ik heb een solex met zij span type solex 5000 met een cfx cilinder opzich loopt het blokje lekker maar als ik rij lijkt het wel of hij te net weining trek kracht heeft . ik denk dat de koppeling net te licht is voor de combinatie heeft er iemand ervaring met een a35 tomos koppeling in een solex . alvast bedankt
Ik neem aan dat je teveel slip op de koppeling hebt met wegrijden. Controleer eerst eens of dat de koppeling niet vettig is, als dat zo is dan heb je al een stukje van het probleem gevonden. In feite is de motor en koppeling wat aan de lichte kant om een zijspan en evt. een meerijder te trekken. Wij, Connie en ikzelf, zitten ook nog wel eens met z'n tweeën op 1 Solex (500 meter. meer niet), het duurt dan wel wat langer voordat het hele spul op gang is(goeie Spakentest ) .
Een Tomos koppeling is een Vrijloopkoppeling en hiermee krijg je, zonder verdere aanpassing*, de Solex nooit gestart. (*De aanpassing is een vrijlooplager in de rol)
En dan nog, met een zwaarder geheel komt het toch trager in beweging/op snelheid.
Ik heb in 2 van mn 3 Solexen n Tomos-koppeling, geplaatst door n specialist terzake. Zeer tevreden, voornamelijk bij stilstand voor rood licht, want deze koppeling komt dan volledig los en motor draait dan soepel. Starten kan nog normaal wegens vrijlooplager, maar ik start altijd met motor eerst omhoog en na wat trapsnelheid motor laten zakken. Stilleggen motor doe ik elektrisch, met kortsluitschakelaar op ontstekingsspoel.
ik heb een solex met zij span type solex 5000 met een cfx cilinder opzich loopt het blokje lekker maar als ik rij lijkt het wel of hij te net weining trek kracht heeft . ik denk dat de koppeling net te licht is voor de combinatie heeft er iemand ervaring met een a35 tomos koppeling in een solex . alvast bedankt
nou hebben die 5000's ook als nadeel dat ze EN een kleinere rol hebben EN een kleiner wiel dan is het aanlegvlak op het rubber van de band al een heel beetje minder en dat resultert makkelijker in een hoger percentage slip.
verder dien je alles goed voor elkaar te hebben dan lopen ze ( mede dankszij die kleinere rol) fantastisch
dat is het probleem niet een draaibank maar vraag graag raad aan een kenner
voor solex gebruik je de koppeling zoals gemonteerd in de automatische Tomos, in de 2V versie zitter er zelfs twee voor elke versnelling een koppeling kun je kiezen.
Bij een outo solex is een vrijloop koppeling niet zo moeilijk Ik gebruik hiervoor als het kan een aandrijfrol met een geheel stalen binnenwerk. Deze hebben twee dezelfde kogellagers die nog goed verkrijgbaar zijn. Tussen deze lagers is een afstand bus gemonteerd . Deze moet je vervangen door een zelfgemaakte bus met de gelijke lengte als de oude bus. Afmeting bus buiten diam .20,00 m.m. van een goede staalsoort. Hierin zuiver centrisch een gat voor de krukas. Maak nu een tweede bus met een gat van 26,00 m.m. waarin het meeneem lager vast in past en met een buitenmaat van 35.00 m.m. De lengte van deze bus moet precies even lang zijn als de bus die op de krukas komt. Hierin wordt het meeneemlager middenin geperst. Nu worden de lagers weer van nieuw vet voorzien en wordt er een een eind in de bus geperst . Hierna wordt de bus met het meeneem lager er in geperst( let goed op de draairichting van de binnen bus )je moet met de binnen bus de rolconstructie rechtsom kunnen draaien (dus meenemen ). Is dat gebeurt dan het tweede lager er inpersen . Als dat klaar is moet je de lagers met de binnen bus links om kunnen draaien zonder dat de rol mee zal draaien. Daarna moet je de tomos koppeling demonteren en het gat van de middenflens uitdraaien op de maat van de krukas. Dat kan 17 of 16,8 m.m. zijn (even opmeten ). De assen waarmee de koppeling voeringen vast zitten ( 6 m.m. )zijn er in twee uitvoeringen n.l. met twee platte kanten of met een ingestoken gleuf . Die met de twee platte kanten zijn de beste (hebben een beter draagvlak ). Monteer de 3 koppelingen net andersom als eerst (dus als de koppeling rechts om draait dan de langste deel voering aan de linkse kant ). Nu de remveren monteren ( Deze zijn om de koppeling strak te houden wanneer de motor niet regelmatig langzaam kan draaien ) Ook de grote platte veer moet er in zitten. Nu moet de veer nog wat minder sterk gemaakt worden ( dus gewoon wat langer trekken ) Ongeveer 300 m.m. Zet de veer aan een zijde goed vast in de bankschroef en aan de andere kant met een goede klemtang ( niet met iets door het oogje want dat gaat niet ). Monteren van de veer in de koppeling . Zet de bankschroef zo ver dicht dat de koppeling er net door kan. Duw nu de aangehaakte veer op zijn plaats net tussen twee koppelingstukken . Schuif nu de koppeling tussen de gereedstaande bekken door en de veer zal nu zodanig gaan kronkelen dat deze precies op de goede plaats bij een van de openingen met een schroevendraaier op zijn plaats te drukken is ( maar met een beetje kracht is ook de schroevendraaier niet nodig ). Ook moet er nog een afstands bus gemakt worden voor de afstand van de rol naar het carter op te vullen. Met het uitrekken van de veer kan men de koppeling zo afregelen dat deze bij ongeveer 1000 omw zal pakken. Ook moet soms de koppeling voering met vet worden ingesmeerd om hem soepeler te laten werken. Ook kan men een geheel nieuwe binnen gedeelte draaien als dat beter of gemakkelijker is. Meer weten meer vragen.
Oke Ronald Maar als je gaat rijden moet het lager toch ook aangrijpen/blokken Anders zou de koppeling op het buitenhuis van de rol zitten toch, of begrijp ik het niet Groet ANdre
Oke Ronald Maar als je gaat rijden moet het lager toch ook aangrijpen/blokken Anders zou de koppeling op het buitenhuis van de rol zitten toch, of begrijp ik het niet Groet ANdre
De koppeling zit vast aan de krukas, als het toerental hoog genoeg is dan maakt de koppeling een koppeling (ja 2x)met de koppelingtrommel. Aan de trommel zit een stukje verderop de ROL. Als de motor uit is of lage toeren maakt is er geen verbinding(koppeling) tussen trommel en koppeling, want ook dit is een vrijloopkoppeling. Dit alles in tegenstelling met een originele Solex koppeling, deze loopt NOOIT vrij en kan daardoor ook dienst doen om de motor te starten.
Kortom, het vrijlooplager wat je in de rol maakt is alleen maar nodig om te starten en als de motor eenmaal loopt dan loopt dit lager vrij.
niet moeilijker maken dan het is Dreke gewoon een lagertje kopen en een Puch koppeling gebruiken kun je de schoentjes in stellen met een stel boutje SORRIE VAN TWEE KEER HETZELFDE PLAATJE
Oke Ronald Maar als je gaat rijden moet het lager toch ook aangrijpen/blokken Anders zou de koppeling op het buitenhuis van de rol zitten toch, of begrijp ik het niet Groet ANdre
De koppeling zit vast aan de krukas, als het toerental hoog genoeg is dan maakt de koppeling een koppeling (ja 2x)met de koppelingtrommel. Aan de trommel zit een stukje verderop de ROL. Als de motor uit is of lage toeren maakt is er geen verbinding(koppeling) tussen trommel en koppeling, want ook dit is een vrijloopkoppeling. Dit alles in tegenstelling met een originele Solex koppeling, deze loopt NOOIT vrij en kan daardoor ook dienst doen om de motor te starten.
Kortom, het vrijlooplager wat je in de rol maakt is alleen maar nodig om te starten en als de motor eenmaal loopt dan loopt dit lager vrij.
wel opletten dat je een vrijloop lager neemt met hulp lagertjes want vrijloop "lager" is eigenlijk een fout woord, als lager werkt hij niet
wel opletten dat je een vrijloop lager neemt met hulp lagertjes want vrijloop "lager" is eigenlijk een fout woord, als lager werkt hij niet
Dat klopt als je een origineel lager laat vervallen maar wanneer je de originele lagers blijft gebruiken dan heb je aan alleen een vrijloop(lager) ruim voldoende. De vrijloop zit dan tussen de originele lagers in en doet dan alleen waar het voor bedoeld is.
heren wat is er op tegen om een vrijloop/freewheel van een fiets te gebruiken. is aan twee zijden gelagerd en met een beetje draaiwerk passend te maken. moet nog wel ff in mekaar worden geperst groet ANdre
welke hoge toerentallen het ding draait alleen als je stil staat en als je rijd staat het lager stil
oke Huub op de solex zal de koppeling vrijlopen tot ongeveer 950 rpm. is ongeveer 8 km/h voor aangrijpen om snel op snelheid te komen. als we terugrekenen naar een fiets die 50 km/h loopt met een wiel diameter van 66 cm kom ik uit op 450 rpm. dus het vrijlopen is ruim het dubbele toerental toch, daarna moeten de pallen van hert vrijlopen hert vermogen kunnen verwerken, ik ga even uit van 750 watt, moet tenslotte in een opgevoerd blok komen te zitten.
Dat klopt Dreke maar er is nul belasting er komen geen krachten op als ie freewheeld het locken doet ie alleen bij het starten en op het moment dat de koppeling pakt is alles een geheel ik denk dat het wel losloopt Haha woordspeling
ja dat is inderdaad voor de startkoppeling ( dat éénweg lager dus) maar een paar toeren gewoon dat plokke-plokke-plok van aanduwen, zodra hij start is de koppeling los. en puch maxi koppelingen, deze zijn oa getest bij de brommer race en bij zelfbouw minibikes en daar gaan ze mee tot aan de 18 pk wel omgebouwde oa Hank kok heeft een bedrijf opgezet om race koppelingen te maken
zpu kunnen, ben inmiddels zover dat ik van "fietsfreewheel"ben afgestapt en voor het vrijlooplager heb gekozen. is alleen lastig inbouwen in een 3800 rol dus voor een OTO rol gekozen. bij de tomos koppeling vind ik het lastig om het aangrijpmoment te bepalen, heb ik nu op de draaibank geprobeerd en bij ongeveer 1000rpm laten aangrijpen. de praktijk zal moeten uitwijzen of dit toerental het juiste is, ikzelf denk voorlopig dat dit aan de lage kant is en wel iets hoger zou mogenm liggen bv 1500 rpm. groet ANdre
Huub Waarschijnlijk heb je gelijk, maar tomos was het eerste en makkelijkste wat voorbij kwam dusssss. Mogelijk heb jij een idee of een andere gebruiker wat het ideale aangrijp toerental is? Ps Puch kan altijd nog waar ik nog een mogelijk probleempje bij denk te hebben om alle drie de segmenten evenredig aan te laten grijpen? Groet ANdre
Hoi Andre, ik rij zelf ook met een Tomos koppeling en werkt perfect. Je praat van 1500 toeren. Ik denk dat hij iets eerder aangrijpt. 1300 ofzo. Puur gevoelsmatig. Best lastig om het aangrijpingspunt vast te stellen omdat het heel soepel gaat. Zorg ervoor dat je als je de koppeling samenbouwt de draaipunten van de schoentjes en glijvlakken netjes met waterproef glad maakt en dan met weinig vet deze insmeerd. Dan komt hij goed vrij en grijpt soepel aan. Misschien dat Jan toerentallen weet, maar ik denk eerder dan 1500.
Alfons Zoals ik al schreef grijpt de tomos koppeling bij op 1000 rpm, gemeten op de draaibank met toerenteller, afgesteld dmv uittrekken veer, dussss de uitrekkende bepaald het aangrijpmoment, welke lengte heeft jou veer?? Groet ANdre
oke Huub dat zou een toerental van ongeveer 2100 rpm inhouden, dan zou die van mij wel wat strakker mogen, die pakt nu volledig bij 1100 rpm dank je voor de info groet ANdre
Ik kan op de foto met de draaibank niet zien of er een belasting op de trommel uitgevoerd wordt. Als dat niet zo is dan is het allemaal maar gokken wanneer je koppeling volledig aangrijpt , dit is belastingafhanklijk. Als de koppeling op een hoger toerental aangrijpt is dat ook niet prettig wanneer je bv 20km /uur wilt rijden, dan heb je continu een te hoog toerental nodig om de Solex rijdend te houden met een slippende koppeling. Dat is niet prettig met een toer Solex + de koppeling wordt bloedje heet wat ook weer niet goed is voor de rol. (Deze ervaring deed ik afgelopen jaar op, ik moest de 24-uurs motor wat inrijden en we maakten een rit met iemand op een elektro-fiets.)
De beste test is de koppeling inbouwen en ermee gaan rijden, dan weet je wat hij doet.
Oke ff Ronald Aangrijpen is vastgesteld door de draaibank in toeren op te laten lopen en gewoon tegenhouden met handje, bij ongveer 1000 rpm pakt de koppeling dat ik het niet meer kan tegenhouden, bij een standaard tomoskoppelingveer is dit Ongeveer 1900 rpm, dussss Wat jij schrijft proberen op de weg gaan we doen, maar eerst 30 watt led inbouwen dus duurt nog even voor ik op de weg zit, voorlopig houd ik het dus op 1000 rpm Thx Groet ANdre
Ik kan op de foto met de draaibank niet zien of er een belasting op de trommel uitgevoerd wordt. Als dat niet zo is dan is het allemaal maar gokken wanneer je koppeling volledig aangrijpt , dit is belastingafhanklijk. Als de koppeling op een hoger toerental aangrijpt is dat ook niet prettig wanneer je bv 20km /uur wilt rijden, dan heb je continu een te hoog toerental nodig om de Solex rijdend te houden met een slippende koppeling. Dat is niet prettig met een toer Solex + de koppeling wordt bloedje heet wat ook weer niet goed is voor de rol. (Deze ervaring deed ik afgelopen jaar op, ik moest de 24-uurs motor wat inrijden en we maakten een rit met iemand op een elektro-fiets.)
De beste test is de koppeling inbouwen en ermee gaan rijden, dan weet je wat hij doet.
Als ik even snel reken Ronald: 20 km/u = 33.333 cm/min (afgerond) Als ik uit ga van een aandrijfrol met een diameter van 5 cm (ik gok maar wat) dan heeft die rol een omtrek van 16 cm. Voor die 20 km/u moeten er dus 33333/16= 2083 toeren per minuut gemaakt worden. Met dat toerental heeft die koppeling denk ik al lang en breed aangegrepen. Allemaal theoretisch geneuzel natuurlijk, maar ik wil alleen maar zeggen dat 1200 of 1500 toeren niet echt veel uitmaakt.
Ik weet helaas niet hoelang de veer is Andre. Niet opgemeten toen. Ik denk dat 1000 toeren wat weinig is om aan te grijpen. Ik zou hem iets strakker maken. Maarja jij beslist. Mijn antwoorden zijn puur gevoelsmatig, zoals eerder gezegd. Succes met je beslissing en hoop dat hij net zo goed werkt straks als die van mij want die werkt heel goed.
Waar ik het over had is een speciale koppeling, bedoeld voor de 24-uurs race. Daarbij wil je dat de koppeling op een hoger toerental aangrijpt om meer koppel/ trekkracht te bewerkstelligen. En het mooie van de Puch-koppeling is dat deze m.b.v. stelschroefjes mooi in te stellen is en je zelf kan bepalen wanneer de koppeling koppelt. Zo is deze ook goed in te stellen voor een tourSolex zodat je een rustig rijgedrag hebt en geen jankende motor zoals bij een scooter. Voor elk wat wils dus.
Langzaam rijden doe je meestal niet met een race en dan rijd je al (heel) vaak sneller dan die 20km/uur .
Ik snap het Ronald. Het was maar een lullig sommetje. Zit zelf trouwens ook te denken om een Puch koppeling in mijn Oto te monteren. Even kijken of mijn technische gaven toereikend zijn Heb nog een reserve motor liggen om mee te oefenen...
Oke manne Tomoskoppelingveer is ingebouwd en pakt bij ongeveer 1450 toeren. Vrijlooplager fhl 2026 ingebouwd in OTO rol Afgelopen zaterdag kort ritje gemaakt, lijkt goed te werken maar heb wel het gevoel dat de koppeling af en toe resoneert, heeft iemand hier ervaring mee ?? Groet ANdre
Bij 18 km/uur pakt de koppeling maximaal. Tussen 13 en 18 km/ uur is een grijs gebied. Goede trekkracht en geen abnormale toeren. Groet, Huub
Als ik het dan goed begrijp is er dan best slip aanwezig. Dit ervaar ik niet bij de Amuse. Grijp veel eerder aan. De koppeling is toch droog hé. Jan Vennix heeft dacht ik ooit vet in gedaan. Verbeter mij als het anders is. Maar als jij het goed ervaar de koppeling is het goed toch. Elke Solex rijdt anders. Dus ook elke koppeling zal anders zijn. Als het maar goed werkt.