Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#125535 28/04/17 12:48 PM
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Ik heb een tijdje met de solex kunnen rijden nadat ik ontstekingsspoel heb vervangen. Nu vonkt de bougie niet ook als ik een niewe gebruik weer spoel of condensator kapot??
Daarnaast als ik blok op band zet loopt er benzine door de retourleiding maar vliegwiel blijft stilstaan. Wat kan dit zijn? Kapotte koppeling??

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dit is een goeie. Normaal gesproken kan dit niet. Er kan alleen benzinestroom zijn als de krukas draait, want dan kan het pompje werken.
Als het vliegwiel niet draait kun je geen vonk krijgen.
Zit je vliegwiel nog wel vast, ook met spie en moer?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
aan de condensater kan het volgens mij niet liggen wand zonder condensator moet hij ook vonken mischien de contakt punten niet goed vast gezet zo dat ze te ver zijn open gegaan
gr pierre

Last edited by Pierre; 28/04/17 05:01 PM.
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ik denk dat je een probleem met het vliegwiel hebt, de spie is gebroken denk ik.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
als de spie gebroken is dan heb je toch nog onsteking maar niet op het juiste tijdstip of niet en dan slaat hij ook niet aan
gr pierre

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Pierre
als de spie gebroken is dan heb je toch nog onsteking maar niet op het juiste tijdstip of niet en dan slaat hij ook niet aan
gr pierre


Nou, Pierre, als hij echt een stuk verkeerd staat heb je echt geen vonk hoor. 15 graden en dan denk ik dat het echt afgelopen is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Pierre
als de spie gebroken is dan heb je toch nog onsteking maar niet op het juiste tijdstip of niet en dan slaat hij ook niet aan
gr pierre


Nou, Pierre, als hij echt een stuk verkeerd staat heb je echt geen vonk hoor. 15 graden en dan denk ik dat het echt afgelopen is.


Als je vliegwielspie kapot is dan vonkt je bougie wel maar op het foute tijdstip. Klopt Pierre.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: John Meisters
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Pierre
als de spie gebroken is dan heb je toch nog onsteking maar niet op het juiste tijdstip of niet en dan slaat hij ook niet aan
gr pierre


Nou, Pierre, als hij echt een stuk verkeerd staat heb je echt geen vonk hoor. 15 graden en dan denk ik dat het echt afgelopen is.

dat dacht ik dus ook john
groetjes pierre

Als je vliegwielspie kapot is dan vonkt je bougie wel maar op het foute tijdstip. Klopt Pierre.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Online Sleepy
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: John Meisters
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Pierre
als de spie gebroken is dan heb je toch nog onsteking maar niet op het juiste tijdstip of niet en dan slaat hij ook niet aan
gr pierre


Nou, Pierre, als hij echt een stuk verkeerd staat heb je echt geen vonk hoor. 15 graden en dan denk ik dat het echt afgelopen is.


Als je vliegwielspie kapot is dan vonkt je bougie wel maar op het foute tijdstip. Klopt Pierre.

klopt je houd je vonk want de nok die de punten oplicht en de magneten veranderen ten opzichte van elkaar niet dus de vonk kan nog steeds aangemaakt worden, allen vind hij in de cylinder geen brandbaar mengsel meer want de zuiger staat verkeerd


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Kapotte spiebaan kan als ik de berichten lees het niet zijn. Maar wat dan??

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: bij
Kapotte spiebaan kan als ik de berichten lees het niet zijn. Maar wat dan??


Waaruit trek je die conclusie?
Om benzine door je retourslang te pompen moet de krukas draaien, anders bouwt je carter en dus ook je pomp geen druk op. Zoals Alphons al zei, eigenlijk kan dit niet.

óf je vliegwielspie is kapot en je vliegwiel zit daarbij ook nog hartstikke los,of je krukas is gebroken, dan zóu het kunnen maar het lijkt ons allemaal heel straf.

Het is ook geen 1 april meer dusssss... de meesten hier denken "ga iemand anders iets wijs maken"

Misschien heb je gewoon je probleem niet goed omschreven? Dan kun je nog een poging wagen om het ons duidelijker te maken. Succes wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Online Sleepy
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: bij
Kapotte spiebaan kan als ik de berichten lees het niet zijn. Maar wat dan??
wel als het vliegwiel stil blijft staan.
kapotte spie gebeurd wel vaker bij mensen die hem er net zelf af gehaald hebben zoals jij dat gedaan hebt om je spullen te vervangen.
heb er nu ook weer eentje liggen om te reviseren van iemand die NET wat aan de ontsteking had vervangen, even lopen en daarna alleen maar ploffen, bingo spie weg


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Origineel bericht van: John Meisters
Origineel bericht van: bij
Kapotte spiebaan kan als ik de berichten lees het niet zijn. Maar wat dan??


Waaruit trek je die conclusie?
Om benzine door je retourslang te pompen moet de krukas draaien, anders bouwt je carter en dus ook je pomp geen druk op. Zoals Alphons al zei, eigenlijk kan dit niet.

óf je vliegwielspie is kapot en je vliegwiel zit daarbij ook nog hartstikke los,of je krukas is gebroken, dan zóu het kunnen maar het lijkt ons allemaal heel straf.

Het is ook geen 1 april meer dusssss... de meesten hier denken "ga iemand anders iets wijs maken"

Misschien heb je gewoon je probleem niet goed omschreven? Dan kun je nog een poging wagen om het ons duidelijker te maken. Succes wink


Ik trek de conclusie uit de eerdere berichten. Controleren of de spiebaan kapot is, is makkelijk te controleren. Ik ben heel serieus en probeer via deze site met ervaren solexbezitters het probleem op te lossen.

Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Een kleine update. Wellicht geeft dit meer helderheid. Als ik het vliegwiel draai zie ik door de vliegwielopening de contactpunten zo op het oog op het juiste moment open gaan. Hieruit concludeer ik dat de spiebaan nog goed is. Als ik het viegwiel draai komt er brandstof door de retourleiding als ik het blokje op het voorwiel zet en met de solex fiets komt er geen brandstof uit de retourleiding. Als het blok op het voorwiel staat draait het vliegwiel niet mee. (geen 1 april)
Wat zou het kunnen zijn??

Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Draait de rol dan wel mee als je het blok op het wiel zet? Of slipt hij gewoon over de band heen?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Volgens mij draait hij wel mee.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Op het juiste moment: constateer je dat aan de hand van de merktekens? Bij een gebroken spie kun je die conclusie niet trekken. Met een schroevendraaier in het bougiegat kun je wèl zien of de zuiger (bijna) boven is.

Dat je koppeling slipt door hoge compressie is normaal. Gebruik de decompresseur.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
John inderdaad op basis van de merktekens. Ik zal het testen met een schroevendraaier.
Wat bedoel je met gebroken spie, de spiebaan op het vliegwiel?
Als de blokje op het wiel zit voel ik nauwelijks/geen compressie als ik de solex voortbeweeg

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
De spie zit op het vliegwiel. Dat is dat ding dat vaak afgebroken is. Die spie op het vliegwiel schuift in de spiebaan. Dat is die gleuf in de krukas waarop het vliegwiel schuift.
Zie hier voor reparatie van de spie op het vliegwiel:
Spie repareren


Groet, Tim
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Tim dank je wel voor de uitleg. Ik haalde de onderdeelnamen door elkaar.

Kan het zijn dat de krukas is gebroken?? Zoals ik bij update heb geschreven

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: bij
Tim dank je wel voor de uitleg. Ik haalde de onderdeelnamen door elkaar.

Kan het zijn dat de krukas is gebroken?? Zoals ik bij update heb geschreven


Nee, als er benzine retour gaat als je aan het vliegwiel draait dan is de verbinding nog heel. Er kan best wat kapot aan een Solex, maar een gebroken krukas gebeurt niet gauw


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
John als je het vliegwiel draait brandstof in retourleiding. Met blok op voorwiel geen brandstof door retourleiding. Kan het zijn dat er iets mis is met de aandrijfrol dat deze wel draait maar de krukas niet meeneemt?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Even los van die brandstof in de retourleiding: met motor op de band, draait dan het vliegwiel als je probeert te starten, ja of nee? (nee, begrijp ik).

En als je de decompresseur inhoudt, draait dan het vliegwiel als je probeert te starten? Zaken als gebroken krukas kom je nooit tegen, of er moet al iets héél geks gebeuren.

Het is waarschijnlijk heel gewoon slippen van de koppeling, en als je de decompressie inhoudt is er mogelijk niets aan de hand.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Online Sleepy
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: John Meisters
Even los van die brandstof in de retourleiding: met motor op de band, draait dan het vliegwiel als je probeert te starten, ja of nee? (nee, begrijp ik).

En als je de decompresseur inhoudt, draait dan het vliegwiel als je probeert te starten? Zaken als gebroken krukas kom je nooit tegen, of er moet al iets héél geks gebeuren.

Het is waarschijnlijk heel gewoon slippen van de koppeling, en als je de decompressie inhoudt is er mogelijk niets aan de hand.


ik had er laatst wel twee (2!) 3800's die niet aan wilden slaan wat je ook deed, bleken de kappen van de ontsteking door ouderdom zo gekrompen dat ze aan de onderkant erg hol stonden en zo het vliegwiel vast "wurgden" kap los en gaan weer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Joan wat bedoel je met kappen van de onsteking door ouderdom gekrompen en hol staan??

Last edited by bij; 01/05/17 08:18 PM.
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
John
Vliegwiel draait idd niet met blok op voorwiel
Met decompressie ingedrukt vliegwiel staat nog steeds stil

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Dan heb je een heel erg slippende koppeling en moet het zaakje los.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Even terug naar AF,
werkt de decompressie wel ??
Is te controleren door aan het vliegwiel te draaien en de decompressie hendel te bedienen.....

Origineel bericht van: bij
John
Vliegwiel draait idd niet met blok op voorwiel
Met decompressie ingedrukt vliegwiel staat nog steeds stil


In dit geval heb je een mooi zwart loopvlak op de band, opgeschuurd door de stilstaande rol.
Zoniet : is de rol nog wel heel ??
,bij sommige motoren raakt de rol de band niet eens als deze(rol) stuk is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Online Sleepy
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: bij
Joan wat bedoel je met kappen van de onsteking door ouderdom gekrompen en hol staan??

nou je hebt zo een plastic kap over het vliegwiel en de linkerkant van de motor, door veroudering verdampt de weekmaker en dan krimpt het plastic nogal, omdat hij opgesloten zit tegen het carter is die krimp nogal ongelijkmatig vooral de diameter ter plaatse van het vliegwiel wordt kleiner en wel zoo klein dat het vliegwiel niet meer inde kap past, loopt dus vast.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Wanneer je aan je vliegwiel draait moet je ook je zuiger op en neer horen gaan. Je hebt niet aan de koppeling gezeten en deze omgedraaid gemonteerd? Als je spie kapot is en je draait dan aan het vliegwiel zal de zuiger niet bewegen, toch??


solexliefhebbers.nl
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: Ant_one
Wanneer je aan je vliegwiel draait moet je ook je zuiger op en neer horen gaan. Je hebt niet aan de koppeling gezeten en deze omgedraaid gemonteerd? Als je spie kapot is en je draait dan aan het vliegwiel zal de zuiger niet bewegen, toch??

als je spie kapot is en je draait aan het vliegwiel kan de zuiger wel op en neer gaan
gr pierre


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 101 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.094s Queries: 78 (0.026s) Memory: 1.2153 MB (Peak: 1.5673 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 17:29:06 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS