Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#135106 22/11/19 11:01 PM
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Omdat mijn eerste '61 koffertje nogal veel originele onderdelen miste heb ik voor de onderdelen een ander koffertje uit 1961 gevonden. Deze is nog geheel origineel met de goede velgen (28 spaaks met rug) , naven (Beckson), jas beschermers, stuur, slot, bel enz. Zelfs het framenummer ligt dicht bij die van het eerste Koffertje. Alleen het frame is aangeroest. Ik ga van beide koffertjes 1 mooie maken. Ik ben nog aan het dubben welk frame ik als basis ga nemen. Maar er zal iig gelakt of gepoedercoat moeten worden.

Wat heeft de voorkeur lakken of poedercoaten?


Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
echte puristen houden het op lakken. ik zelf heb veel laten poedercoaten dan is het wel oppassen dat alles blijft passen want de lagen komen nogal dik en verstoppen veel passingen, zo kan ook je framenummer wat in de camouflage komen en als je er aan moet schuren om een of andere reden het is wel heel erg stevig reparatie lassen achteraf is ook lastig

Last edited by Joan; 23/11/19 09:58 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Je hebt bedrijven die stralen en poederlakken, dan ben je snel klaar.

Lakken is veel bewerkelijker , vooral het ontroesten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by Koosolex
Omdat mijn eerste '61 koffertje nogal veel originele onderdelen miste heb ik voor de onderdelen een ander koffertje uit 1961 gevonden. Deze is nog geheel origineel met de goede velgen (28 spaaks met rug) , naven (Beckson), jas beschermers, stuur, slot, bel enz. Zelfs het framenummer ligt dicht bij die van het eerste Koffertje. Alleen het frame is aangeroest. Ik ga van beide koffertjes 1 mooie maken. Ik ben nog aan het dubben welk frame ik als basis ga nemen. Maar er zal iig gelakt of gepoedercoat moeten worden.

Wat heeft de voorkeur lakken of poedercoaten?


Ik neem aan dat spuitbusjes lakken niet aan de orde is, dan geeft 2K autolak met afstand het mooiste resultaat, staat en valt wel met de voorbewerking, je kan het frame laten stralen en dan zelf de roestputjes plamuren en schuren en dan laten spuiten. 2K geeft een hele diepe hoogglans.

Poedercoaten valt en staat ook met de voorbewerking, van te voren de roestputjes weg slijpen met een lamellenschijf en ik heb ook nog een powervijl om het frame zo strak mogelijk te maken, dan breng ik hem weg om te stralen en te poedercoaten, resultaat vind ik meer dan goed al is het frame nooit zo stak als spuiten en je de hele diepe hoogglans ook niet hebt als 2K lak. Voordeel van poedercoat is dat het veel beter tegen een stootje kan. En dan de kosten..schrik niet als spuiten zomaar het dubbele kost als poedercoaten.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Je hebt bedrijven die stralen en poederlakken, dan ben je snel klaar.

Lakken is veel bewerkelijker , vooral het ontroesten.
als het ontroesten bij poederlakken niet goed gebeurd, heb je kans dat je na enige jaren de poederlak er in hele vellen aftrekt omdat het los geroest is.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Dank voor jullie reacties!

Ik ga voor spuiten. Blijft het dichtst bij het origineel. Dan nog de vraag hoe strak de Solexen vroeger afgeleverd werden. De Solexen werden relatief goedkoop gefabriceerd. Ik kan mij voorstellen dat door een beperkt productie budget niet de hoogste kwaliteit nagestreefd kon worden. Ik wil niet gaan 'overrestaureren'.


Groet, Koos
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Inderdaad gaat mijn voorkeur ook uit naar het spuiten want met beide moet je heel voorzichtig zijn dat er geen beschadigingen ontstaan maar mocht dat toch gebeuren dan kun je het met lakken makkelijker bij werken .
Maar je hoopt altijd dat dat niet gebeurd maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
Groet Johnny_Solex.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by Koosolex
Dank voor jullie reacties!

