Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zoals in een ander topic over de HD al beschreven, er zijn mogelijkheden in de HD cilinders want er is "ruimte"
dat komt omdat "ze" uit het oosten niet het maximale uit het gietstuk gehaald hebben, je kunt dus zelf nog alle kanten op.
eerst maar eens een vergelijkend waren onderzoek, papier opgerold in de cilinder, aan de onderkant geborgd door er een zuiger in te steken en dan met vinger en bolle kop van schroevedraaier(tje) hebt het papier in de poorten gestreken, je krijgt dan een perfecte afdruk van de cilinder gaten, o.a. HD uitlaat ronde geboord diameter 12 TUM cilinder gedeeltelijk gegoten en geboord , diameter 17 mm

wat details: het papier is aan de bovenkant afgesneden gelijk aan de bovenkant cilinder, maten zijn dus af te nemen.
Bij de HD afdruk staat een pijl dat is een deuk in het gegoten gat, de inlaat is op zijn zachtst ezegd nogal laag in de cilinder geboord en drukt met de boor dus een deuk onderin het gat , gaat goed komen de inlaat moet toch omlaag

Attached Images
HD afdruk.jpg (100.69 KB, 243 downloads)
TUM afdruk.jpg (102.13 KB, 234 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat een groot verschil zeg.
Welke ga je modificeren.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Wat een groot verschil zeg.
Welke ga je modificeren.

alle 2, anders


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jammer dat bij dit TUM die uitlaatpoort zo diep omlaag doorgaat. Of zie ik dat verkeerd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
iets wel, nou ze doen het er wel mee , vandaar ook het advies om ALS je wat wilt de zuiger "uit te happen" en daar ter plekke wel wat te laten zitten, inlaat gaat dan A-symmetrisch open, is niet erg


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
Bij de chinese versie HD is alleen een dikke boor er doorheen gehaald om de uitlaatpoort een plekje te geven.


Mvg. Jouke Rottiné
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
We hebben contact opgenomen met een harderij,
Gewoon om te weten te komen of er verschil zit in de hardheid van diverse cilinders.

Tijdens het boren en honen, heb ik het gevoel dat er verschil inzit.

Word vervolgt smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Dat is zeker mogelijk Jan. In de jaren dat ik bij n revisie bedrijf werkte hadden we Mazda en Kia 2,0 liter diesels. Precies dezelfde motoren maar toch enorme verschillen in materiaal van de blokken en krukassen. De Mazda's geen problemen maar de Kia blokken waren ook knal hard en niet te boren en honen.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik kan volgende week eens een tum en hd meenemen en de hardheid meten. We hebben daar diverse apparatuur voor.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Ik kan volgende week eens een tum en hd meenemen en de hardheid meten. We hebben daar diverse apparatuur voor.
Ja tegenwoordig heb je gietijzer in heel veel soorten terwijl vroeger het simpel was en er "boven eutectoidisch' gelegeerd werd ( meer koolstof dan er in oplossing kan het komt er dus bij het stollen als vlokken uit) grijs gietijzer, wit gietijzer en nodulair gietijzer waren gebruikelijke varianten Nu is oa koper en aluminium gehalte bepalend hoe gietijzer er na stolling qua structuur uitziet ( gemodificeerd gietijzer)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Leuk om die termen weer eens te horen.
Ohja, hoe meer alu, hoe meer ellende. grin

Last edited by Alfons_Amuse; 12/10/20 08:10 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.039s Queries: 39 (0.012s) Memory: 1.0177 MB (Peak: 1.2123 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 22:35:25 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS