecht zonder schroom , toch ??
groetjes
Alain laugh


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 29 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.044s Queries: 47 (0.014s) Memory: 1.0651 MB (Peak: 1.2902 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 09:24:52 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS