Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#123395 12/10/16 12:40 AM
Joined: Aug 2010
Posts: 29
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Aug 2010
Posts: 29
ik heb een solex met zij span type solex 5000
met een cfx cilinder opzich loopt het blokje lekker maar als ik rij lijkt het wel of hij te net weining trek kracht heeft .
ik denk dat de koppeling net te licht is voor de combinatie
heeft er iemand ervaring met een a35 tomos koppeling in een solex .
alvast bedankt

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik neem aan dat je teveel slip op de koppeling hebt met wegrijden.
Controleer eerst eens of dat de koppeling niet vettig is,
als dat zo is dan heb je al een stukje van het probleem gevonden.
In feite is de motor en koppeling wat aan de lichte kant om een zijspan en evt. een meerijder te trekken.
Wij, Connie en ikzelf, zitten ook nog wel eens met z'n tweeën op 1 Solex (500 meter. meer niet), het duurt dan wel wat langer voordat het hele spul op gang is(goeie Spakentest whistle ) .

Een Tomos koppeling is een Vrijloopkoppeling en hiermee krijg je, zonder verdere aanpassing*, de Solex nooit gestart.
(*De aanpassing is een vrijlooplager in de rol)

En dan nog, met een zwaarder geheel komt het toch trager in beweging/op snelheid.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2010
Posts: 29
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Aug 2010
Posts: 29
alvast bedankt voor je uitleg Ronald & Conny ik ga hier eerst maar eens naar kijken .
word vervolgd

Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Ik heb in 2 van mn 3 Solexen n Tomos-koppeling, geplaatst door n specialist terzake. Zeer tevreden, voornamelijk bij stilstand voor rood licht, want deze koppeling komt dan volledig los en motor draait dan soepel. Starten kan nog normaal wegens vrijlooplager, maar ik start altijd met motor eerst omhoog en na wat trapsnelheid motor laten zakken. Stilleggen motor doe ik elektrisch, met kortsluitschakelaar op ontstekingsspoel.


brom ze, Rudi
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: wernerke
ik heb een solex met zij span type solex 5000
met een cfx cilinder opzich loopt het blokje lekker maar als ik rij lijkt het wel of hij te net weining trek kracht heeft .
ik denk dat de koppeling net te licht is voor de combinatie
heeft er iemand ervaring met een a35 tomos koppeling in een solex .
alvast bedankt

nou hebben die 5000's ook als nadeel dat ze EN een kleinere rol hebben EN een kleiner wiel dan is het aanlegvlak op het rubber van de band al een heel beetje minder en dat resultert makkelijker in een hoger percentage slip.

verder dien je alles goed voor elkaar te hebben dan lopen ze ( mede dankszij die kleinere rol) fantastisch


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2010
Posts: 29
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Aug 2010
Posts: 29
beste Rudolf
kun je me wat meer uitleg geven hoe zoon kopeling er in te bouwen en wat voor tijpe ik hier voor moet gebruiken
alvast bedanky wernerke

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: wernerke
beste Rudolf
kun je me wat meer uitleg geven hoe zoon kopeling er in te bouwen en wat voor tijpe ik hier voor moet gebruiken
alvast bedanky wernerke

success, een draaibank erbij is wel handig


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2010
Posts: 29
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Aug 2010
Posts: 29
dat is het probleem niet een draaibank maar vraag graag raad aan een kenner

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: wernerke
dat is het probleem niet een draaibank maar vraag graag raad aan een kenner

voor solex gebruik je de koppeling zoals gemonteerd in de automatische Tomos, in de 2V versie zitter er zelfs twee voor elke versnelling een koppeling kun je kiezen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Bij een outo solex is een vrijloop koppeling niet zo moeilijk
Ik gebruik hiervoor als het kan een aandrijfrol met een geheel stalen binnenwerk.
Deze hebben twee dezelfde kogellagers die nog goed verkrijgbaar zijn.
Tussen deze lagers is een afstand bus gemonteerd .
Deze moet je vervangen door een zelfgemaakte bus met de gelijke lengte als de oude bus.
Afmeting bus buiten diam .20,00 m.m. van een goede staalsoort.
Hierin zuiver centrisch een gat voor de krukas.
Maak nu een tweede bus met een gat van 26,00 m.m. waarin het meeneem lager vast in past en met een buitenmaat van 35.00 m.m.
De lengte van deze bus moet precies even lang zijn als de bus die op de krukas komt.
Hierin wordt het meeneemlager middenin geperst.
Nu worden de lagers weer van nieuw vet voorzien en wordt er een een eind in de bus geperst .
Hierna wordt de bus met het meeneem lager er in geperst( let goed op de draairichting van de binnen bus )je moet met de binnen bus de rolconstructie rechtsom kunnen draaien (dus meenemen ).
Is dat gebeurt dan het tweede lager er inpersen .
Als dat klaar is moet je de lagers met de binnen bus links om kunnen draaien zonder dat de rol mee zal draaien.
Daarna moet je de tomos koppeling demonteren en het gat van de middenflens uitdraaien op de maat van de krukas.
Dat kan 17 of 16,8 m.m. zijn (even opmeten ).
De assen waarmee de koppeling voeringen vast zitten ( 6 m.m. )zijn er in twee uitvoeringen n.l. met twee platte kanten of met een ingestoken gleuf .
Die met de twee platte kanten zijn de beste (hebben een beter draagvlak ).
Monteer de 3 koppelingen net andersom als eerst (dus als de koppeling rechts om draait dan de langste deel voering aan de linkse kant ).
Nu de remveren monteren ( Deze zijn om de koppeling strak te houden wanneer de motor niet regelmatig langzaam kan draaien )
Ook de grote platte veer moet er in zitten.
Nu moet de veer nog wat minder sterk gemaakt worden ( dus gewoon wat langer trekken ) Ongeveer 300 m.m.
Zet de veer aan een zijde goed vast in de bankschroef en aan de andere kant met een goede klemtang ( niet met iets door het oogje want dat gaat niet ).
Monteren van de veer in de koppeling .
Zet de bankschroef zo ver dicht dat de koppeling er net door kan.
Duw nu de aangehaakte veer op zijn plaats net tussen twee koppelingstukken .
Schuif nu de koppeling tussen de gereedstaande bekken door en de veer zal nu zodanig gaan kronkelen dat deze precies op de goede plaats bij een van de openingen met een schroevendraaier op zijn plaats te drukken is ( maar met een beetje kracht is ook de schroevendraaier niet nodig ).
Ook moet er nog een afstands bus gemakt worden voor de afstand van de rol naar het carter op te vullen.
Met het uitrekken van de veer kan men de koppeling zo afregelen dat deze bij ongeveer 1000 omw zal pakken.
Ook moet soms de koppeling voering met vet worden ingesmeerd om hem soepeler te laten werken.
Ook kan men een geheel nieuwe binnen gedeelte draaien als dat beter of gemakkelijker is.
Meer weten meer vragen.

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Nou, kat in t bakkie toch Jan? Is zo gepiept smirk crazy

Zonder gekheid: Complimenten. Als je dit kan ben je verder dan ik ooit zal komen.
Ik ken mijn technische beperkingen grin

Last edited by zeezout; 18/10/16 07:09 PM.

Groet, Tim
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Dus heren
Functie van de het vrijlooplager is alleen maar dan alleen maar voor het starten en heeft daarna geen functie meer?
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: dreke2
Dus heren
Functie van de het vrijlooplager is alleen maar dan alleen maar voor het starten en heeft daarna geen functie meer?
Groet
ANdre


Dat klopt ANdre .
Als je er een startmotor opzet dan hoeft dat lager ook niet meer wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Oke Ronald
Maar als je gaat rijden moet het lager toch ook aangrijpen/blokken
Anders zou de koppeling op het buitenhuis van de rol zitten toch, of begrijp ik het niet
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Super koppeling zo onverwoestbaar.
Ook bij onze race solexen.


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: dreke2
Oke Ronald
Maar als je gaat rijden moet het lager toch ook aangrijpen/blokken
Anders zou de koppeling op het buitenhuis van de rol zitten toch, of begrijp ik het niet
Groet
ANdre

De koppeling zit vast aan de krukas,
als het toerental hoog genoeg is dan maakt de koppeling een koppeling (ja 2x)met de koppelingtrommel.
Aan de trommel zit een stukje verderop de ROL.
Als de motor uit is of lage toeren maakt is er geen verbinding(koppeling) tussen trommel en koppeling, want ook dit is een vrijloopkoppeling.
Dit alles in tegenstelling met een originele Solex koppeling, deze loopt NOOIT vrij en kan daardoor ook dienst doen om de motor te starten.

Kortom, het vrijlooplager wat je in de rol maakt is alleen maar nodig om te starten en als de motor eenmaal loopt dan loopt dit lager vrij.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Oke
Dan zou ik een freewheel van een fiets kunnen gebruiken toch, draait ook maar een richting uit confused
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
niet moeilijker maken dan het is Dreke gewoon een lagertje kopen en een Puch koppeling gebruiken kun je de schoentjes in stellen met een stel boutje SORRIE VAN TWEE KEER HETZELFDE PLAATJE

Attached Images
Last edited by Huub; 29/01/17 07:35 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: dreke2
Oke Ronald
Maar als je gaat rijden moet het lager toch ook aangrijpen/blokken
Anders zou de koppeling op het buitenhuis van de rol zitten toch, of begrijp ik het niet
Groet
ANdre

De koppeling zit vast aan de krukas,
als het toerental hoog genoeg is dan maakt de koppeling een koppeling (ja 2x)met de koppelingtrommel.
Aan de trommel zit een stukje verderop de ROL.
Als de motor uit is of lage toeren maakt is er geen verbinding(koppeling) tussen trommel en koppeling, want ook dit is een vrijloopkoppeling.
Dit alles in tegenstelling met een originele Solex koppeling, deze loopt NOOIT vrij en kan daardoor ook dienst doen om de motor te starten.

Kortom, het vrijlooplager wat je in de rol maakt is alleen maar nodig om te starten en als de motor eenmaal loopt dan loopt dit lager vrij.

wel opletten dat je een vrijloop lager neemt met hulp lagertjes want vrijloop "lager" is eigenlijk een fout woord, als lager werkt hij niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan

wel opletten dat je een vrijloop lager neemt met hulp lagertjes want vrijloop "lager" is eigenlijk een fout woord, als lager werkt hij niet


Dat klopt als je een origineel lager laat vervallen maar wanneer je de originele lagers blijft
gebruiken dan heb je aan alleen een vrijloop(lager) ruim voldoende.
De vrijloop zit dan tussen de originele lagers in en doet dan alleen waar het voor bedoeld is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
heren
wat is er op tegen om een vrijloop/freewheel van een fiets te gebruiken.
is aan twee zijden gelagerd en met een beetje draaiwerk passend te maken.
moet nog wel ff in mekaar worden geperst
groet
ANdre

Attached Images
IMG_20170202_105106.jpg (135.53 KB, 419 downloads)
IMG_20170202_144442.jpg (78 KB, 362 downloads)
IMG_20170202_144512.jpg (142.59 KB, 342 downloads)
IMG_20170202_144655.jpg (59.25 KB, 354 downloads)
IMG_20170202_144751.jpg (76.39 KB, 382 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Goed bezig Andre


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Daar is niets op tegen als het mooi spelingsvrij loopt.
Wel opletten vóór het inpersen dat dat de vrijloop de goede kant opdraait wink .

Goed bezig.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: FFAnders
Daar is niets op tegen als het mooi spelingsvrij loopt.
Wel opletten vóór het inpersen dat dat de vrijloop de goede kant opdraait wink .

Goed bezig.

Zou het geen probleem kunnen worden met de veel hogere toerentallen ???
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat een creatieviteit weer Andre.
Leuk om te volgen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Nou nog een juiste keuze maken van de toe te passen koppeling smile
Groet ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
welke hoge toerentallen het ding draait alleen als je stil staat en als je rijd staat het lager stil

Last edited by Huub; 05/02/17 04:40 PM.
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Origineel bericht van: dreke2
Nou nog een juiste keuze maken van de toe te passen koppeling smile
Groet ANdre
gewoon Puch , effe Jan de laat vragen en niet het wiel opnieuw uitvinden

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: Huub
welke hoge toerentallen het ding draait alleen als je stil staat en als je rijd staat het lager stil


oke Huub
op de solex zal de koppeling vrijlopen tot ongeveer 950 rpm.
is ongeveer 8 km/h voor aangrijpen om snel op snelheid te komen.
als we terugrekenen naar een fiets die 50 km/h loopt met een wiel diameter van 66 cm kom ik uit op 450 rpm.
dus het vrijlopen is ruim het dubbele toerental toch, daarna moeten de pallen van hert vrijlopen hert vermogen kunnen verwerken, ik ga even uit van 750 watt, moet tenslotte in een opgevoerd blok komen te zitten.

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Dat klopt Dreke maar er is nul belasting er komen geen krachten op als ie freewheeld het locken doet ie alleen bij het starten en op het moment dat de koppeling pakt is alles een geheel ik denk dat het wel losloopt Haha woordspeling

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Klopt is ff nadenken, toch nuttig dat forum
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja dat is inderdaad voor de startkoppeling ( dat éénweg lager dus) maar een paar toeren gewoon dat plokke-plokke-plok van aanduwen, zodra hij start is de koppeling los. en puch maxi koppelingen, deze zijn oa getest bij de brommer race en bij zelfbouw minibikes en daar gaan ze mee tot aan de 18 pk wel omgebouwde oa Hank kok heeft een bedrijf opgezet om race koppelingen te maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2003
Posts: 1,094
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Oct 2003
Posts: 1,094
Voor mij is de oplossing van Jan Vennix één van de beste maar ook de Puch koppeling is erg goed!


"Toeren, Trappen, Trimmen"
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
zpu kunnen, ben inmiddels zover dat ik van "fietsfreewheel"ben afgestapt en voor het vrijlooplager heb gekozen.
is alleen lastig inbouwen in een 3800 rol dus voor een OTO rol gekozen.
bij de tomos koppeling vind ik het lastig om het aangrijpmoment te bepalen, heb ik nu op de draaibank geprobeerd en bij ongeveer 1000rpm laten aangrijpen.
de praktijk zal moeten uitwijzen of dit toerental het juiste is, ikzelf denk voorlopig dat dit aan de lage kant is en wel iets hoger zou mogenm liggen bv 1500 rpm.
groet
ANdre

Attached Images
IMG-20170219-WA0005.jpg (121.79 KB, 468 downloads)
IMG-20170219-WA0007.jpg (191.09 KB, 426 downloads)
IMG-20170221-WA0004.jpg (184.18 KB, 519 downloads)

't is ginne logie!
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Puch was makkelijker geweest met stelschroefje voor de koppeling Maarja eigenwijs is ook wijs

Attached Images
1925 puch stelschroef koppeling.jpg (50.89 KB, 595 downloads)
Last edited by Huub; 05/03/17 03:45 AM.
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Huub
Waarschijnlijk heb je gelijk, maar tomos was het eerste en makkelijkste wat voorbij kwam dusssss.
Mogelijk heb jij een idee of een andere gebruiker wat het ideale aangrijp toerental is?
Ps
Puch kan altijd nog waar ik nog een mogelijk probleempje bij denk te hebben om alle drie de segmenten evenredig aan te laten grijpen?
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoi Andre, ik rij zelf ook met een Tomos koppeling en werkt perfect.
Je praat van 1500 toeren. Ik denk dat hij iets eerder aangrijpt. 1300 ofzo. Puur gevoelsmatig. Best lastig om het aangrijpingspunt vast te stellen omdat het heel soepel gaat.
Zorg ervoor dat je als je de koppeling samenbouwt de draaipunten van de schoentjes en glijvlakken netjes met waterproef glad maakt en dan met weinig vet deze insmeerd. Dan komt hij goed vrij en grijpt soepel aan.
Misschien dat Jan toerentallen weet, maar ik denk eerder dan 1500.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Alfons
Zoals ik al schreef grijpt de tomos koppeling bij op 1000 rpm, gemeten op de draaibank met toerenteller, afgesteld dmv uittrekken veer, dussss de uitrekkende bepaald het aangrijpmoment, welke lengte heeft jou veer??
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
De Tomos koppeling in mijn Solex houdt op met slippen bij 18 km/uur.

Groet, Huub

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
oke Huub
dat zou een toerental van ongeveer 2100 rpm inhouden, dan zou die van mij wel wat strakker mogen, die pakt nu volledig bij 1100 rpm
dank je voor de info
groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik kan op de foto met de draaibank niet zien of er een belasting op de trommel uitgevoerd wordt.
Als dat niet zo is dan is het allemaal maar gokken wanneer je koppeling volledig aangrijpt , dit is belastingafhanklijk.
Als de koppeling op een hoger toerental aangrijpt is dat ook niet prettig wanneer je bv 20km /uur wilt rijden, dan heb je continu een te hoog toerental nodig om de Solex rijdend te houden met een slippende koppeling.
Dat is niet prettig met een toer Solex + de koppeling wordt bloedje heet wat ook weer niet goed is voor de rol.
(Deze ervaring deed ik afgelopen jaar op, ik moest de 24-uurs motor wat inrijden en we maakten een rit met iemand op een elektro-fiets.)

De beste test is de koppeling inbouwen en ermee gaan rijden, dan weet je wat hij doet.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Oke ff Ronald
Aangrijpen is vastgesteld door de draaibank in toeren op te laten lopen en gewoon tegenhouden met handje, bij ongveer 1000 rpm pakt de koppeling dat ik het niet meer kan tegenhouden, bij een standaard tomoskoppelingveer is dit
Ongeveer 1900 rpm, dussss
Wat jij schrijft proberen op de weg gaan we doen, maar eerst 30 watt led inbouwen dus duurt nog even voor ik op de weg zit, voorlopig houd ik het dus op 1000 rpm
Thx
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: FFAnders
Ik kan op de foto met de draaibank niet zien of er een belasting op de trommel uitgevoerd wordt.
Als dat niet zo is dan is het allemaal maar gokken wanneer je koppeling volledig aangrijpt , dit is belastingafhanklijk.
Als de koppeling op een hoger toerental aangrijpt is dat ook niet prettig wanneer je bv 20km /uur wilt rijden, dan heb je continu een te hoog toerental nodig om de Solex rijdend te houden met een slippende koppeling.
Dat is niet prettig met een toer Solex + de koppeling wordt bloedje heet wat ook weer niet goed is voor de rol.
(Deze ervaring deed ik afgelopen jaar op, ik moest de 24-uurs motor wat inrijden en we maakten een rit met iemand op een elektro-fiets.)

De beste test is de koppeling inbouwen en ermee gaan rijden, dan weet je wat hij doet.

Als ik even snel reken Ronald:
20 km/u = 33.333 cm/min (afgerond)
Als ik uit ga van een aandrijfrol met een diameter van 5 cm (ik gok maar wat) dan heeft die rol een omtrek van 16 cm.
Voor die 20 km/u moeten er dus 33333/16= 2083 toeren per minuut gemaakt worden. Met dat toerental heeft die koppeling denk ik al lang en breed aangegrepen.
Allemaal theoretisch geneuzel natuurlijk, maar ik wil alleen maar zeggen dat 1200 of 1500 toeren niet echt veel uitmaakt.


Groet, Tim
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik weet helaas niet hoelang de veer is Andre. Niet opgemeten toen.
Ik denk dat 1000 toeren wat weinig is om aan te grijpen.
Ik zou hem iets strakker maken. Maarja jij beslist.
Mijn antwoorden zijn puur gevoelsmatig, zoals eerder gezegd.
Succes met je beslissing en hoop dat hij net zo goed werkt straks als die van mij want die werkt heel goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Leuk rekenwerk Zeezout.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat klopt/heb je gelijk in Tim.

Waar ik het over had is een speciale koppeling, bedoeld voor de 24-uurs race.
Daarbij wil je dat de koppeling op een hoger toerental aangrijpt om meer koppel/ trekkracht te bewerkstelligen.
En het mooie van de Puch-koppeling is dat deze m.b.v. stelschroefjes mooi in te stellen is en je zelf kan bepalen wanneer de koppeling koppelt.
Zo is deze ook goed in te stellen voor een tourSolex zodat je een rustig rijgedrag hebt en geen jankende motor zoals bij een scooter.
Voor elk wat wils dus.

Langzaam rijden doe je meestal niet met een race en dan rijd je al (heel) vaak sneller dan die 20km/uur .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Leuk rekenwerk Zeezout.

Klas 3 of 4 Havo hooguit Alfons grin


Groet, Tim
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Ik snap het Ronald. Het was maar een lullig sommetje.
Zit zelf trouwens ook te denken om een Puch koppeling in mijn Oto te monteren.
Even kijken of mijn technische gaven toereikend zijn grin
Heb nog een reserve motor liggen om mee te oefenen...


Groet, Tim
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Huub_Haaker
De Tomos koppeling in mijn Solex houdt op met slippen bij 18 km/uur.

Groet, Huub


Bedoel je dan dat hij blijft slippen tot 18km. Das erg veel toch?
IS hij dan niet vet ofzo?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Bij 18 km/uur pakt de koppeling maximaal. Tussen 13 en 18 km/ uur is een grijs gebied. Goede trekkracht en geen abnormale toeren.
Groet, Huub

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Oke manne
Tomoskoppelingveer is ingebouwd en pakt bij ongeveer 1450 toeren.
Vrijlooplager fhl 2026 ingebouwd in OTO rol
Afgelopen zaterdag kort ritje gemaakt, lijkt goed te werken maar heb wel het gevoel dat de koppeling af en toe resoneert, heeft iemand hier ervaring mee ??
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Huub_Haaker
Bij 18 km/uur pakt de koppeling maximaal. Tussen 13 en 18 km/ uur is een grijs gebied. Goede trekkracht en geen abnormale toeren.
Groet, Huub


Als ik het dan goed begrijp is er dan best slip aanwezig.
Dit ervaar ik niet bij de Amuse. Grijp veel eerder aan.
De koppeling is toch droog hé. Jan Vennix heeft dacht ik ooit vet in gedaan. Verbeter mij als het anders is.
Maar als jij het goed ervaar de koppeling is het goed toch. Elke Solex rijdt anders. Dus ook elke koppeling zal anders zijn. Als het maar goed werkt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoe moeten wij het resoneren voorstellen Andre?
Trilt/rammelt er wat?
Misschien een filmpje mogelijk?
Tijdens rijden?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Zal eens proberen filmpje te maken, maar is niet mijn sterkste punt.
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Heb je deze veerring er wel in.



Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Yep, zit erin Roelof
Groet
ANdre


't is ginne logie!

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 121 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.112s Queries: 131 (0.034s) Memory: 1.4702 MB (Peak: 2.0607 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 11:19:44 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS