Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#128225 07/12/17 09:21 PM
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo vandaag een V.D.H blok gereviseerd nieuwe lagers rol pakkingen
gehoonde cilinder met nieuwe zuiger en zuigerveren afgevlakt petje
start direkt maar trekt nog geen pakje boter drijgt dan stil te vallen
heb motor helemaal ook carter bij de rol met zeep sop in gesopt en toen met boormachine laten draaien nergens geen lucht bellen
compressie gemeten maar komt niet boven 3atm uit
wat zou de oorzaak kunnen zijn
alle sugesties zijn welkom
m.v.g
Theo

Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Online Happy
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Wat dacht je zelf ?


Peter

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Weet niet mischien te korte drijfstang ????????????????????
m.v.g
theo

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
3 atm. is erg weinig, daar is de oorzaak te zoeken denk ik.
Als er uitwendig geen lekken zijn dan moet het inwendig niet kloppen, zuigerveren, verkeerde zuiger, of idd te korte drijfstang....
Komt de zuiger tot boven?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Cilinder op nieuw gehoond met nieuwe overmaat zuiger en zuigerveren pijl op zuiger naar uitlaat kant dus dat zou moeten kloppen
M.v.g

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Originally Posted by theohendriks
Hallo vandaag een V.D.H blok gereviseerd nieuwe lagers rol pakkingen
gehoonde cilinder met nieuwe zuiger en zuigerveren afgevlakt petje
start direkt maar trekt nog geen pakje boter drijgt dan stil te vallen
heb motor helemaal ook carter bij de rol met zeep sop in gesopt en toen met boormachine laten draaien nergens geen lucht bellen
compressie gemeten maar komt niet boven 3atm uit
wat zou de oorzaak kunnen zijn
alle sugesties zijn welkom
m.v.g
Theo


Is het petje niet zodanig afgevlakt dat de opstaan
de rand van de cilinder het petje raakt voordat de pakking wordt aangedrukt
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Neen want dan moet hij daar lekken en dat is niet het geval
Wat ik zelf dacht zuiger komt niet hoog genoeg dus drijfstang is te kort
En toch is alles V.D.H
Dus zoeken of ik een langere heb liggen


Last edited by theohendriks; 08/12/17 11:47 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kop eraf en de zuiger bovenin zetten , dan weet je het.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Online Happy
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
De drijfstang is toch niet ineens korter geworden?
Of heb je er een stuk tussenuit gezaagd? confused

Peter

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Neen heb gehoonde cilinder met over maat zuiger uit de kast genomen en die gemonteerd
Dus niet goed opgelet blijkt het een cilinder te zijn van 3800 tum 80 en dat op een V.D.H blok
Foutje
Dus opletten Theo

Last edited by theohendriks; 08/12/17 02:50 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by theohendriks
Neen heb gehoonde cilinder met over maat zuiger uit de kast genomen en die gemonteerd
Dus niet goed opgelet blijkt het een cilinder te zijn van 3800 tum 80 en dat op een V.D.H blok
Foutje
Dus opletten Theo

Een TUM 80 op een OTO blok is geen enkel probleem,zo uitwisselbaar met iedere andere cilinder dus daar kan de fout niet zitten.
Bij mij zitten er ook TUM cilinders op Oto en 2200 blokjes en dat werkt goed.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nou zijn er wel zuigers in omloop die veel te lang zijn en in bovenste stand de inlaat nog 1/2 dicht laten, wat er niet inkomt kan ook geen compressie opbouwen. heb er al een heel beetje in de loop der jaren in de draaibank gehad om de onderkant in te korten en dan gelijk zo ver dat er nog 3 mm extra opening is .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo dus is de drijfstang van de V.d.H blok te kort zijn er door V.D.H ook langere gebruikt of moet ik bij 2200 of 3800 zoeken

Last edited by theohendriks; 08/12/17 10:08 PM.
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Decompressie klepje is dicht?


't is ginne logie!
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
en jaartje of zo geleden heeft Jan de Laat een hele partij cilinders voor mij opgeboord en gehoond, maattechnisch helemaal perfect.

De prestaties zijn echter zeer wisselend. Ik heb een die super goed loopt en optrekt terwijl een andere nog geen frikadel uit de mayonaise trekt frown

Hiermee wil ik maar zeggen dat een vers gehoonde cilinder niet de garantie is voor een goed lopende Solex. Poortposities en afmetingen zijn zeer variabel.

Tot nu toe heb ik de beste ervaring met overmaat 40mm HD cilinder en JRT zuiger. Soms ff kopje vlakken, gaat als een speer.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by theohendriks
Hallo dus is de drijfstang van de V.d.H blok te kort ??? zijn er door V.D.H ook langere gebruikt of moet ik bij 2200 of 3800 zoeken

In principe zijn de drijfstangen van alle typen Solexmotoren gelijk dus daar zal het niet aan liggen.
Zoals ik al eerder voorstelde :
haal de kop eraf en zet de zuiger in de bovenste stand.
Bij de meeste cilinders komt de zuiger nagenoeg bovenin, sommige halen het net niet (0,5mm, soms iets meer) maar voor een tourSolex is dat voldoende.

Nu kan je ook gelijk kijken in de inlaatpoort,spruitstuk eraf, je mag dan niet de onderkant van de zuiger zien, zoals Joan al aanhaalde.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Online Happy
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Gezien de 3 bar compressie zou het kunnen zijn dat je decompressieklepje iets open blijft staan.
Kop afdraaien = klepje afstellen.

Peter

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Klep is helemaal dicht dus dat is niet de oorzaak
Heb petje af gehaald zuiger in de bovenste stand gezet
Bolle boven kant van de zuiger komt boven de cilinder uit
Zij kant van de zuiger van boven af gezien blijft aan de zij kanten 3 mm lager dan boven kant van de cilinder

Last edited by theohendriks; 09/12/17 08:39 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Bij originele zuigers komt de rand gelijk met de bovenrand van de cilinder. Ik gebruik JRT zuigers en die halen de bovenkant niet, vaak is het dan nodig om ca 1 mm van je kopje te halen, dat helpt.

Heb je een dikke voetpakking? Plaats eens een dunnere, dat scheelt ook. Kijk wel wwer even na of je inlaat dan nog wel volledig open gaat, want ieder voordeel heeft zijn nadeel, ook hier, je poorten gaan minder lang open.

Even zoeken naar de gulden middenweg dus wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Bij originele zuigers komt de rand gelijk met de bovenrand van de cilinder. Ik gebruik JRT zuigers en die halen de bovenkant niet, vaak is het dan nodig om ca 1 mm van je kopje te halen, dat helpt.

Heb je een dikke voetpakking? Plaats eens een dunnere, dat scheelt ookinderdaad, ik heb papieren pakkingen gemaakt zoals ook veel andere brommers onderaan de cilinder hebben, de druk is daar niet zo groot als boven dus doorblazen is niet aannemelijk. Kijk wel wwer even na of je inlaat dan nog wel volledig open gaat, want ieder voordeel heeft zijn nadeel, ook hier, je poorten gaan minder lang open.

Even zoeken naar de gulden middenweg dus wink


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo ik heb nog een paar dunnen koper pakkingen liggen
Kan ik mee proberen meteen een vraag van welk papier maak je de pakkingen
Maar eigenlijk zou je er vanuit gaan als ze de cilinder honen en bij passende zuiger verkopen dat het goed moet zijn anders moet je dat niet aanbieden

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
We hebben hier al eens een discussie over gehad op dit forum, nadat Jan de Laat, Ad van Heerbeek en ik een keer hier over gebrainstormd hadden.

Het komt er op neer dat de ideale zuiger voor de Solex niet in de handel verkrijgbaar is. Er is toen een poging gedaan om deze te omschrijven. Dat is redelijk gelukt maar daarna geloof ik dat we geen actie meer hebben genomen. Zolang doen we het maar met JRT en evt. gevlakte kopjes


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by theohendriks
Hallo ik heb nog een paar dunnen koper pakkingen liggen
Kan ik mee proberen meteen een vraag van welk papiervroeger van hema taartdozen nu van gekleurd knutselpapier bij de Bruna vandaan is net dikker dan printerpapier maak je de pakkingen
Maar eigenlijk zou je er vanuit gaan als ze de cilinder honen en bij passende zuiger verkopen dat het goed moet zijn ja moet je bij solex zijn, die hebben die variaties in cilinders bedacht en de JRT zuiger is voor de JRT cilinder bedacht en dat is een "tuning" cilinder dat is "een basis" en open voor veranderingenanders moet je dat niet aanbieden



Ik zou het aan Jouke moeten vragen maar gok zo dat JRT staat voor Jouke Rottiné Tuning , Jouke bekende naam uit de (noord)Nederlandse solex race wereld

Last edited by Joan; 10/12/17 05:37 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Wat is het verschil tussen een JRT cilinder en een gewone cilinder?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ovee
Wat is het verschil tussen een JRT cilinder en een gewone cilinder?
aluminium versus gietijzer en belangrijkste de zuiger heeft smalle zuigerveren en standaard zuigerveerslotjes, kun je de spoelpoorten en uitlaatpoort naar believen wegfraisen zonder bang te zijn dat de zuigerveren in de poorten slaan ( mits niet TE groot) qua maatvoering is hij zo ongeveer origineel behalve dan dat hij in een standaard diameter van 40 mm komt in plaats van 39.5. Kun je mooi met reserve zuigers oude verrabbezakte solex cilinders opknappen door kotteren en boren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Dus met een JRT heb je meer snelheid/trekkracht?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ovee
Dus met een JRT heb je meer snelheid/trekkracht?
hangt ervan af, sommige zeggen dat ze bij warm zijn vermogen verliezen, ik pak altijd de uitlaatpoort aan die maak ik van boven recht en iets breder dan de grootste breedte ( die in het midden zit, dat word dus "zat") dus wat ze standaard doen heb ik geen eens zin in, om dat te weten. de CFX cilinders hebben dat ook begrepen die hebben al standaard een grotere (uitlaat)poort, weer een later initiatief dan dat van Jouke en ook goed, alleen die komen in 39,5 en 41 mm die 39,5 daar kun je een verrabbezakte originele niet mee opleuken en die 41 mag je niet hebben voor de 24 uurs race wel te doen om een 40 mm cilinder die verrabbezakt is op te leuken voor toertochten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Er gaat niets boven een gietijzeren cilindertje. smile
Aluminium zet nu eenmaal meer uit dan gietijzer, met dezelfde afmetingen.

Toen wij vroeger met onze dapjes en kreidlertjes van geforceerde koeling naar rijwindkoeling gingen, werden de cilinders drie keer zo groot.
Waarom zou dat zijn???

Kan er inmiddels een boek over schrijven. cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Jan
Er gaat niets boven een gietijzeren cilindertje. smile
Aluminium zet nu eenmaal meer uit dan gietijzer, met dezelfde afmetingen.

Toen wij vroeger met onze dapjes en kreidlertjes van geforceerde koeling naar rijwindkoeling gingen, werden de cilinders drie keer zo groot.
Waarom zou dat zijn??? 7 pk in plaats van 2,5 met een rendement van 30% heb je die andere 70% als warmteverlies ( waarvan een gedeelte door de uitlaat want die ging van 22 mm naar 34 mm pijp)

Kan er inmiddels een boek over schrijven. cry


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Geloof me, wij gaan terug komen van die aluminium dingen.

Voor te toeren heb ik ze nooit gebruik, Voor Heeswijk wel. Reden was de wanddikte i.v.m. tunen.
Maar afgelopen race was de druppel, teveel problemen met nicasil.
Ik heb nu een gietijzeren die er zin in heeft, ging net met de wanddikte.
Helaas voor Heeswijk nog niet geschikt, baan te kort. laugh

Eerste race blokje jan Vennix, weet je nog 63 km, volle krukas, membraam in carter, opgeboorde Carburateur.

Dit blokje is standaard, 6,5 mm met standaard krukas. Geen foefjes of trucjes.




[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja heel netjes om die snelheid te bereiken . een paar heel lichte coureurs erop dan bereik je al snel een hoge gemiddelde snelheid ( vrouwenteam ? )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Jan
Geloof me, wij gaan terug komen van die aluminium dingen.

Voor te toeren heb ik ze nooit gebruik, Voor Heeswijk wel. Reden was de wanddikte i.v.m. tunen.
Maar afgelopen race was de druppel, teveel problemen met nicasil.
Ik heb nu een gietijzeren die er zin in heeft, ging net met de wanddikte.
Helaas voor Heeswijk nog niet geschikt, baan te kort. laugh

Eerste race blokje jan Vennix, weet je nog 63 km, volle krukas, membraam in carter, opgeboorde Carburateur.

Dit blokje is standaard, 6,5 mm met standaard krukas. Geen foefjes of trucjes.


Die ervaring hadden wij ook bij het proefrijden op Landsard, de motor heeft wat tijd (baanlengte) nodig om goed op toeren te komen.
Op de gebruikte motor zit een cilinder die nu al 3 races meedraait > ook gietijzer wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted by Joan
ja heel netjes om die snelheid te bereiken . een paar heel lichte coureurs erop dan bereik je al snel een hoge gemiddelde snelheid ( vrouwenteam ? )


Ja dat zou mooi zijn Joan. smile
Ik probeer het nog één keer om 3 sportieve dames bij elkaar te krijgen,
En ik ga dan toch maar voor minder snelheid maar meer trekkracht te krijgen, cilinder ligt klaar om te testen.
Nadeel van gietijzer is wel dat je even rustig moet laten inlopen, en even vet smeren.
Maar dan heb je wat.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jeetjemina Jan, wat loopt dat hard zeg.
Geweldig dit. En wat een mooi geluid.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja heel mooi. Ik kom hem graag binnenkort eens bewonderen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Jan

Eerste race blokje jan Vennix, weet je nog 63 km, volle krukas, membraam in carter, opgeboorde Carburateur.


Voor de WK in Joure moest je zien dat je 75+ uit een blokje trok om in de "A" finale te komen, de winnaars trokken er nog iets meer uit.
Ook hier spruitstuk gemeten op 10 mm voor de inlaat en 15 mm voor de uitlaat en verder moest hij er origineel uitzien ( geen CNC delen dus)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Jezus, wat loopt dat mooi!
Hier kan ik als toerist Solexist alleen maar van dromen.
Heel knap dat jullie dit uit zo'n blokje kunnen halen!


Groet, Tim
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by zeezout
Jezus, wat loopt dat mooi!
Hier kan ik als toerist Solexist alleen maar van dromen.
Heel knap dat jullie dit uit zo'n blokje kunnen halen!

ja heel knap van Jan en dat met een 6.5 carburateur. Toen ik nog met Peugeot en Mobylette bezig was had ik minimaal een 12 mm carburateur nodig ( ze kwamen standaard met 8 mm) en liever nog een 14 om 60+ te kunnen rijden. en uitlaatpijpen van 24 mm ( uitwendig)
Mijn race solexen hadden voor die 75+ een omgerekende carburateur waarde van 18 mm ( 8.5 van de opgeboorde 6.5 en de rest via de zijcarter membranen)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Wat bedoel je met zijcarter membramen

Last edited by theohendriks; 12/12/17 07:59 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by theohendriks
Wat bedoel je met zijcarter membramen
zie foto's en deze is nog een uitvoering met kleine gaatjes, nadeel is wel dat er zoveel lucht binnenkomt dat als je geen membraan in je inlaat bij je carburateur zet hij alles daar weer door terugblaast en je als rijder één grote benzinewolk word. klepjes van een Yamaha FS1, anderen waren nogal gek van Peugeot klepjes

Jan Vennix had daar een soort piramide membraan voor ontwikkeld die hij in de inlaat kon steken, ik deed dat geheel anders ( na de ervaring van die benzinewolk )

Attached Images
zijcarter membraan ingang.jpg (122.67 KB, 693 downloads)
zijcarter membraan onderdelen.jpg (123.3 KB, 680 downloads)
Last edited by Joan; 12/12/17 08:46 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted by Joan
Originally Posted by zeezout
Jezus, wat loopt dat mooi!
Hier kan ik als toerist Solexist alleen maar van dromen.
Heel knap dat jullie dit uit zo'n blokje kunnen halen!

ja heel knap van Jan en dat met een 6.5 carburateur. Toen ik nog met Peugeot en Mobylette bezig was had ik minimaal een 12 mm carburateur nodig ( ze kwamen standaard met 8 mm) en liever nog een 14 om 60+ te kunnen rijden. en uitlaatpijpen van 24 mm ( uitwendig)
Mijn race solexen hadden voor die 75+ een omgerekende carburateur waarde van 18 mm ( 8.5 van de opgeboorde 6.5 en de rest via de zijcarter membranen)



Ach, ik stop er gewoon meer tijd in, en hou me zeker niet vast aan oude gewoontes.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi gedaan Jan en ik ben benieuwd hoe de motor op de weg presteert, goed bezig whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted by FFAnders
Mooi gedaan Jan en ik ben benieuwd hoe de motor op de weg presteert, goed bezig whistle


Testbankje is altijd hetzelfde gebleven Ronald, dus dat loopt ie ook met jouw erop. smile
Maar je hebt wel een lang baantje nodig, hij heeft even tijd nodig, lijkt zijn baasje wel. cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Wat een toeval dat ik gisteren een filmpje op YouTube heb gekeken met in de hoofdrol een Brabants motorke :-)


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
Wat een toeval dat ik gisteren een filmpje op YouTube heb gekeken met in de hoofdrol een Brabants motorke :-)

je bedoelt dat mooie filmpje van Jan ?

heb er maar een screenshot van gemaakt om te kijken of we dezelfde bedoelen.

ik was ook al overgeschakeld op gietijzer maar deze liepen vast, heeft Jan er eentje voor mij extra uitgehoond kijken of dat wel heel blijft, zijn opmerking bij het extra honen : "voelt onrond aan" want de hoon hakte wat.
met nicasil een paar jaar terug ook problemen gehad , de JRT cilinders want 1 van de zuigerveer slotjes zit niet optimaal, die positie verander ik dus ( heeft CFX geen last van maar die hebben weer andere dingen)

Attached Images
filmpje Jan.png (36.24 KB, 565 downloads)
Last edited by Joan; 13/12/17 09:40 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ja dat filmpje bedoel ik. Moet nog altijd een zaterdag vrijmaken om te gaan kijken.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ben ook nog steeds bezig een testbank te maken, start is het platform van een oude beton trilplaat, ziet er allemaal niet uit, maar moet wel gaan werken. vandaag eens een paar metertjes opgezocht die ik erop wil zetten, een zundapp toerenteller ( werkt op de pulsen vaneen lichtspoel) , een vacuum meter en een paar druk opnemers


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Originally Posted by Joan
ben ook nog steeds bezig een testbank te maken, start is het platform van een oude beton trilplaat, ziet er allemaal niet uit, maar moet wel gaan werken. vandaag eens een paar metertjes opgezocht die ik erop wil zetten, een zundapp toerenteller ( werkt op de pulsen vaneen lichtspoel) , een vacuum meter en een paar druk opnemers


Als je zoals wij veel met dat gekke solex blokje bezig bent, is het echt onmisbaar.
Mocht ik je blij kunnen maken met wat aluminium profiel, zoals ik gebruik heb. Heb nog wat liggen. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Jan
Originally Posted by Joan
ben ook nog steeds bezig een testbank te maken, start is het platform van een oude beton trilplaat, ziet er allemaal niet uit, maar moet wel gaan werken. vandaag eens een paar metertjes opgezocht die ik erop wil zetten, een zundapp toerenteller ( werkt op de pulsen vaneen lichtspoel) , een vacuum meter en een paar druk opnemers


Als je zoals wij veel met dat gekke solex blokje bezig bent, is het echt onmisbaar.
Mocht ik je blij kunnen maken met wat aluminium profiel, zoals ik gebruik heb. Heb nog wat liggen. smile


voorlopig gebruik ik aluminium om te smelten.
Voordat ik de testbank afmaak eerst ander project, ik moet aan mijn "kruisende lijnen"werken.
wat dat dan is ?: afgegeven vermogen versus benodigd vermogen. een motortje heeft een bepaald vermogen, bij elk toerental anders ( meestal meer van elk) en snelheid vereist een bepaald vermogen ( juist hier geld meer van elk) .
voer je een "niet solex" op dan kun je wegkomen door de tandwielverhouding te veranderen ( kleiner voor of groter achter) als je kracht te kort komt.
ik kan opvoeren wat ik wil maar als de lijnen niet kloppen blijft de solex "hangen" en komt niet door zijn dode punt heen ( ja wind mee of berg af dan heb je wat hulp )
dus eerst de onderbouw maar eens voorzien van een kleinere rol > Solex deed dat ook bij de peperbus, een upgrade daar was een kleinere rol. Nu heb je rollen van ( standaard) 45 mm (OTO) tot aan 35 mm ( 5000) en met 35 mm is er nog grip zat en loopt hij lekker in toeren. Experimenten met gegoten rollen: Aluminium gaat maar is temperatuur kritisch. Soldeertin gaat maar het soortelijk gewicht is te hoog, dan gaan de korrels drijven. dus maar experimenteren met Zamac.(voorraadje van aangeschaft
Om niet temperatuur kritisch te zijn ook maar geïnvesteerd ineen extra oven. ( Over gereedschap aanschaffen gesproken, zie andere topic)

Attached Images
OTO versus 5000.jpg (110.5 KB, 578 downloads)
metalen rollen.jpg (108.86 KB, 526 downloads)
oven.jpg (99.6 KB, 522 downloads)
zamac.jpg (147.44 KB, 549 downloads)
rollen details.jpg (134.08 KB, 526 downloads)
Last edited by Joan; 15/12/17 04:23 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Met een kleine rol heb je onder bepaalde omstandigheden (b.v. harde band of vochtig weer) wel weer last van meer slip en das-nie-fijn cry


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Maar met een kleine rol loopt een solex toch minder snel dan met een grote rol?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je hebt wel meer trekkracht en de motor komt makkelijker op toeren+ minder terugval bij tegenwind.
Dus dat zijn wel wat voordelen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Maar wat is het verschil als het windstil is en je rijd op een vlakke weg. Welke rol heeft dan de hoogste snelheid?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ovee
Maar wat is het verschil als het windstil is en je rijd op een vlakke weg. Welke rol heeft dan de hoogste snelheid?

zelfs dat hangt helemaal af van de snijlijn tussen afgegeven vermogen bij welk toerental en weerstand bij welke snelheid, op zijn best is het afgegeven vermogen ongeveer lineair, en afvlakkend aan het eind van de toerencurve, terwijl het benodigde vermogen helaas kwadratisch is met de gewenste snelheid en dan is er nog de variabele van de rolsnelheid die dan weer ongeveer lineair is.
Afslanken en plat gaan liggen dan kun je een iets grotere rol monteren, maar met een standaard rol van ca 43 mm houd het bij 45 KM/hr voor bijna iedereen wel op ( mits al wel opgevoerd) windstil op een vlakke weg .
Vanwege de grote verscheidenheid in kwaliteit van de solex onderdelen is het voor een "af fabriek" solex variabel van ca 25 tot 40 km, de eerste verdient echt een upgrade door te "blue printen" dat is alles maken zoals het echt zou/had moeten zijn., Voor de laatste, schietgebedje dat de combinatie van onderdelen zo goed is uitgepakt en vooral niets aan doen .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2019
Posts: 52
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2019
Posts: 52
Originally Posted by Joan
nou zijn er wel zuigers in omloop die veel te lang zijn en in bovenste stand de inlaat nog 1/2 dicht laten, wat er niet inkomt kan ook geen compressie opbouwen. heb er al een heel beetje in de loop der jaren in de draaibank gehad om de onderkant in te korten en dan gelijk zo ver dat er nog 3 mm extra opening is .

Ik trek graag even dit topic en opmerking naar boven, omdat het mij erg heeft geholpen. Ik heb een keurig 3800 blokje opgebouwd met een opgeboorde cilinder met nieuwe overmaat zuiger (als set geleverd, ik noem even geen leverancier). Alles liep picobello maar helaas volkomen futloos, 28 km/u en bij de minste wind altijd meetrappen, traag starten. Compressie 5,25. Na een paar honderd km cilinder en zuiger gedemonteerd: mooi gelijkmatig slijtagespoor, de zuiger komt netjes bovenin, nergens lekkage... alleen bij check van het inlaatkanaal vanaf het spruitstuk viel me op dat de onderkant van de zuiger in BDP zichtbaar bleef. Dus gedaan wat Joan schrijft: een u-tje geslepen in de zuiger tot 3 mm boven het inlaatkanaal, verder niks. En hij gaat als de brandweer.

Ik ben niet van opvoeren of racen, ik hou alles graag standaard, maar dit was toch wel een erg bevrijdende tip - op eigen idee had ik niet zo snel het mes in een zuiger gezet!


OTO koffertje (1961), 3800 (1971) en peperbus (1952)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 25 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.077s Queries: 128 (0.030s) Memory: 1.4688 MB (Peak: 2.0607 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 15:06:12 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS