Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135245 09/12/19 07:50 PM
Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
Hallo ik heb onlangs een 4800 uit de verhuur gekocht die 34 km/h liep maar het krukas lager zat los dus blok gereviseerd en nu loopt men spoel tegen het vliegwiel aan.
Ander vliegwiel en probleem opgelost.
Alleen krijg ik de ontsteking niet afgesteld heb nu een vliegwiel zonder spiebaan daarmee loopt ie even goed en dan verloopt de ontsteking.
Weet iemand de oplossing want hij staat te laat en komt dus niet op toeren.
Alvast bedankt


zolang het rammelt zit er nog iets
Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
Loopt nu trouwens niet harder dan 20 km/h doordat ie geen toeren maakt kan m wel met de hand aangooien als ie warm is


zolang het rammelt zit er nog iets
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zonder spie?
Zou kunnen maar heb geen ervaring met 4800.
Maar vertel. Hoe loopt de spoel aan.
En waarom nu?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
Originally Posted by Alfons_Amuse
Zonder spie?
Zou kunnen maar heb geen ervaring met 4800.
Maar vertel. Hoe loopt de spoel aan.
En waarom nu?

Is een oud vliegwiel waarvan de spie kapot is en die ik kon lenen en als ik m dan een beetje verdraai dan verzet ik feitelijk het ontstekingspunt (heb ik gecontroleerd met lamp)
De magneten van de spoel lopen aan tegen die van het vliegwiel. Waarom is een raadsel met een ander vliegwiel doet ie dit niet


zolang het rammelt zit er nog iets
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Een 4800 waar de spoel van tegen het vliegwiel loopt is geen uitzondering.
Je hebt een nieuw lager geplaatst... zit het goed tot onder in de behuizing? Krukas goed doorgeduwd?

Er zijn truukjes om zoiets op te lossen maar je moet wel zeker weten dat de basis goed is (lager goed geplaatst?)

Je kunt het vliegwiel goed op tijd mikken zonder spie. Voldoende vastzetten!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
Originally Posted by John Meisters
Een 4800 waar de spoel van tegen het vliegwiel loopt is geen uitzondering.
Je hebt een nieuw lager geplaatst... zit het goed tot onder in de behuizing? Krukas goed doorgeduwd?

Er zijn truukjes om zoiets op te lossen maar je moet wel zeker weten dat de basis goed is (lager goed geplaatst?)

Je kunt het vliegwiel goed op tijd mikken zonder spie. Voldoende vastzetten!

Hallo John
Ja het gekke is dat hij niet aanloopt met een ander vliegwiel dus zal daar wel aan liggen.
De tijd kom ik dus niet uit hij loopt nog het lekkerst als ik hem 8 a 10 mm voordat de streepjes elkaar "kruissen" laat vonken


zolang het rammelt zit er nog iets
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
het is heel erg raar dat het tijdstip, gemeten met een lamp, verloopt dat is namelijk helemaal NIET afhankelijk hoe het vliegwiel op de krukas zit want je meet feitelijk met de lamp het ontstekingstijdstip van het VLIEGWIEL ten opzichte van het carter en dat wordt bepaald door de stand van de magneten ( bij een elektronische ontsteking die ik bij een 4800 verwacht) ten opzichte van het streepje op het vliegwiel OF door de stand van de centrale nok van het vliegwiel ten opzichte van het streepje op het vliegwiel en dat veranderd ook niet, wel of geen spie. Wat wel veranderd is de stand van de zuiger ten opzichte van het streepje op het vliegwiel als er geen spie meer is en je positioneert het vliegwiel niet meer goed dan "ZIET" de zuiger dat streepje niet meer op de juiste plek en mag je dus niet zonder meer een lamp gebruiken voor de afstelling van de ontsteking. je gebruikt dan en lamp om te controleren waar hij vonkt ( en dat zal dus WEL de streepjes bij elkaar zijn ) EN dan ter controle een schuifmaat door het bougie gat, eerst bepalen hoeveel mm de schuifmaat aangeeft als de zuiger helemaal bovenin staat, dan de schuifmaat ca 2,4 mm extra openen en dan de zuiger ( draai wel het vliegwiel in de goede richting dus met de klok mee) omhoog draaien tot hij nu net tegen de ( langer gestelde) schuifmaat leunt, DAAR zou hij moeten vonken, als dat niet klopt vliegwiel bijstellen op krukas .

Dat je nu WEL meet met een lamp dat de streepjes niet kloppen kan komen doordat er verschillende vliegwielen zijn, Er zijn vliegwielen daar staat het streepje anders ten opzichte van de magneten ( verschil voor de elektronische) en/of de centrale nok voor het oplichten van de puntjes dan "valt" het streepje anders ten opzichte van het carter.

Nieuwe "vonk"' streepje zetten dus op het carter ten opzichte van het streepje op het vliegwiel als hij loopt en je schijnt met je lamp ( nieuw streepje op draaiend vliegwiel is wat lastiger maar mag ook als hij stilstaat en je hebt de locatie onthouden) en dan tijdstip nameten met schuifmaat zoals beschreven, as je experimenteel al een goede positie hebt gevonden zal het me niet verbazen als je nu al ca 2,4 mm meet)

dat spoelen met één vliegwiel wel aanloopt en met een ander niet is pas beschreven, door extreem aandraaien ( of voor heel oude vliegwielen het heel VAAK aandraaien) zie je dat het gat in de centrale nok uitrekt ( dat materiaal is boterzacht0 gezien de steilheid van de conus van de krukas lijdt een paar tiende oprek in diameter al tot een verplaatsing van mm's ( naar het carter toe dus) van het vliegwiel

Last edited by Joan; 10/12/19 11:35 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Daarbij nog even opgemerkt: als je andere lager in de spoelenplaat los zit dan ga je ook een zenuwachtig beeld krijgen met de stroboscoop.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
Nou heb al 3 km gewonnen 😂😂 hij haalt nu 23 km/h
Terwijl de ontsteking perfect staat alleen hij stottert heel erg en wil nog niet op toeren komen weet iemand hoe dat kan?


zolang het rammelt zit er nog iets
Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
Nou heb al 3 km gewonnen hij haalt nu 23 km/h frown
Hij stottert nu heel erg tis geen viertakten maar het klinkt alsof ie te arm staat en nog net wil blijven lopen zeg maar.
Zet ik m dan iets rijker dan gaat ie gelijk viertakten.
Weet iemand hoe dit kan?
Heeft geen valse lucht heb overal waar ie mogelijk kan lekken al met remmenreiniger gespoten maar doet niks af.
Ben een beetje ten einde raad anders zal ik eens naar Ad v heerbeek moeten gaan denk ik als die daaraan wil beginnen.


zolang het rammelt zit er nog iets
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
terug naar je eerste bericht, aangekocht en toen liep hij 34, gereviseerd en nu loopt hij 20, wie heeft hem gereviseerd ? en hoe is dat gedaan ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
Originally Posted by Joan
terug naar je eerste bericht, aangekocht en toen liep hij 34, gereviseerd en nu loopt hij 20, wie heeft hem gereviseerd ? en hoe is dat gedaan ?

Ja ik zelf🤪🤪
Heb het wel allemaal erg voorzichtig gedaan en met beleid en foto's gemaakt en markeringen enzo.


zolang het rammelt zit er nog iets
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by luukvr
Originally Posted by Joan
terug naar je eerste bericht, aangekocht en toen liep hij 34, gereviseerd en nu loopt hij 20, wie heeft hem gereviseerd ? en hoe is dat gedaan ?

Ja ik zelf🤪🤪
Heb het wel allemaal erg voorzichtig gedaan en met beleid en foto's gemaakt en markeringen enzo.
misschien toch maar eens een ander ernaar laten kijken en waar zijn de foto's ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2019
Posts: 66
L
luukvr Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Nov 2019
Posts: 66
Op m'n telefoon maar ik krijg ze niet geupload
Wilde eens naar Ad v heerbeek toe gaan die woont bij me in het dorp en heeft er nogal veel verstand van hoop dat hij de oorzaak gevonden krijgt.


zolang het rammelt zit er nog iets

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.039s Queries: 43 (0.012s) Memory: 1.0464 MB (Peak: 1.2580 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 14:38:48 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS