Wie weet welke hendels er op deze solex horen. Hij is van midden1965 Ik weet inmiddels dat ze van kunstof horen te zijn. Maar welke weet ik niet. De stickers van Stokvis horen een goudbies te zijn.
je hebt nu al een groot gat in je stuur, zou daar maar bij blijven, dat gat krijg je niet meer goed.
Plastic "lepeltjes" is maar 1 soort van, ze komen met zijn tweeën. Eentje om gas te nemen/geven en eentje om de snelheid vast te zetten op een stand met "minder" gas . Ik zie een lullig gaatje in je stuur net achter de nu gemonteerde gasgever. Foto laat denk ik "per ongeluk" dat gaatje zien ( als je erop let). Als je had geweten dat je dit had moeten fotograferen had je hier ook wel een detail foto van gemaakt. die plastic gasklepeltjes zitten namelijk in positie met een lullig parker schroefje. voor de gasgever in een sleuf voor de snelheidsinsteller hoort daar ook nog een bladveertje onder om extra wrijving te veroorzaken zodat hij als hij is ingesteld niet meer kan verlopen, dat geeft twee kleine gaatjes . Ik denk die gaatjes daar te herkennen ( al zie ik er maar eentje) Ik had er een paar van deze uitvoering: Uitlenen en ja hoor lepeltjes kapot, want als deze verouderd zijn en je weet niet hoe het moet, druk je ze kapot als je de motor via de DECO uit wil drukken, dat trekt dat plastic niet als je maar wild op dat lepeltje blijft drukken dus maar omgebouwd
maak nog eens meer detailfoto's van hoe het nu zit, lijkt me totaal verbogen, maar kan het niet goed zien, metalen klepeltjes horen recht te zijn met een omgebogen zijkantje
Mooi onschreven Joan. Ja die platic of metalen systemen zijn best leuke dingen. Teminste als je ze goed wil laten werken. Lekker zo'n pielklusje. Tja welk bouwjaar. Dat beslist welke erop moet zitten.
Zo zit het nu. Heb er even een moertje tussen gedaan omdat de deco niet werkte doordat de spaak te lang was en er te veel ruimte was zodat de deco niet werkte . Wat hij nu wel doet. Wil er trouwens toch nog een nieuw stuurtje op. Deze is knap beschadigd.
Het framenummer komt overeen met een oto 1966 En de motor is van 1965
Het frame klopt op de wielen na die zijn van een 3800, stander lijkt me ook niet origineel en het zwarte zadeldek hoort beige, stikkers wist je al, stuur is ook goed en horen kunststof gashendels op Er zit dus een verkeerde motor op het frame, motor van 1966 heeft een andere tank met grote overloop en daar hoort ook een carburateur met grote overloop bij, benzine pomp type 3800, eigenlijk is het blok totaal anders van een ,66
Zo zit het nu. Heb er even een moertje tussen gedaan omdat de deco niet werkte doordat de spaak te lang was en er te veel ruimte was zodat de deco niet werkte . Wat hij nu wel doet. Wil er trouwens toch nog een nieuw stuurtje op. Deze is knap beschadigd.
de spaak is niet te lang, de heveltjes zijn te kort, zoals ik al eerder schreef deze horen recht te zijn, in dat geval blijven ze hoger en dan heb je dus een langere gas spaak nodig. Is overigens ook in te stellen door de hoogte van je stuur in het balhoofd aan te passen. Daar heb ik ook al veel berijders mee zien schutteren, veel zijn qua lengte langer en dan zit een laag stuur niet lekker, hebben ze het stuur hoger gezet werkt het gas niet meer
Op je vorige foto meende ik al dat de heveltjes scheef waren, dat laat je nu in detail heel goed zien. Je gaat zoals gesteld nieuwe plasticjes kopen, dus dit zal zijn tijd wel duren.
Overigens ben ik benieuwd of je ergens een beter stuur kan scoren waar dat gaatje voor de "standaard" metalen heveltjes niet in zit want zomaar een gat in je stuur overhouden is ook niet mooi. Houd ons op de hoogte
kijk dan wel of je ergens dat bladveertje vandaan kan halen ander kleppert de zaak, dit is ter vervanging van een oud kapot setje en daar zou in principe dat veertje nog beschikbaar moeten zijn en jij zit met een kaal stuur wat dit betreft
kijk dan wel of je ergens dat bladveertje vandaan kan halen ander kleppert de zaak, dit is ter vervanging van een oud kapot setje en daar zou in principe dat veertje nog beschikbaar moeten zijn en jij zit met een kaal stuur wat dit betreft
Nee Joan in dit stuur zitten in de onderkant 2 gaatjes, je kan de slijtsporen van de hendels nog wel zien, laat Hans maar kijken.
Als ik de foto’s bekijk dan is je gashendel erg naar onder gebogen. Als je die rechtbuigt komt de spaaklengte misschien al aardig in de buurt.
Of je voor die plastik lepeltjes moet is je eigen ding natuurlijk. Ze zijn wel breukgevoeliger dan deze. Bij plastik lepeltjes horen ook goudbiesstickers inderdaad. Je handvaten horen wel bij de plastik lepeltjes en niet bij dit hendeltje.
Het rijdt er allemaal niet slechter op, zolang je het gas maar goed afstelt
Nee Joan in dit stuur zitten in de onderkant 2 gaatjes, je kan de slijtsporen van de hendels nog wel zien, laat Hans maar kijken.
slijtsporen klopt had ik ook gezien, mijn opmerking over dat bladveertje is bedoeld om dat plastic origineel te kunnen monteren volgens mij wordt dat niet meegeleverd als je het plastic besteld
Nee Joan in dit stuur zitten in de onderkant 2 gaatjes, je kan de slijtsporen van de hendels nog wel zien, laat Hans maar kijken.
slijtsporen klopt had ik ook gezien, mijn opmerking over dat bladveertje is bedoeld om dat plastic origineel te kunnen monteren volgens mij wordt dat niet meegeleverd als je het plastic besteld
Klopt zijn kale hendels, de veerplaatjes wil ik nog wel eens weg laten, niet de messing afstandbusjes
ik heb detailfoto's gemaakt van twee solexen uit de collectie die ooit deze hendels hadden, solex 1 heb ik genoemd degene met een vierkante framebuis, solex twee heb ik genoemd degene met een ronde framebuis. Om fot's te sparen ( er kunnen er maar 5 mee heb ik de motornummers bij de sturen ingekopieerd. Solex 1 is omgebouwd naar metalen lepeltjes net zoals de topic starter, dat stuur is nu een gatenkaas. Solex twee heb ik zelf gedaan en daar de kapotte plastic lepeltje vervangen door een zelfbouw aluminium, daarom zit de frictieplaatveer nog wel op de lepel die de snelheid vast instelt ( cruise control lepeltje) dit stuur is geen gatenkaas maar de stuurbocht is nog mooi dicht zonder extra boutgat
de onderdelen op de door jouw geleverde "exploded view", die heb jij niet nodig. Dat is voor de types met het draaigas, overigens is het voor degenen die WEL draaigas hebben heel lastig om ALLE onderdelen die hier op het plaatje staan te scoren, zo te zien is solexmarkt wel redelijk volledig, hoort nog wel het plastic knopje bij waar deze onderdelen IN horen EN een speciale bout en moer om de boel te borgen . Jouw plastic lepeltje bedient de carburateur die tevens de DECO bedient en dus niet met een apart ( ook plastic) knopje. Daarom ben ik plastic lepeltjes kwijtgeraakt, gebarsten door verkeerde bediening bij uitlenen van de solex
ik heb detailfoto's gemaakt van twee solexen uit de collectie die ooit deze hendels hadden, solex 1 heb ik genoemd degene met een vierkante framebuis, solex twee heb ik genoemd degene met een ronde framebuis. Om fot's te sparen ( er kunnen er maar 5 mee heb ik de motornummers bij de sturen ingekopieerd. Solex 1 is omgebouwd naar metalen lepeltjes net zoals de topic starter, dat stuur is nu een gatenkaas. Solex twee heb ik zelf gedaan en daar de kapotte plastic lepeltje vervangen door een zelfbouw aluminium, daarom zit de frictieplaatveer nog wel op de lepel die de snelheid vast instelt ( cruise control lepeltje) dit stuur is geen gatenkaas maar de stuurbocht is nog mooi dicht zonder extra boutgat
Grappig om te zien, zo heb ik er ook een op de 24-uurs uitvoering, opgebouwd uit meerdere onderdelen aan elkaar gesoldeerd en heeft meerdere valpartijen overleefd.
Ja dan word het lastig rijden met de gasspaak in je hand Joan. 😄
"gelukkig" brak het klepeltje van het lepeltje, daar waar je duim op drukt ( die duim van die ander dus) en bleef de spaak in de andere kant wel hangen, die kant is korter en breekt daarom minder snel. Dan is er de truuk om aan de spaak in het midden te gaan trekken, naar je toe, dan veert/buigt hij bol en kun je zo het gas bedienen maar lastig is het wel
Gisteren eindelijk de hendel ontvangen die ik ga gebruiken voor mijn Antex. Deze hendel te te vergrendeld, dus klep staat open en doormiddel van een knop weer te vergrendelen.
Gisteren eindelijk de hendel ontvangen die ik ga gebruiken voor mijn Antex. Deze hendel te te vergrendeld, dus klep staat open en doormiddel van een knop weer te vergrendelen.
zijn heel mooie hendels ik vind als nadeel dat ze van het type "snelgas" zijn en bij solex heb je totaal geen verplaatsing nodig om van vol naar dicht te gaan met zo een handvat is dat maar een "klikje" grotere "kabeltrommel" kan helpen of een goed gekozen stangensysteem om de kleine hoekverdraaiing van de solex gasgever om te zetten in een redelijke kabelverplaatsing