Ik ga voor spuiten. Blijft het dichtst bij het origineel. Dan nog de vraag hoe strak de Solexen vroeger afgeleverd werden. De Solexen werden relatief goedkoop gefabriceerd. Ik kan mij voorstellen dat door een beperkt productie budget niet de hoogste kwaliteit nagestreefd kon worden. Ik wil niet gaan 'overrestaureren'.


Ik denk dat poedercoaten nog het dichts bij het origineel komt, vroeger waren de lakken op therpentine basis en ook niet diep hoogglans zoals nu de 2k lakken, poedercoat hoogglans is eigenlijk een eiglans zoals vroeger.

Last edited by Roelof; 23/11/19 08:31 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik ga een prijs vragen voor galvaniseren en poedercoaten .

Bij een poedercoat laag het het metaal gewoon gaan roesten als de laag niet goed is aangebracht.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
Dank voor jullie reacties!

Ik ga voor spuiten. Blijft het dichtst bij het origineel. Dan nog de vraag hoe strak de Solexen vroeger afgeleverd werden. De Solexen werden relatief goedkoop gefabriceerd. Ik kan mij voorstellen dat door een beperkt productie budget niet de hoogste kwaliteit nagestreefd kon wordenklopt en dat gaat niet alleen over de lak, dat was toch meestal wel redelijk op orde. Dat vaak de kleur zwart werd gekozen door fabrikanten was omdat dit qua pigment een goedkope kleur is en qua kleur zwart allerlei onregelmatigheden in productie camoufleert want zwart verdoezelt de contouren/kontrasten dus vijlstrepen, las spatten, kleine deukjes onregelmatige lassen vallen minder op . Ik wil niet gaan 'overrestaureren'.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Ik heb een aantal onderdelenmgespoten met 6 lagen hoogglas uit een Action spuitbus. Eerst glimt dat iets teveel maar na een aantal weken geeft dat precies de juiste zijdeglans. Ziet er nu na ca 4 jaar nog steeds top uit.
Als jezelf een beetje handig bent en energie steek in een goede voorbewerking en een goede primer als onderlaag gebruikt zeker de moeite waard.Ik ga mijn 2e Solex zeker op deze manier aanpakken. Natuurlijk is 2k sterker maar prijstechnisch
naar mijn mening geen optie.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by 49cc
Ik heb een aantal onderdelenmgespoten met 6 lagen hoogglas uit een Action spuitbus. Eerst glimt dat iets teveel maar na een aantal weken geeft dat precies de juiste zijdeglans. Ziet er nu na ca 4 jaar nog steeds top uit.
Als jezelf een beetje handig bent en energie steek in een goede voorbewerking en een goede primer als onderlaag gebruikt zeker de moeite waard.Ik ga mijn 2e Solex zeker op deze manier aanpakken. Natuurlijk is 2k sterker maar prijstechnisch
naar mijn mening geen optie.


Maar als je een komplete solex 6 lagen wil spuiten met spuitbusjes ben je net zo duur of duurder uit als 2K


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Met Action spuitbussen valt dat wel mee.
Ik heb vorig jaar een “low budget” Solex gespoten hiermee, ziet er nog steeds top uit. Staat wel altijd binnen.

Voor en na:

[Linked Image]

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by 49cc
Ik heb een aantal onderdelenmgespoten met 6 lagen hoogglas uit een Action spuitbus. Eerst glimt dat iets teveel maar na een aantal weken geeft dat precies de juiste zijdeglans. Ziet er nu na ca 4 jaar nog steeds top uit.
Als jezelf een beetje handig bent en energie steek in een goede voorbewerking en een goede primer als onderlaag gebruikt zeker de moeite waard.Ik ga mijn 2e Solex zeker op deze manier aanpakken. Natuurlijk is 2k sterker maar prijstechnisch
naar mijn mening geen optie.
ik gebruik ook wel spuitbussen, spuit dan 2 keer de kleur zwart ( dus niet 6 lagen) en dan 1 of twee lagen Motip blanke lak er overheen dat kost 10 euro per bus en dat zijn bussen waarop staat 25% gratis en je doet er heel lang mee, veel langer dan met de bussen met kleurstof. Het geeft een mooi "deep tone" effect en als je een kras krijgt gaat dat meestal in de blanke lak en niet door de kleurlaag


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by John Meisters
Met Action spuitbussen valt dat wel mee.
Ik heb vorig jaar een �low budget� Solex gespoten hiermee, ziet er nog steeds top uit. Staat wel altijd binnen.

Voor en na:

[Linked Image]

[Linked Image]


Kzie geen verschil. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by John Meisters
Met Action spuitbussen valt dat wel mee.
Ik heb vorig jaar een �low budget� Solex gespoten hiermee, ziet er nog steeds top uit. Staat wel altijd binnen.

Voor en na:

[Linked Image]

[Linked Image]


Geef mij maar de voor!


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Geef mij maar de voor!

Ja uiterlijk wel, heeft iets! Maar technisch/motorisch was het een ramp!
Dus ik kies voor na wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Roelof
Originally Posted by John Meisters
Met Action spuitbussen valt dat wel mee.
Ik heb vorig jaar een �low budget� Solex gespoten hiermee, ziet er nog steeds top uit. Staat wel altijd binnen.

Voor en na:

[Linked Image]

[Linked Image]


Geef mij maar de voor!
zo-iets heb ik als 3800 staan, bordje erop "verboden te restaureren" maar alleen omdat het een 3800 is en restauratie meer kost dan hij ooit op zal leveren, maar slopen voor de onderdelen is hij ook niet waard, kan nu gebruikt worden om te laten zien hoe het origineel bij elkaar hoort te steken. vooral de spinnenwebben zijn gaaf heeft ooit100 euro gekost uit een garage in Amsterdam die leeg moest


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Originally Posted by John Meisters
Geef mij maar de voor!

Ja uiterlijk wel, heeft iets! Maar technisch/motorisch was het een ramp!
Dus ik kies voor na wink


Het was een originele Solex maar nu is het een samenraapsel......maar goed, lowbudget verklaard het dan misschien.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Het enige niet-originele is de zadelhoes, die zou grijzig moeten zijn. Vliegwielkap is voor Oto, nieuw gekocht bij Ad.
Achterwiel was niet meer te redden, is idd geen NL.
Samenraapsel.... wil ik het niet noemen. Ik heb erger gezien.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Inderdaad John noemenswaardig is dat ook niet , het gaat om het behaalde resultaat en dat is wat telt en zolang er solex onderdelen worden gebruikt zie ik het probleem niet.

Groet Johnny_ Solex.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Als je perfectionist bent dan storen zulke dingen je. Ik weet het.
Een aantal jaren geleden heb ik een soortgelijk project mogen doen, maar toen speelde geld geen rol. Uiteindelijk kostte dat project 1250 euro en zat er evengoed een kunststof tank op...
Zie foto’s onder.

Het low budget project was een echte schuurvondst van een goede vriend van mij. Door een moeilijke periode in zijn leven was er even geen aandacht voor de Solex, en al helemaal geen geld. Ik heb toen met mijn eigen onderdelen en een paar Action spuitbussen er toch best een mooie Solex van gemaakt en hem er op een goede dag mee verrast. Hij is er ontzettend blij mee.

Werkuren tel ik niet, dan zou dit nog een dure grap zijn geworden wink

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Top John.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Dank je.

Zelf ben ik ook iemand die vrij goed weet wat origineel is op de diverse modellen, en soms komen fotos voorbij waar ook mij de tenen van krullen. Ik zeg er dan ook wel eens iets van, maar eigenlijk ben ik dan de pot die de ketel iets verwijt laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2015
Posts: 181
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 181
Originally Posted by John Meisters
Dank je.

Zelf ben ik ook iemand die vrij goed weet wat origineel is op de diverse modellen, en soms komen fotos voorbij waar ook mij de tenen van krullen. Ik zeg er dan ook wel eens iets van, maar eigenlijk ben ik dan de pot die de ketel iets verwijt laugh


Fijn dat je dat durft toe te geven John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Crelesy), 24 guests, and 5 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.054s Queries: 65 (0.016s) Memory: 1.1629 MB (Peak: 1.4656 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 18:43:01 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS