Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Hallo allemaal!

Ik stuitte op deze Solex die blijkbaar 40 jaar stil heeft gestaan. Het motortje is een van der Heem. Weten jullie welk model en bouwjaar dit is? En zo ja, zijn hier nog onderdelen voor te krijgen? Het kapje op de motor mist, het zadel heeft geen overtrek en de banden zijn verkeerd (zitten gewone fietsbanden onder).

Attached Images
IMG-20190213-WA0010.jpg (180.4 KB, 234 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Lijkt een Nederlands koffertje. Banden zijn nog te krijgen.
Als je meer fotos hebt kunnen we beter zien of het allemaal nog origineel is.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als je het framenummer hebt en motornummer hebt, daan kun je
precies achterhalen welk bouwjaar type enz... de Solex heeft.
Alles is in pricipe nog bij een aantal webshop en op andere
manieren te verkrijgen. Met marktplaats moet je een beetje
oppassen, maar dat zal je wel weten.
Op het framebalk, zal waarschijnlijk 2 nummer staan.
Zoek die op en maak foto's, en plaats deze hier.
Er zijn een paar doktoren hier die alles weten.
Motornummer staat aan de voorkant boven vermeld.
Moet hij nog op kenteken komen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Ik dacht eerst ook dat het een koffertje was, alleen zit er geen plankje tussen de trappers maar een gereedschapsbakje. En de koplamp zit bij een koffertje toch ook in het motorkapje?
Ik ben er vorig jaar eens naar wezen kijken, maar had toen weinig kennis over Solexen dus durfde het niet aan. Aangezien de lage populariteit van Solexen hier in het midden van Zweden zal hij hem nog steeds niet verkocht hebben dus ik ga hem eens even een belletje geven.
Qua kentekens maakt het niet uit in Zweden; alle brommers van voor 2003 hebben geen kenteken nodig. Je verzekert em op het motor- of framenummer, en de officiële handelsnaam.

Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Een koffertje heeft dat gereedschapsbakje tussen de trappers en geen plankje. Aan dat gereedschapsbakje dankt het koffertje zijn naam.


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ovee
Een koffertje heeft dat gereedschapsbakje tussen de trappers en geen plankje. Aan dat gereedschapsbakje dankt het koffertje zijn naam.
ja en daar hoort een bol schuifdekseltje op . Van voren naar achteren schuiven, valt hij over twee omgezette randen heen van die twee stalen rillen die op 1/3 en 2/3 van de zijkant van het bakje zitten, past een schroevendraaier ,plak setje en bougie sleutel in. Zijn jaren niet te krijgen geweest nu af en toe wel weer

Op de foto komt er een zwarte lijn van carburateur naar stuur, is dat bedacht voor het gas ? daar hoort een staaldraad model lange spaak te zitten

Last edited by Joan; 25/01/20 06:59 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 25
Y
Yannics Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Y
Joined: May 2019
Posts: 25
Helaas kan ik geen betere foto's nemen van de Solex aangezien hij verkocht is.. had ik toch maar toegeslagen vorig jaar.

@Joan, ik kan me herinneren dat de gasinrichting raar vastzat en inderdaad met een kabel. Er zal ooit wel iemand gedacht hebben dat het zo werkte en niet geweten wat het was.

Over Solexen hebben ze in Zweden weinig kennis. Wat er te koop staat mist vaak onderdelen etc, of verkeerde onderdelen omdat mensen ermee omgaan als normale brommers. De rode donor-Solex die bij mijn Solex zat heeft een vastloper, en als je ziet hoe ze die hebben toegetakeld om het vliegwiel los te krijgen...

Topic kan denk ik gesloten worden aangezien we niet meer van deze Solex zullen zien?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Yannics
Helaas kan ik geen betere foto's nemen van de Solex aangezien hij verkocht is.. had ik toch maar toegeslagen vorig jaar.

@Joan, ik kan me herinneren dat de gasinrichting raar vastzat en inderdaad met een kabel. Er zal ooit wel iemand gedacht hebben dat het zo werkte en niet geweten wat het was.

Over Solexen hebben ze in Zweden weinig kennis. Wat er te koop staat mist vaak onderdelen etc, of verkeerde onderdelen omdat mensen ermee omgaan als normale brommers. De rode donor-Solex die bij mijn Solex zat heeft een vastloper, en als je ziet hoe ze die hebben toegetakeld om het vliegwiel los te krijgen...

Topic kan denk ik gesloten worden aangezien we niet meer van deze Solex zullen zien?
Bedankt voor het delen van je ervaring.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 24 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.025s Queries: 33 (0.007s) Memory: 0.9875 MB (Peak: 1.1559 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 19:49:20 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS