Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Aug 2009
Posts: 66
T
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2009
Posts: 66
Beste solex liefhebbers
We hebben een probleem met een solex 3800, Frans blokje...
Als we de bougie boven op de kop leggen dan vonkt hij goed. (stroboscoop lamp gaat dan ook branden als we het blokje met de schroefmachine rond draaien...)
Als we de bougie in de kop draaien dan gebeurt er niets. Ook de stroboscoop lamp doet dan niets...
Bougie kabel vernieuwd.
Al 3 andere condensators geprobeerd.
Andere spoel geprobeerd.
Heeft iemand een goeie tip....wij zijn de weg ff kwijt...
Alvast bedankt.
Groetjes
Arjen en Hans


Solex Peperbus/Solex Koffertje 1957/Solex 1700/Solex 2200/Solex 3800/Solex Oto in onderdelen ;-)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vliegwiel spie goed?
Ander vliegwiel proberen, misschien een zwakke magneet?
Geen weerstand bougie gebruiken hè.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2009
Posts: 66
T
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2009
Posts: 66
Heeft met dit vliegwiel altijd goed gelopen...
Wat bedoel je met een weerstand bougie? Zit nu de zelfde bougie in waar hij daarvoor ook goed mee liep.
Blokje alleen uit elkaar gehaald omdat de lager bij de krukas naar buiten liep en daardoor tegen de carter plaat aanliep.
Blok uit mekaar gehaald, nieuwe lagers en die gelijmd met locatietheater 641.
PS: wat zijn de beste bougies voor de Solex?
Groetjes
Arjen


Solex Peperbus/Solex Koffertje 1957/Solex 1700/Solex 2200/Solex 3800/Solex Oto in onderdelen ;-)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat de beste bougie is, is een eindeloze discussie. NGK is is een hele goede. Neem de NGK6 warmtegraad. Als er op een bougie een R staat heeft deze een extra weerstand en dat houd de vonkt room tegen en heb je minder vonk.

Dus jullie hebben het blok open gehaald en nadien wil het niet allemaal zo lekker begrijp ik. Nu ka het een ander verhaal worden natuurlijk. Maar je moet vonk hebben natuurlijk. Ook benzine.

Als je de bougie eruit draai na een start poging en de bougie is nat, dan heb je benzine maar geen vonk. Probeer dat uit te vogelen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2009
Posts: 66
T
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2009
Posts: 66
Op de bougie staat geen R.
We gebruiken de champignon L86C.
De bougie is nat als we hem er uit halen...
Als we de bougie bij het bougiegat houden en dan met de schroefmachine het blokje laten draaien dan komt er een mooie blauwe vlam bij het bougiegat.
Groetjes
Arjen


Solex Peperbus/Solex Koffertje 1957/Solex 1700/Solex 2200/Solex 3800/Solex Oto in onderdelen ;-)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Bougie is goed.
Dus blijkbaar door de compressie druk in de cilinder vonkt de bougie niet meer.
Brandstof krijgt hij.
De vonk moet een gele licht kleur geven buiten de cilinder. Dan is hij krachtig. Een blauw vonkje is niet krachtig.
Als je nog een Solex hebt, bouw je de ontsteking eens over en dan testen.
Als je met de boormachine start, zie je dan vonken tussen de punten?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2009
Posts: 66
T
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2009
Posts: 66
Hij geeft idd een blauwe vonk buiten de cylinder...
Di vonken tussen de punten zagen we eerst wel. Met een andere condensator was dit weg.
Idd de ontsteking maar ombouwen en dan weer testen!
Groetjes en alvast bedankt voor het mee denken
Arjen


Solex Peperbus/Solex Koffertje 1957/Solex 1700/Solex 2200/Solex 3800/Solex Oto in onderdelen ;-)
Joined: Aug 2009
Posts: 66
T
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2009
Posts: 66
Nog een vraag...kan de bobine ook half stuk zijn of is het een kwestie van hij werkt of werkt niet :-)


Solex Peperbus/Solex Koffertje 1957/Solex 1700/Solex 2200/Solex 3800/Solex Oto in onderdelen ;-)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kan half stuk zijn. Als de bougie erin zit moet hij een flinke vonk maken wat hij eigenlijk ook wel doet op dat moment, maar dan kan het zijn dat hij halverwege de spoel doorslaat naar massa.
Kijk ook even heel goed of hij niet de vonk af kan laten leiden bij de verbinding kabel en bobine. Lastig te zien maar je weet maar nooit. Tenslotte heb je de hele zaak los gehad en een klein foutje is snel gemaakt. Blijft lastig zoiets maar opeens zie je iets en dat was het dan.

Last edited by Alfons_Amuse; 28/08/16 05:18 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Bougie is goed.
Dus blijkbaar door de compressie druk in de cilinder vonkt de bougie niet meer.
Brandstof krijgt hij.
De vonk moet een gele licht kleur geven buiten de cilinder. Dan is hij krachtig. Een blauw vonkje is niet krachtig.
Als je nog een Solex hebt, bouw je de ontsteking eens over en dan testen.
Als je met de boormachine start, zie je dan vonken tussen de punten?

net andersom, geel/rood is zwak, blauw is sterk
Bij plasma van televisies staat blauw voor koud en geel/ rood voor heet maar bij gas plasma's wat eigenlijk de bougievonk kleur is is het precies andersom:
gasplasma's

Last edited by Joan; 29/08/16 11:41 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Bougie is goed.
Dus blijkbaar door de compressie druk in de cilinder vonkt de bougie niet meer.
Brandstof krijgt hij.
De vonk moet een gele licht kleur geven buiten de cilinder. Dan is hij krachtig. Een blauw vonkje is niet krachtig.
Als je nog een Solex hebt, bouw je de ontsteking eens over en dan testen.
Als je met de boormachine start, zie je dan vonken tussen de punten?

net andersom, geel/rood is zwak, blauw is sterk
Bij plasma van televisies staat blauw voor koud en geel/ rood voor heet maar bij gas plasma's wat eigenlijk de bougievonk kleur is is het precies andersom:
gasplasma's


Dat bedoel ik ook eigenlijk wel. Een lekkere felle vonk. Liefst blauw achtlge kleur. Moet echt knetteren. Als het maar geen dun iel rood vonkje is.
En op de hele oude wetse manier, niet doen, je moet er echt een oplawaai van krijgen zeg maar waar je effe niet goed van wordt. Nogmaals niet doen/testen.
Dont try this at home.

Last edited by Alfons_Amuse; 29/08/16 12:59 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Alfons, hier een tip: misschien kan je even voor of na het plaatsen je eigen bericht even nalezen dan kom je eventuele vergissingen tegen.

Dit om verwarring te voorkomen bij tegenstrijdige verhalen of beweringen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Alfons, hier een tip: misschien kan je even voor of na het plaatsen je eigen bericht even nalezen dan kom je eventuele vergissingen tegen.

Dit om verwarring te voorkomen bij tegenstrijdige verhalen of beweringen.


Daar heb je gelijk in. Dat bericht had beter gekunt. Zal beter opletten.

Last edited by Alfons_Amuse; 29/08/16 07:34 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Een bobine kan als deze (te) warm wordt slechter of niet meer werken. Het bekende verhaal, lekker starten, een flink stuk rijden, na een pauze(stop) wel de machine niet meer starten en is de vonk weg.
Als je een testkast hebt dan kan je een bobine voorverwarmer om deze warm te testen.

Joined: Aug 2009
Posts: 66
T
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2009
Posts: 66
Gisteren een andere bobine geplaatst. Hij slaat even aan en dan stopt hij ermee. Gekeken met de stroboscoop. Lijkt goed op tijd te staan maar hij vonkt niet regelmatig...
Maar eens in het donker kijken of we ergens anders vonken zien...


Solex Peperbus/Solex Koffertje 1957/Solex 1700/Solex 2200/Solex 3800/Solex Oto in onderdelen ;-)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zit er geen rommel tussen de brug naar de condensator en de grondplaat ?
Heb ik ook eens gehad, een draadje van de staalborstel van de boormachine zat ertussen.

Han

Joined: Aug 2009
Posts: 66
T
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2009
Posts: 66
Zal dat even checken ;-)


Solex Peperbus/Solex Koffertje 1957/Solex 1700/Solex 2200/Solex 3800/Solex Oto in onderdelen ;-)
Joined: Aug 2009
Posts: 66
T
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Aug 2009
Posts: 66
Hola Solex liefhebbers,
Vanavond een nieuwe ontstekings spoel geplaatst...geen verbetering. Nieuwe condensator erbij. Toen vonkte de bougie helemaal niet. Oude condensator er weer in en meteen weer een vonk. Nieuw vliegwiel er op...! Lopen als een zonnetje. :-)
Logica is nog ff weg. Morgen de oude spoel er in zetten en even kijken wat hij dan doet. Wordt vervolgt en vooralsnog thanx voor de tips!
Groetjes
Hans en Arjen


Solex Peperbus/Solex Koffertje 1957/Solex 1700/Solex 2200/Solex 3800/Solex Oto in onderdelen ;-)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het kan soms heel simpel zijn.

Afgelopen weekeinde was er een evenement met veel Solexrijders.
Op een gegeven moment viel de Solex stil, geen vonk.
Eerst een stukje dun karton tussen de contaktpunten doorgehaald en vervolgens
3/4 van de ontsteking vervangen : bougie , spoel met kabel en condensator (soldeerwerk).
Stopknop draad los gertokken , resultaat GEEN VONK... cry .
teneinderaad een grove roestborstel tussen de contaktpunten doorgeragd, resultaat : Vonk en rijden maar weer. grin

Één zandkorrel vast tussen de punten en de hele boel ligt plat.

zo simpel kan het zijn.............


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Het kan soms heel simpel zijn.

Afgelopen weekeinde was er een evenement met veel Solexrijders.
Op een gegeven moment viel de Solex stil, geen vonk.
Eerst een stukje dun karton tussen de contaktpunten doorgehaald en vervolgens
3/4 van de ontsteking vervangen : bougie , spoel met kabel en condensator (soldeerwerk).
Stopknop draad los gertokken , resultaat GEEN VONK... cry .
teneinderaad een grove roestborstel tussen de contaktpunten doorgeragd, resultaat : Vonk en rijden maar weer. grin

Één zandkorrel vast tussen de punten en de hele boel ligt plat.

zo simpel kan het zijn.............

Ja ik had al wat zien zitten en was met een schaartje gaan peuteren maar het was nogal donker om goed te kijken

Last edited by Joan; 02/09/16 07:26 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Waarom zo moeilijk doen.
Iedereen heeft wel een bougie die niet goed meer is voor een slechte ontsteking spoel.
Dus breek het massa pootje er gewoon af ( bougie is niet meer goed denk je )en gebruik deze bougie als testbougie en bewaar deze goed.
Gebruik deze bougie als test bougie ( beste hulpmiddel ).
Sluit deze aan op de kabel en houdt deze met het metaal tegen een metaal van de solex ( solex kan daar tegen ).
Laat de solex nooit vonken zonder deze bougie .
DE vonk moet nu goed over springen op de massa ,doet hij dat niet is de ontsteking niks waart.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Waarom een oude bougie nemen?
Veronderstel nou eens dat de spoel goed zou zijn en de bougie slecht. Ten eerste neem je dan de verkeerde conclusie en ten tweede loop je kans dat je de spoel molt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja kan ook een nieuwe nemen maar een oude is meestal wat opgesleten.
Met een goede spoel ontstaat er altijd wel ergens een vonk zolang de bougie aan massa ligt en sloop je de spoel niet.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Goeje ouwe tip van Jan V, gebruik ik al jaaaren wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: john meisters
Goeje ouwe tip van Jan V, gebruik ik al jaaaren wink


Ik ook. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Ja kan ook een nieuwe nemen maar een oude is meestal wat opgesleten.
Met een goede spoel ontstaat er altijd wel ergens een vonk zolang de bougie aan massa ligt en sloop je de spoel niet.

ik laat het massa pootje altijd zitten, zie de vonk daar ook wel . koperdraadje om het schroefdraad en een lusje aan het uiteinde om hem op te hangen en je hebt je handen vrij


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het gebruik van een oude bougie is nodig om de oude spoel te beschermen tegen te grote overspanning.
Een afstand van de buitenkant naar de punt in het midden is ongeveer de minimum afstand die een spoel moet kunnen overbruggen
wanneer de bougie onder druk komt in de motor.
Je mag gerust hier een nieuwe bougie voor gebruiken maar ik doe dat niet ik ben zuinig.
Een slechte spoel kan deze afstand nog wel verdragen zonder stuk te gaan.
Bij een oude spoel is het dikwijls zo niet kunnen vonken ,nooit meer vonken.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Het gebruik van een oude bougie is nodig om de oude spoel te beschermen tegen te grote overspanning.
Een afstand van de buitenkant naar de punt in het midden is ongeveer de minimum afstand die een spoel moet kunnen overbruggen
wanneer de bougie onder druk komt in de motor.
Je mag gerust hier een nieuwe bougie voor gebruiken maar ik doe dat niet ik ben zuinig.
Een slechte spoel kan deze afstand nog wel verdragen zonder stuk te gaan.
Bij een oude spoel is het dikwijls zo niet kunnen vonken ,nooit meer vonken.

duidelijk, echter ik zie ook bougies waar de centrale electrode nogal uitsteekt ten opzichte van de "draadhuls", daar dus niet gelijk aan ligt maar met een stuk keramiek als isolatie er (ver) voorbij steekt en dus zo de afstand groter maakt.

Liggen ze ( metaal van centrale electrode en draadhuls/buitenkant) in lijn, kan ik het begrijpen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat klopt helemaal van die afstand.
Maarde vonk heeft de eigenaardige eigenschap dat de vonk gewoon een eind over het porselein kan kruipen zonder te veel spanning te verliezen.
Probeer het maar eens met een vonkentrekker en je zal zien dat het bijna niks uitmaakt.
Dus deze methode is goed bruikbaar.
En de spanning kan altijd begrensd zijn en zal een slechte spoel niet doorslaan.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
We hebben nu ook dit probleem met een Solex motor. Motor krijgt benzine, ontsteking vonkt buiten de cilinder maar eenmaal gemonteerd geen vonkjes meer.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
is inmiddels opgelost , krijg je weer het volgende probleem. Blijkt de motor zijn ophangboutmoeren vergeten te zijn


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Hoe bedoel je Joan? Bedankt voor je werk.


solexliefhebbers.nl

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 24 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.056s Queries: 80 (0.021s) Memory: 1.2294 MB (Peak: 1.5925 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 20:24:26 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS