Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#132199 03/03/19 06:30 PM
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ik ben er maar weer eens aan begonnen. Een ongelooflijk mishandeld solexje van der heem. Ik zet hieronder wat foto's. Om maar even aan te geven de schetsplaten zaten binnenstebuiten en helemaal verkeerd. Overal lek en vol olie. Soit in need of some TLC.

En dan zit je op een gegeven moment weer helemaal aan dat punt dat je de lagers gaat vervangen. En ja hoor ook hier is iemand me al voor geweest ... en ja weer een probleem met die afdichtingsringen.
Namelijk hij zat er niet grin Nu ja er zat iets kan niet goed meer opmaken wat het is of was.

Ik heb er nog 1 liggen van de vorige restauratie. Maar ik wil jullie wijze raad toch even inroepen om geen fouten te maken.

Die ring met nr GR 090 07

Is die hetzelfde bij alle oude types Nederlandse Solexen ? Is deze nog ergens te verkrijgen of is daar een vervanging voor ? Of maak ik deze na ?

Attached Images
start (Mobile).JPG (99.3 KB, 333 downloads)
DSC_0632 (Mobile).JPG (49.51 KB, 338 downloads)
DSC_0631 (Mobile).JPG (40.51 KB, 314 downloads)
Last edited by Sambaman; 03/03/19 08:58 PM.

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
fotos direct op de website plaatsen is toch makkelijkere, de ring bij het lager lijkt een eruit gevallen "Z' dichtring die dus met het lager is meegekomen. De laatst getoonde ring is NIET als afdichtring te gebruiken dat is de ring om het lager mee in het carter vast te zetten en komt OP het lager en niet ACHTER het lager , goede ringen voor ACHTER het lager zijn nauwelijks te krijgen, er zijn wel gestanste ringen te krijgen maar die zijn veelal te droevig voor woorden want gegolfd of met een slag of met bramen, hooguit geschikt voor ACHTER een 3800 lager waar hij niet gebruikt wordt als afdicht ring maar als blokkeer ring om de keerring die in een 3800 zit op zijn plek te houden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Joan
fotos direct op de website plaatsen is toch makkelijkere, de ring bij het lager lijkt een eruit gevallen "Z' dichtring die dus met het lager is meegekomen. De laatst getoonde ring is NIET als afdichtring te gebruiken dat is de ring om het lager mee in het carter vast te zetten en komt OP het lager en niet ACHTER het lager , goede ringen voor ACHTER het lager zijn nauwelijks te krijgen, er zijn wel gestanste ringen te krijgen maar die zijn veelal te droevig voor woorden want gegolfd of met een slag of met bramen, hooguit geschikt voor ACHTER een 3800 lager waar hij niet gebruikt wordt als afdicht ring maar als blokkeer ring om de keerring die in een 3800 zit op zijn plek te houden


Sorry Joan , blush , ik verbeter het nodige in de post. Ik dacht dat deze ook een dichtende functie had. De andere 2 die achter het lager komen zijn nog goed en heb ik gelukkig nog. Maar dus even de ring die tegen het lager zit, is deze nog te krijgen of hoe los jij dit op als je geen hebt ? lager lijmen ?

Mvg Sam

Last edited by Sambaman; 03/03/19 09:21 PM.

Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Plaatje 2 is een voorbeeld uit het topic "Bouw Solex naar eigen wensen" waarom je een open lager moet gebruiken.
Terug naar dit onderwerp , in het carter zitten 2 draadgaten waar 2 borgplaatjes met 2 verzonken schroeven de opsluitring, die dikke ring, op zijn plaats moet houden.
De verzonken schroeven horen met een centerpunt geborgd te zijn tegen verdraaiing.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by FFAnders
Plaatje 2 is een voorbeeld uit het topic "Bouw Solex naar eigen wensen" waarom je een open lager moet gebruiken.
Terug naar dit onderwerp , in het carter zitten 2 draadgaten waar 2 borgplaatjes met 2 verzonken schroeven de opsluitring, die dikke ring, op zijn plaats moet houden.
De verzonken schroeven horen met een centerpunt geborgd te zijn tegen verdraaiing.


Kan ik die ring wat met een platte hamer vlak slaan en dan hergebruiken ?


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dit soort ringen worden, voor zover ik weet, niet meer nieuw verkocht dus je zal het hiermee moeten doen.
Als de ring niet vlak genoeg is dan zal de krukwang er tegenaan schuren.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zoek een ring die dezelfde buiten diameter heeft, maak het binnen gat minstends zo groot dat hij NIET de binnenring van het lager raakt ( dat doet een originele veelal wel) en gebruik deze ring. die doordrukkingen ( twee naar 1 kant en eentje naar de andere kant kun je missen, was bedoeld om te zorgen dat de buitenring van het lager niet in het carter zou draaien, je moest dan ook de enkele doordrukking prcies in een uitsparing van het lager laten vallen en de andere twee doordrukkingen zo plaatsen dat ze precies om 1 van de twee borglipjes die met het verzonken boutje vast zitten vallen. dat kan alleen goed lukken als je een lager hebt met een uitsparing in de zijkant van de lager buitenring EN je die uitsparing dan ook nog eens bij montage van het lager goed hebt gepositioneerd ten opzichte van het M6 boutgat in het carter. Veel te veel moeite blijft zo ook wel zitten als de lager passing goed is en als deze niet goed is helpt borgen ook al niet meer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Originally Posted by Joan
zoek een ring die dezelfde buiten diameter heeft, maak het binnen gat minstends zo groot dat hij NIET de binnenring van het lager raakt ( dat doet een originele veelal wel) en gebruik deze ring. die doordrukkingen ( twee naar 1 kant en eentje naar de andere kant kun je missen, was bedoeld om te zorgen dat de buitenring van het lager niet in het carter zou draaien, je moest dan ook de enkele doordrukking prcies in een uitsparing van het lager laten vallen en de andere twee doordrukkingen zo plaatsen dat ze precies om 1 van de twee borglipjes die met het verzonken boutje vast zitten vallen. dat kan alleen goed lukken als je een lager hebt met een uitsparing in de zijkant van de lager buitenring EN je die uitsparing dan ook nog eens bij montage van het lager goed hebt gepositioneerd ten opzichte van het M6 boutgat in het carter. Veel te veel moeite blijft zo ook wel zitten als de lager passing goed is en als deze niet goed is helpt borgen ook al niet meer
grin dat ik heb ik dan vandaag toch liggen doen. Met hopelijk succes eek De volgende die op de reddinglijst staat zal met een nieuwe ring worden want nu heb ik geen meer in mijn stock.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Missie geslaagd. Weer een solex op de baan en een die gaat als een banaan. Snap eindelijk heel dat ontsteking verhaal. Deze was een volledige revisie en starte vd eerste duw. Danzij jullie hulp.


Sam Janssens
Peperbus liefhebber
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooi dat hij loopt. Altijd weer een leuk moment dat hij weer wil.
Plezier strakjes want het weer is nu niet veel hé.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2003
Posts: 425
S
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
S
Joined: Aug 2003
Posts: 425
Ja klopt idd ... zodra het zonnetje er is ben ik er niet meer smile


Sam Janssens
Peperbus liefhebber

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 25 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.031s Queries: 38 (0.011s) Memory: 1.0206 MB (Peak: 1.2126 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 15:45:36 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS