Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135858 10/02/20 04:14 PM
Joined: Nov 2019
Posts: 97
H
Hans1 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Nov 2019
Posts: 97
Ik heb mijn motortje van de solex gehad om de pakkingen te vervangen. Voor die tijd was het een rukje aan het wiel en starten Nu wil hij moeizaam starten en als hij dan gelopen heeft en warm is krijg ik hem haast niet meer aan de loop. Ik heb de inlaat pakkingring en de pakkingring carburateur, spruitstuk , membraan ,nieuwe leiding tank naar pomp. Ik heb ook het idee dat er mee belletjes door de overloop gaan en een beetje schuimt. Zou misschien de leiding iets te hoog in de carburateur kunnen zitten ? En is die carburateur verder nog af te stellen met de gasspaak ? Ik zet het schuifje op start. De gasspaak staat zeg maar slap of vrij. Draai aan het wiel en als hij start schuifje naar de midden of iets verder .

Last edited by Hans1; 10/02/20 04:35 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
vraag me toch af of er bij de montage niet iets anders fout is gegaan, staat de carburateur bijvoorbeeld wel goed op het spruitstuk ? ( is lastig met die pakkingring zeker als het spruitstuk niet een netjes zoekrandje heeft om door die ring te steken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2019
Posts: 97
H
Hans1 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Nov 2019
Posts: 97
Zou best kunnen. Zal het morgen even bekijken. Zal hem er eens weer even afhalen. Want volgens mij was hij op het spruitstuk ook iets nat.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
En check de aansluiting pomp-carburateur......


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2019
Posts: 97
H
Hans1 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Nov 2019
Posts: 97
Benzine krijgt hij genoeg . Die doet het prima.

Joined: Nov 2019
Posts: 97
H
Hans1 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Nov 2019
Posts: 97
Heb de carburateur er af gehad. En de inlaatring er eerst weer opgedrukt en toen de carburateur erop . Heb hem iets strakker aangedraaid want dat durfde ik eerst niet. Maar is nu lekvrij en starte direct. Bedankt. Zo'n klein dingetje en zoveel ellende. En nog even dit. Als je hem uit wil zetten doe je het hendeltje dan naar links of rechts ? Want als ik hem naar links druk en de decompressie indruk loopt hij door. Doe ik hem helemaal naar rechts en dan decompressie gaat hij wel uit. Nou de veren even plaatsen en de tank in de kleur zien te krijgen. Want dit is geen gezicht. Ze verkopen ze als grijs. Maar zijn bijna wit.

Attached Images
20200210_193008_copy_480x640.jpg (264.25 KB, 182 downloads)
Last edited by Hans1; 10/02/20 09:53 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Hans1
Heb de carburateur er af gehad. En de inlaatring er eerst weer opgedrukt en toen de carburateur erop . Heb hem iets strakker aangedraaid want dat durfde ik eerst niet. Maar is nu lekvrij en starte direct. Bedankt. Zo'n klein dingetje en zoveel ellende. En nog even dit. Als je hem uit wil zetten doe je het hendeltje dan naar links of rechts ? Want als ik hem naar links druk en de decompressie indruk loopt hij door Dan klopt er ook iets niet met je decompressie, zit je koppakking er wel goed op dat de gaatjes in cilinder en kop wel aansluiten op het gaatje in de pakking, of zit er een voetpakking op als koppakking dat past namelijk ook . Doe ik hem helemaal naar rechts en dan decompressie gaat hij wel uit. Nou de veren even plaatsen en de tank in de kleur zien te krijgen. Want dit is geen gezicht. Ze verkopen ze als grijs. Maar zijn bijna wit.
controleer of je de compressie wel goed kwijtraakt met indrukken van het klepje in de kop dat is bij stilstand goed te doen door aan je vliegwiel te draaien en de weerstand ( of juist niet) te voelen, zie ook rode tekst

Last edited by Joan; 11/02/20 10:18 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2019
Posts: 97
H
Hans1 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Nov 2019
Posts: 97
Nou daar heb ik niet naar gekeken . Want heb aan de motor niks veranderd Hij deed het eerst goed dus daar heb ik helemaal niks aan veranderd. Alleen de pakking en van de benzinepomp en de carburateur en leidingen. Cilinder en kop zijn er niet af geweest. Maar als ik naar het decompressie tuimelaartje kijk en de hendel op het stuur indruk zie ik het tuimelaartje niet echt bewegen . Dat is met stilstaande motor dus.

Ik heb het eens even bestudeerd. ( Heb even een tekeningetje proberen te maken )En zoals het voor mij logisch lijkt moet je een wipwap effect krijgen. Dus als er speling op de tuimelaar zit drukt hij de veer niet in als ik aan de decompressie hendel trek. Heb het even bekeken zoals het zie dat het moet volgens mij. De ene kant gaat dan omhoog en de ander omlaag en drukt de veer in. Moet ik dan die koper moer iets opdraaien ? Of die waar het veertje in ligt met de schroevendraaier ?

Attached Images
20200211_151130_copy_480x640.jpg (162.34 KB, 130 downloads)
Last edited by Hans1; 11/02/20 04:31 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
de tuimelaar is tevens de "steeksleutel" die het moertje tegen houdt, door met een klein (fitting) schroevedraaiertje het asje te draaien kun je de speling instellen en dat moet maar heel weinig zijn. je hebt de carburateur eraf gehad en dat beïnvloedt de stand van het duwstangetje is daar waarschijnlijk fout gegaan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2019
Posts: 97
H
Hans1 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Nov 2019
Posts: 97
Oké. Bedankt Joan. Ga er mee aan de slag. Dacht al dat kan nooit zoveel zijn. Maar wist niet of ik de stift of het moertje moest verdraaien. Top.

Last edited by Hans1; 11/02/20 06:58 PM.
Joined: Nov 2019
Posts: 97
H
Hans1 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Nov 2019
Posts: 97
Heb het stiftje anderhalve slag uitgedraaid . Maar kan hem nog niet uit zetten. Moet dat moertje dan niet omhoog ? Want voor mijn gevoel moet die dan iets omhoog of heb ik dat nu mis. Heb nu alleen dat stiftje geprobeerd en verder niet aan gezeten . Heb het moertje niet mee laten draaien. Of moet de carburateur weer ietsje omhoog halen . Want dat zou dan ook een optie zijn.

Last edited by Hans1; 11/02/20 08:32 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Hans1
Heb het stiftje anderhalve slag uitgedraaid . Maar kan hem nog niet uit zetten. Moet dat moertjes dan niet omhoog ?


Je moet even andersom denken . . . Uitgedraaid is normaal linksom, dat is verkeerd.

rechtsom: klepje komt losser te zitten.
Linksom: klepje komt nog vaster te zitten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2019
Posts: 97
H
Hans1 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Nov 2019
Posts: 97
Oké.. Dan mag ik hem toch wel nog wel een paar hele slagen uitdraaien om de speling er uit te halen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
John geeft het goed aan (andersom denken) ,
als je de schroef linksom draait krijg je meer speling op de tuimelaar en andersom, als je de schroef rechtsom draait krijg je minder speling.
Probeer het maar eens uit wat er gebeurt bij een paar slagen links om en dan de gashendel inknijpen en een paar slagen rechtsom en dan de gashendel inknijpen.
Je kunt aan het vliegwiel voelen of er wel of geen compressie is.
Je moet bij de juiste afstelling een klein beetje speling op de tuimelaar hebben en bij bediening van de decompressie zie je dat het klepje (die stelschroef) iets , een halve milimeter, ingedrukt wordt.
Voordat je dit alles gaat doen moet je er wel zeker van zijn dat de carburateur goed op het spruitstuk staat (zoals Joan al aangaf).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2019
Posts: 97
H
Hans1 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Nov 2019
Posts: 97
Oké ga het gewoon proberen. Kan het altijd nog terug zetten. En de carburateur heb ik vorige keer stevig aangedrukt met nieuwe pakking dus dat lijkt goed. Oh en tussen twee haakjes. Volgens mij was het anders om. In is vaster. Uit is losser zoals John zei. Maar probleem is opgelost nu. Zo ben je nooit te oud om te leren. Bedankt allemaal maar weer.

Last edited by Hans1; 12/02/20 11:54 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hieronder nog een oorzaak waardoor het afstellen van de decompressie niet lekker wil lukken.
Dit onderdeeltje zat op een ouder model motor zonder koppeling met een DO cilinder en een oud model spruitstuk wat strak langs het carterdeksel gaat.

[Linked Image]

Last edited by FFAnders; 16/02/20 09:30 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Hieronder nog een oorzaak waardoor het afstellen van de decompressie niet lekker wil lukken.
Dit onderdeeltje zat op een ouder model motor zonder koppeling met een DO cilinder en een oud model spruitstuk wat strak langs het carterdeksel gaat.

[Linked Image]
dit verschil heb ik nog niet gezien, wel dat de RVS uitvoering altijd een beetje bijgewerkt moet worden ( 1 kant ietsie lager, als je erachter staat de linker kant )
is de onderste niet "handgevijld" door een goede doe het zelver ? hoe zien de zijkanten eruit, gevijld of gestanst . het gaatje voor het veertje zit niet echt netjes, maakt het voor mij verdacht .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Voor mij ook de eerste keer dat ik dit tegenkom.
De onderste is een nieuwe, ik denk lasergesneden en komt van Ad of van Marcel vandaan en passen altijd.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik ben wel al een paar keer een kromgebogen tuimelaar tegengekomen, staat ook op verdacht


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 114 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.046s Queries: 56 (0.014s) Memory: 1.0983 MB (Peak: 1.3530 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 22:14:46 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS