Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Bij het loshalen van mijn krankstel moest ik al een hamer gebruiken om met een dop van de doppen doos de trapas uit het cranktandwiel te tikken. Maar de as er weer inkrijgen lukt van geen meter. Alleen persen in een bankschroef lijkt te lukken. Maar dat wordt lastig bij monteren in het frame. Ik heb al geprobeerd om met wat schuurpapier het uiteinde van de as wat te polijsten maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.

Herkennen jullie het probleem en hebben jullie een goede tip voor mij?

Last edited by Koosolex; 22/01/20 10:14 PM.

Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
herken dat probleem, veelal is de spie gaan werken omdat hij niet goed is bevestigd en heeft dan de platte kant op de as iets naar buiten gedrukt er zit dan een bultje op de as ter plekke van de(uitloop van de) platte kant
ik vijl dat weg
datzelfde bultje kan bij demontage de ronding in de crank beschadigd hebben door materiaal op te drukken, kijk dus ook eens in de crank

Last edited by Joan; 22/01/20 10:35 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Ik heb nergens iets van uitstulpingen, bultjes of randjes kunnen ontdekken. Toch alle randjes nog even bewerkt met een zoet vijltje maar helaas zonder resultaat.

Bij het monteren van een achterwiellager van een eend is de werkwijze om de remtrommel te verwarmen in een oven en het lager te koelen in de vriezer. Dan schuift het lager zo in de trommel en bij kamertemperatuur zit het lager muurvast.

Met dit in het achterhoofd de trapas een uurtje in de vriezer gelegd. En jawel hoor, hij schuift zo in in de crank. En daarna zit hij meteen muurvast. Dit heb ik droog geprobeerd op de werkbank. Ik moest de trapas weer met een hamer uit de crank tikken. Maar ik weet nu hoe ik dit weekeinde de crank weer kan gaan monteren.

Last edited by Koosolex; 24/01/20 01:26 PM.

Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
maak het toch maar goed gangbaar eventueel met een ca 2 cm brede strook schuurlinnen 1/2 rondom de as gevouwen ter plekke van het uiteinde/spie uitsparing en dan die strook van onderen en boven ( of links rechts) met een halen/brengen beweging iets ronder te maken. As steeds iets draaien om uiteindelijk de hele rondte een keer geraakt te hebben
als de crank al vastzit op de as kan hij zich niet goed "zetten" naar het platte vlak van de conische spie en dan werkt deze zich later weer los


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hij moet zeker niet muurvast zitten, diepvries is een leuk idee maar moet niet nodig zijn voor een trapas.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
De tip van Joan opgevolgd om de trapas met schuurlinnen pasklaar te maken opgevolgd. Maar helaas bleef de as moeilijk in de crank gaan. Daarna toch maar de diepvriestruc toegepast en de trapas gemonteerd. Bij het inbrengen van de spie had ik wel het idee dat de crank zich goed richtte tov de trapas. De spie met een bankschroefje stevig in de crank geperst en geborgd met ring + moer. Door de vulringen (3x) en het afstandsbusje zit er geen speling in de lengterichting van de as. Er is wel een zeer kleine speling in dwarsrichting op de as waarneembaar. Maar ik denk dat inherent is aan de gebruikte techniek met (sinter?) bronzen bussen. Je kunt immers niets afstellen.

Last edited by Koosolex; 25/01/20 11:57 PM.

Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
De tip van Johan opgevolgd om de trapas met schuurlinnen pasklaar te maken opgevolgd. Maar helaas bleef de as moeilijk in de crank gaan. Daarna toch maar de diepvriestruc toegepast en de trapas gemonteerd. Bij het inbrengen van de spie had ik wel het idee dat de crank zich goed richtte tov de trapas. De spie met een bankschroefje stevig in de crank geperst en geborgd met ring + moer. Door de vulringen (3x) en het afstandsbusje zit er geen speling in de lengterichting van de as. Er is wel een zeer kleine speling in dwarsrichting op de as waarneembaar. Maar ik denk dat inherent is aan de gebruikte techniek met (sintel?) bronzen bussen. Je kunt immers niets afstellen.Klopt, en het is allemaal ook niet nieuw meer ik smeer altijd stevig vet in de huls zodat er altijd wat extra "meegetrapt" kan worden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ik heb nu een solex onderhanden die aangebracht werd omdat hij door zijn remmen heen ging, de beckson aan gruis en van de voorrem blijkt de buiten kabel door het gat, waar hij op moet leunen in het handvat, er dwars doorheen getrokken. Gevolg geen rem en hendel komt niet terug want die leunt tegen de buitenkabel.

Dat was dus de aanleiding, bij controle blijkt echt alles niet te kloppen ( ja je leest het goed ALLES) . Zo ook hier weer de 8 kantige frame moeren los en dan moet de trapas eruit.
Daarom staat dit verhaal hier, NIET te doen om de crank met tandwiel van de as te krijgen, volslagen vastgeklonken aan de as.
Dan maar de andere kant loshalen EN het frame uit elkaar ander komt het tandwiel niet langs de langsligger die naar het achterwiel loopt.
NIET te doen, er moest een poelie trekker aan te pas komen en de 12 tons pers om de as door het tandwiel te persen, het midden stuk namelijk nog wel op de goede diameter.
Gepoogd de uiteinden in model te vijlen, na 1 haal mee opgehouden dit was nog een as van kwaliteit ( 24" solex) en glashard, zelfs de methode met schuurlinnen moeizaam dan overgegaan op de slijpsteentjes in de boormachine ( die met een 6 mm stalen steeltje) Steeds de crank rond gedraaid en gekeken waar de drukpunten zaten.. Het zit inmiddels weer .

Attached Images
crank 1.jpg (156.71 KB, 75 downloads)
crank links.jpg (198.03 KB, 77 downloads)
crank persen.jpg (201.1 KB, 76 downloads)
crank schuren.jpg (214.33 KB, 75 downloads)
crank bijwerken a.jpg (218.77 KB, 75 downloads)
Last edited by Joan; 27/01/20 09:53 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Respect hoor. Vergeleken met deze vast gevreten crank was mijn crank een lieverdje. Je hebt mooie spulletjes om door te kunnen gaan waar het voor de meesten (zoals ik) ophoudt.


Groet, Koos

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.029s Queries: 34 (0.009s) Memory: 1.0011 MB (Peak: 1.1805 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 11:59:55 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS