Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135826 06/02/20 05:47 AM
Joined: Feb 2020
Posts: 6
F
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Feb 2020
Posts: 6
Hallo Iedereen,
mijn eerste vraag op dit forum.
We zijn met een groep vrienden die 9 solexen gekocht hebben om ons wat mee te amuseren.
1700, 3300 en 3800 types.
Nu zit het zo dat wij er allemaal niets van kennen.
we hebben reeds 6 motortjes uit elkaar gehaald om te reinigen, en reeds 3 terug in elkaar gestoken.
carburateur gereinigd, nieuwe pakkingen, bougies ontsteken, enz. ..
2 krijgen we aan de praat, maar rijden niet, en 4 krijgen we zelfs niet aan het draaien.

wat doen we fout?
bestaat er ergens een richtlijn hiervoor?

bedankt voor jullie advies!

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Welkom op het Solex forum Frank,

Leuke hobby hebben jullie uitgekozen! En je bent voor advies zeker op de goede plek.

Omdat je begint met zeggen dat je er geen verstand van Hebt denk ik dat het een hele kluif gaat worden, en als we beginnen met adviseren dan wordt dit een ellenlang topic zonder garantie op succes.

Van mij 3 tips:

- Lees je hier heel goed in.

- bij niet starten bougie bekijken en mijn wederkerend advies op dit forum volgen (je komt het vanzelf tegen, zoek op bougie en op mijn antwoorden).

- ga naar iemand die er wel verstand van heeft , begin met het eerste blokje en probeer daarna zelf verder. Bij jou in de buurt zullen ook forumleden wonen, zoek op dit forum.
Je bent bij mij ook welkom maar het is even rijden.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
als je ze zelfs niet aan het draaien krijgt is er OF wat serieus aan de hand ( waar komt zo een partij solexen vandaan) OF je kent de gebruiksaanwijzing nog niet goed genoeg.
Om rond te mogen draaien ALTIJD eerst de decompressie gebruiken zodat de druk van de cilinder af is . De koppelingen ( en ook de wrijving van de rol op het bandrubber) zijn namelijk niet berekend om de druk in de cilinder te kunnen overwinne. zodra de zuiger boven komt is de druk te hoog en wint de zuiger het van de aandrijving. Daarom eerst het vliegwiel "opwinden" zonder druk in de cilinder, er zit dan al veel rotatie energie in het motortje en dan pas de decompressie loslaten. De samenwerking tussen de aandrijving ( via rol en koppeling naar de krukas) en rotatie energie van het vliegwiel laten de motor dan wel draaien.

Voor zover de gebruiksaanwijzing om te starten ( hendel achter op carburateur ook even naar links zetten voor een rijker benzine mengsel daarna terug zetten naar ongeveer in het midden of op zo een plek dat hij goed blijft lopen)

Als er serieus wat aan de hand is en het motortje zit vast , hoewel jullie al goed bezig zijn door eerst te controleren/schoonmaken want vaak kom je heel wat tegen bij solexen die "ergens" vandaan komen , kun je minimaal even met de hand aan het vliegwiel draaien of er iets vreemds voelt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135832 07/02/20 06:40 AM
Joined: Feb 2020
Posts: 6
F
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Feb 2020
Posts: 6
Goedemorgen,

bedankt voor de tips, inderdaad, we zullen nog wat werk hebben.
gisteren 2 motortjes terug nagekeken. alle leidingen proper, benzinepompje werkt, ontsteking werkt, er komt benzine in de verbrandingskamer want bougie word nat.
maar toch start hij niet.
we geven niet op,maar vinden geen oplossing

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Frankandfriends
Goedemorgen,

bedankt voor de tips, inderdaad, we zullen nog wat werk hebben.
gisteren 2 motortjes terug nagekeken. alle leidingen proper, benzinepompje werkt, ontsteking werkt, er komt benzine in de verbrandingskamer want bougie word nat.
maar toch start hij niet.
we geven niet op,maar vinden geen oplossing
dan is veelal de opmerking : "ontsteking werkt" niet correct. Hoe weet je dat ?
Bij een beetje vonk ( getest buiten de cilinder) wil een bougie IN de cilinder nog wel eens weigeren. Steek de bougie eens in de brand dat hij goed droog is en geen koollaag heeft over zijn isolatorneus want dan slaat de energie daar over naar aarde dus zonder te vonken ( term is dan "de bougie is doorgeslagen")
Hoewel er ook nog een kans is dat compressie mist dan is het mengsel niet dicht genoeg bij elkaar om te ploffen ( dan werkt "het ontsteken" niet )

Vaak is men ook gebaat bij het aanbrengen van een nieuwe ( koperkern) bougiekabel omdat oude kabels er ook nog wel eens voor zorgen dat de spanning, als die hoog moet zijn om de bougie IN de cilinder te laten vonken, niet goed naar de bougie gebracht word

Last edited by Joan; 08/02/20 09:19 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2020
Posts: 6
F
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Feb 2020
Posts: 6
Hallo allemaal,
eerst en vooral bedankt voor de informatie die doorgespeeld word.
onze groep moet er geraken (vroeg of laat)
na vorige opmerkingen een nieuwe bougie gaan halen en weer controle.
er is een vonkje aan de bougie,
wat er in de kamer gebeurd zie ik niet.
Nu wil hij net niet starten , af en, toe een plofje, maar daar blijft het bij.
nu had ik ergens op dit forum gelezen dat er ook een probleem met de condensator zou kunnen zijn, en als de 2 contactpunten achter het vliegwiel constant vonken, dit zo wel eens zou kunnen zijn.
vliegwiel moet op merktekens gemonteerd zijn las ik ook ergens, en dan kan je met stelschroefje afstand contactpuntjes regelen (zou 0,2 mm zijn?)
Enfin,
ik heb er het vliegwiel afgehaald, en gezien dat de spie in de as van het vliegwiel stuk is (verkeerde montage denk ik) , condensator er uit gehaald en gemeten met een multimeter. type FLUKE
condensator zegt 0,022 microF en gemeten 0,22 microF (kan dat??) maar ik denk dan , deze is niet stuk.
condensator terug gemonteerd, en een ander vliegwiel zelfde type genomen en terug gemonteerd zodat de spie wel mooi in de spiebaan zit.
terug een poging, maar nu heb ik zelfs nergens nog een vonkje en gebeurt er niets.
enkele pogingen met afstellen van contactpunten werkt ook niet. (of moet dit echt juist/juist zijn met voelplaatjes geregeld??
Heb ik zelf een probleem gecreƫerd in plaats van trachten op te lossen?
Het zou nu wel fijn zijn moest deze in gang geraken, want ik vermoed dat er drie andere vrienden net hetzelfde probleem hebben.
solex 1700 is de type
Bedankt voor terug enige input allemaal!!!!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
voor een 1700 hoop ik dat je het goede type vliegwiel hebt gemonteerd er is naar de 2200 en 3800 een ander type vliegwiel gemonteerd daar zit de nok anders ten opzichte van de spie EN de puntjes hoeven niet op 0.2 ze moeten open op het juiste moment en wat daar voor nodig is is er maar voor nodig. bij ECHTE brommerontstekingen kun je de puntjes op 0.4 mm zetten wat het beste vonkeffect geeft ( te klein blijft er altijd een vonkje tussen de punten dansen te groot krijgt je spoel niet lang genoeg stroom om een vonk te maken ) EN je kunt de grondplaat van de spoelen verdraaien doordat deze los is van de motor zodat het tijdstip alsnog is in te stellen Veel frans ontstekingen hebben daarop bespaart ( zo Ook Mobylette en Peugeot)

ook hier weer startpagina heb je losse puntjes die direct aan de grondplaat zitten heb je de onderste combinatie heb je losse puntjes die apart op een grondplaat zitten die weer aan het motorcarter komt heb je de bovenste combinatie nodig. Let op het verschil in de vorm van de drie gaten

Last edited by Joan; 18/02/20 09:27 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #135938 18/02/20 09:46 AM
Joined: Feb 2020
Posts: 6
F
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Feb 2020
Posts: 6
Lijkt mij dat ik onderste type heb.
maar vliegwiel is een zonder koelvinnen, kan dat?

Joan #135939 18/02/20 10:15 AM
Joined: Feb 2020
Posts: 6
F
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Feb 2020
Posts: 6
hier foto van motortje

Attached Images
IMG_20200218_100149 (Small).jpg (179.13 KB, 157 downloads)
IMG_20200218_100342 (Small).jpg (155.9 KB, 156 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Frankandfriends
hier foto van motortje
Ja is goed , te vergelijken met onze OTO loze DO

en dat hij niet vonkt is nu wel duidelijk, het isolatie ringetje dat onder het boutkopje moete zitten van de puntjes zit onder het moertje van de condensator en het grote gat van het lipje van de puntjes naar de condensator dient aan de kant van de puntjes te zitten en OVER een erboven uitstekend fiber buisje moet vallen, als de boel nu zo aangedraaid is is dat busje waarschijnlijk naar de eeuwige jachtvelden gedraaid. Dat blokje waar de punten aan zitten moet electrisch volkomen geisoleerd zijn van het motorblok vandaar dat eronder erin en erboven isolatie materialen zitten om dit blokje NIET in aanraking te brengen met de boutjes die WEL in elektrisch contact staan met het blok, daar schroef je ze immers in . de enige electrische verbinding die er mag zijn is naar het puntje toe dat stil staat als het bewegende puntje open is mag er op geen enkele wijze contact met het blok zijn ( anders dan via de primaire spoel van de ontsteking dus wil je het meten moet je deze wel even los halen )

zo zie je maar weer een foto helpt ( en iemand die een foto kan "lezen")

en als ik goed kijk, maar daar is de foto niet goed op gericht, heeft de paal die op de pomp staat geen koperen pakking ring. Dan zit de paal te diep in de pomp en werkt deze ook niet goed, steel maar een koperen ring van een carterboutje om eronder te doen ( en verlies niet het kogeltje dat onder deze paal hoort, deze zijn soms wel en soms niet geborgd met een messing plaatje dat van boven de pomp is ingedrukt. Is dat plaatje er wel kun je een probleem hebben als de paal dit plaatje naar beneden heeft gedrukt, zit je kogeltje nagenoeg vast , zuig maar eens aan de uitgang kijken of dat nog werkt

Last edited by Joan; 18/02/20 06:52 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2020
Posts: 6
F
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: Feb 2020
Posts: 6
Merci Joan!!

was fout van mijzelf, verkeerd terug in elkaar gestoken.
nu heb ik gezien dat de spie van de binnenkant van het vliegwiel stuk is.
ander vliegwiel gestoken (zelfde type), lukte perfect.
Ik kreeg het motortje ook in gang, maar vliegwiel trok zich naar buiten, met als gevolg dat deze spie ook stuk is.
Heb ik de moer te weinig aangetrokken??? durf niet echt doortrekken, of met rubberen hamer het vliegwiel wat vaster trekken?
ik kan hier gewoon een spiebaan in laten steken denk ik, en dan met een losse spie (kal) werken, klopt dat?

ik denk dat dan motortje draait, zou fijn zijn!!

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Je moet de vliegwielmoer wel goed aantrekken, een goede manier is als volgt:

Houd het vliegwiel met de HAND tegen en draai zo de moer vast. Als je het vliegwiel niet meer kunt houden dan zit het vast genoeg. Geen krukas blokkeren, dan kun je het te vast draaien.

Je kunt een nieuwe spiebaan laten steken maar je kunt ook goed mikken en zonder spie het vliegwiel vastzetten. Wel opletten dat het zaakje niet verdraait in de tussentijd.

Last edited by John Meisters; 20/02/20 04:35 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Frankandfriends
Merci Joan!!

was fout van mijzelf, verkeerd terug in elkaar gestoken.
nu heb ik gezien dat de spie van de binnenkant van het vliegwiel stuk is.
ander vliegwiel gestoken (zelfde type), lukte perfect.
Ik kreeg het motortje ook in gang, maar vliegwiel trok zich naar buiten, met als gevolg dat deze spie ook stuk is.
Heb ik de moer te weinig aangetrokken??? durf niet echt doortrekken, of met rubberen hamer Nooit met hamers van wat voor soort dan ook, anders eindigen de onderdelen op een plek waar ze niet horen, al het materiaal is kauwgom achtig en extra plek om een fout te tolereren is er ook al niet het vliegwiel wat vaster trekken?
ik kan hier gewoon een spiebaan in laten steken denk ik, en dan met een losse spie (kal) werken, klopt dat?

ik denk dat dan motortje draait, zou fijn zijn!!


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (kok18), 33 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.034s Queries: 42 (0.011s) Memory: 1.0422 MB (Peak: 1.2514 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 10:11:27 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS