Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135628 20/01/20 11:03 PM
Joined: Jan 2020
Posts: 3
E
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Jan 2020
Posts: 3
Beste solexliefhebbers,

Sinds een aantal weken heb ik een Solex 2200 gekocht. Zonder problemen een 80 km gereden. Starte altijd vrij snel. Altijd goeie benzine met goede olie gebruikt, maar sinds vorige week start de solex niet meer. Het vliegwiel gaat niet meer rond. Nou heb ik mij al wat ingelezen bij andere forums maar ik krijg m niet aan de loop. Wat ik nog wel eens hier en daar op het forum tegenkom is dat de koppelingsmoer los getrild kan zijn. Ik heb zaterdag het vliegwiel en de spoelenplaat gedemonteerd. En kwam erachter dat inderdaad deze los was gekomen. Nadat ik deze weer heb aangedraaid + een nieuw 6202 lager gemonteerd heb. Vliegwiel weer goed erop heb gezet, spie is nog in orde, start deze nog steeds niet. Als ik het vliegwiel met de hand draai voel ik wel goeie compressie als ik dan decompressie in druk neemt compressie af, logisch, maar ik ben nu ten einde raad. Het vliegwiel draait sus niet als ik de motor op het wiel zet en ga fietsen met decompressie in Iemand nog ideeën wat ik over het hoofd heb gezien??

Groet,

Erwin

Last edited by Erwin2001; 20/01/20 11:51 PM.
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Of je krijgt geen benzine of je hebt geen vonk (op het goede tijdstip). Gezien het feit dat de Solex gelopen heeft voordat je het vliegwiel en spoelenplaat verwijderd hebt is de ontsteking de eerste verdachte. Heb je die al gecontroleerd na montage van spoelenplaat en vliegwiel?


Groet, Koos
Joined: Jan 2020
Posts: 3
E
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Jan 2020
Posts: 3
Beste Koosolex,

Als ik het vliegwiel met de hand draai en ik zet de choke open dan zie ik wel brandstof retour stromen. Vonken doet de bougie helaas ook wel. Als ik het vliegwiel draai en de bougie tegen het blok houdt dan zie ik zeker een vonk. Ik heb een elektronische ontsteking op mijn solex.

Maar het probleem is dat ik mijn solex niet aan kan krijgen dmv motor op de band en fietsen maar!! De motor maakt geen toeren. De moer van de koppeling zit 100% zeker vast. Kan het zijn dat bijvoorbeeld de aandrijfrol te dun is?

Groet,

Erwin

Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Er zit dus duidelijk een onderbreking in de aandrijving vanaf de rol gezien.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Lijkt een koppeling probleem, koppeling schoenen versleten of de hele koppeling vet, dit komt bij de 2200 veel voor door de slechte krukasafdichting komt er olie in de koppeling, koppeling kan er ook verkeerdom in zitten.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jan 2020
Posts: 3
E
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Jan 2020
Posts: 3
Bedankt voor de berichten allemaal. Ik zal vanmiddag nog eens goed kijken of de koppeling vet is.

Groet,

Erwin

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Erwin2001
Bedankt voor de berichten allemaal. Ik zal vanmiddag nog eens goed kijken of de koppeling vet is.

Groet,

Erwin
EN als je controleert kijk dan ook even of de merktekens ("+") op de koppelingarmen zichtbaar zijn, dan heb je de armen goed om zitten, in de "duw" richting (dat heet "oplopend" en is door deze stand zelf bekrachtigend, duwt zich dus onder extra belasting zelf naar buiten en helpt daarmee het koppelen ) en niet in de "trek" richting ( dat heet "aflopend")


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Erwin2001
Bedankt voor de berichten allemaal. Ik zal vanmiddag nog eens goed kijken of de koppeling vet is.

Groet,

Erwin
EN als je controleert kijk dan ook even of de merktekens ("+") op de koppelingarmen zichtbaar zijn, dan heb je de armen goed om zitten, in de "duw" richting (dat heet "oplopend" en is door deze stand zelf bekrachtigend, duwt zich dus onder extra belasting zelf naar buiten en helpt daarmee het koppelen ) en niet in de "trek" richting ( dat heet "aflopend")


Tja dat overkomt je idd 1 x.... blush Daarna weet je beter... Zit niets anders op dat vliegwiel en spoelenplaat wederom te demonteren.
Wil je je zeker weten of je daar de mist in bent gegaan?? Zet het motortje dan op het wiel en trek je Solex achteruit. Als het vliegwiel dan wel meedraait weet je wat je te doen staat.

Last edited by 49cc; 03/02/20 06:32 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
80 km mee gereden en daarna wil het vliegwiel niet meer draaien met de rol op de band? . Schoentjes uit de koppeling? , veer geknapt, koppeling los gelopen, vette boel..... verzin het maar. Zolang je de boel niet loshaalt blijft het giswerk maar dat het met de koppeling te maken lijkt mij bijna wel duidelijk.


Salut!
Mark

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.024s Queries: 33 (0.008s) Memory: 0.9963 MB (Peak: 1.1671 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 00:43:23 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS