Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Hallo solexvrienden

Ik zal mij eerste even voorstellen.
Ik ben Willem en voor het eerst op dit forum.
Sinds vorig jaar april zijn wij ( ik en mijn vrouw ) helemaal solexgek.
Wij hebben er 3, eentje voor haar, entje voor mij en een reserve.
Laatst heb ik ze allemaal een beurt gegeven ( alle pakkingen, nieuwe puntjes, nieuw membraam, en met licht op tijd gezet ).
Die van mijn vrouw loopt heerlijk 30kmh
Die reserve loopt belachelijk hard 34kmh
Maar die van mij komt niet boven de 24 kmh.
Alles vergeleken met die reserve maar geen verschil.
Maar met het erafhalen van mijn cilinderkop kwam ik er wel achter dat de zuiger op z'n hoogste punt bijna 3 cm voorbij het streepje op het blok staat.
Als ik 24kmh rijd begint hij in te houden en te "grommen ".
Dan komt nu mijn vraag:
Moet de zuiger helemaal boveninstaan op het moment dat hij ( vliegwiel )streepje op streepje staat?
kan het zijn dat er ooit een ander vliegwiel op deze solex is gezet?
Of is het een carburateur probleem?
Pomp en leidingen werken perfect en zijn schoon.
Graag jullie deskundig advies

groeten Willem

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo te horen klopt er iets niet met de ontsteking. Is de spie van het vliegwiel nog goed?
De puntjes moeten openen 1,8mm voor BDP. Dat is 22 graden voor BDP.
Dus NIET bovenin en de punten openen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Volgens mij klopt het toch wel hoor
22 graden is ongeveer 2,75 cm omtrek op vliegwiel.

Merktekens moeten 22 graden voor bdp (bovenste dode punt) gelijk staan.

Dus als zuiger bovenaan (bdp) staat, dan staat merkteken ca. 2,75 cm voorbij het rupture teken.

Henk

Last edited by Henky; 25/06/14 04:04 AM.

IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Henky
Volgens mij klopt het toch wel hoor
22 graden is ongeveer 2,75 cm omtrek op vliegwiel.

Merktekens moeten 22 graden voor bdp (bovenste dode punt) gelijk staan.

Dus als zuiger bovenaan (bdp) staat, dan staat merkteken ca. 2,75 cm voorbij het rupture teken.

Henk


Als we de diameter weten van het vliegwiel, kun je het precies uitrekenen. Inschattend zou het wel ongeveer dat zijn.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoe is de trekkracht?

Hoe goed loopt hij stationair.

Is je uitlaat goed open.

Is de decompressieklep en inrichting in orde.

Dat 'grommen is altijd lastig om aan te geven wat dat is he' maarja hoe moeten we dat anders vertellen toch.
Probeer eerst eens alle standaard zaken na te lopen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Willem 23 er zijn verschillende vliegwielen dus de spie zit niet bij alle vliegwielen op dezelfde plaats probeer eens een ander vliegwiel misschien helpt dat vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: willem23
Hallo solexvrienden


Laatst heb ik ze allemaal een beurt gegeven ( alle pakkingen, nieuwe puntjes, nieuw membraam, en met licht op tijd gezet ).
Die van mijn vrouw loopt heerlijk 30kmh
Die reserve loopt belachelijk hard 34kmh
Maar die van mij komt niet boven de 24 kmh.
..........
Als ik 24kmh rijd begint hij in te houden en te "grommen ".
..........

Of is het een carburateur probleem?
Pomp en leidingen werken perfect en zijn schoon.
Graag jullie deskundig advies

groeten Willem




Dat "Grommen" zou wel eens het zogenaamde "viertakten" kunnen zijn.
Met het hendeltje achter het luchtfilter kan je het mengsel benzine/lucht iets corrigeren.
Hendeltje naar links geeft een rijker mengsel en naar rechts een armer mengsel.
Bij een te rijk mengsel gaat de motor "viertakten" (grommen ??)

Merk je verschil als je tijdens het rijden het hendeltje wat naar links of rechts beweegt ??

En hoe reed de Solex voordat je de nieuwe onderdelen erop gezet had ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
[...]

Dat "Grommen" zou wel eens het zogenaamde "viertakten" kunnen zijn.
Met het hendeltje achter het luchtfilter kan je het mengsel benzine/lucht iets corrigeren.
Hendeltje naar links geeft een rijker mengsel en naar rechts een armer mengsel.
Bij een te rijk mengsel gaat de motor "viertakten" (grommen ??)

...

Ik denk ook dat dit wordt bedoeld, grommen staat bekend als synoniem voor: knorren, mopperen, morren, sputteren, pruttelen ...

Misschien krijgt hij ergens valse lucht??


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Controleer je merktekens eens met de schuifmaat zoals hier omschreven:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/81714/Searchpage/1/Main/6765/Words/Schuifmaat/Search/true/Re:_Solex_3800_blijft_maar_nie#Post81714

Dan is die twijfel tenminste uit de wereld wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Hallo solexvrienden

Een hoop reacties, en daar ben ik blij om.
Ja als die 22% neerkomen op bijna 3 cm dan zal dat wel goed zijn
De spie van het vliegwiel zit wel los maar gewoon op z'n plaats ( anders zou hij helemaal niet lopen denk ik ).
Het rijden met de handle op een andere plaats levert totaal geen verbetering op.
behalve als ik te ver naar links ga of rechts, dan valt ie terug.
Uitlaat is mooi open want 1 vinger erop en hij valt gelijk dood.
Ik heb eerlijk het gevoel dat als ik een heuvel afrijdt dat ( wanneer hij boven die 24kmh komt) dat hij zichzelf inhaalt ( motorisch dan ).
Is er misschien iets met de carburateur wat ik nog veranderen kan want dat is het enige dat ik niet veranderd heb.
En o ja voordat ik hem die beurt gaf had ik hetzelfde probleem , maar dan bij 28kmh.
En bij deze solex heb ik ook nog de zuigerveren vervangen.
Ik hoor graag van jullie

gr Willem

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nieuwe zuigerveren moeten nog even wennen aan hun nieuwe werkomgeving.
Ze zullen nooit 100% aanliggen tegen de cilinderwand,
dit moet nog op elkaar inslijten en dat duurt een aantal kilometers rijden.
Als ze ingelopen zijn heb je ook een betere compressie en een hogere snelheid.
Veel ermee rijden dus.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik veronderstel dat je een 6.5 carb hebt??

Je kan:
- de carbfilter eens nakijken, uitspoelen
- sproeier nakijken, schoonmaken (draai hem er niet te vast op, en wees zeer voorzichtig bij het schoonmaken van de opening in sproeierschroef)

Quote:
Uitlaat is mooi open want 1 vinger erop en hij valt gelijk dood.
Is niet de manier om dit te testen. Het is niet uitgesloten dat er zich een laag koolaanslag heeft gevormd in de uitlaat en/of uitlaatpoort.

En idd zoals Ronald zegt: ff de nieuwe veren inrijden. wink

Last edited by AlienSolexfiend; 25/06/14 09:32 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Hoi FF Anders

Vanmiddag even een test gedaan en één probleem minder en wel het grommen.
een aflopend stuk met meewind meerdere malen gedaan en inderdaad met handle iets meer naar rechts geen grommen en inhouden meer maar zelfs bijna 28 kmh
Ik wist niet dat het zo nauw lag maar zo zie je maar weer.
Weer iets geleerd.
Blijft het feit, bij het terug rijden met tegenwind direct terug naar 21-22 kmh.
Ik heb ongeveer 300 km gereden met deze nieuwe zuigerveren, hoeveel moet ik nog rijden voordat ze wel ingereden zijn?
en Alien Solexfriend,
wat de carburateur betreft: als je het witte filter bovenop de carb. bedoelt, deze is vervangen door een ( ietwat verdraaide ) nieuwe.
of het een 6.5 carb is weet ik niet maar hij zit ook op alle 2 die andere solexen en zijn allemaal hetzelfde.
Sterker nog de sproeier ( 28 ) uit die belachelijk snelle solex heb ik omgeruild met mijn ( ook 28 ) solex en geen resultaat.
belachelijk snel bleef belachelijk snel en niet vooruit te branden bleef niet vooruit te branden.
Maar even voor de goede orde, wat versta jij onder een laag koolaanslag?
Is dit een dikke laag of een filmlaag?
O ja en Alphons Amuse, de solex loopt perfect stationair, maar de trekkracht is gewoon belabbert.
en wat betreft de dekompressieklep:
schoongemaakt in de zetel en de klep goed nagelopen en weer teruggezet.
gewoon aangedraaid totdat hij nog maar een klein beetje open ging.
Ik weet dat het weer een lang verhaal is maar ik wil en zal deze net zo mooi laten lopen als die andere 2.
wachtend op jullie deskundig advies ga ik maar weer eens de schuur in.

gr Willem

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Er is me nog iets opgevallen :
Origineel bericht van: willem23

Ja als die 22% neerkomen op bijna 3 cm dan zal dat wel goed zijn
De spie van het vliegwiel zit wel los maar gewoon op z'n plaats ( anders zou hij helemaal niet lopen denk ik ).
...............
Uitlaat is mooi open want 1 vinger erop en hij valt gelijk dood.

En o ja voordat ik hem die beurt gaf had ik hetzelfde probleem , maar dan bij 28kmh.


gr Willem


De spie hoort een geheel met het vliegwiel te zijn, als deze "los"zit klopt er iets niet.

Die 22 graden moet je FF vergeten.
De punten moeten opengaan op de merktekens en dat is 1,8mm voor BDP en dat is
weer te kontroleren met een goede schuifmaat zoals in de link omschreven.

Het kan zijn dat er in de uitlaatpoort, spruitstuk en
uitlaat een hoeveelheid koolaanslag zit wat een goede werking van de motor verhindert.
Ook dit is eerder omschreven dat er bovenin de poort koolaanslag zit wat moeilijk
te onderscheiden is van de cilinderwand, het glimt net zo als de cilinder


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: willem23
....
en Alien Solexfriend,
wat de carburateur betreft: als je het witte filter bovenop de carb. bedoelt, deze is vervangen door een ( ietwat verdraaide ) nieuwe.
of het een 6.5 carb is weet ik niet maar hij zit ook op alle 2 die andere solexen en zijn allemaal hetzelfde.
Sterker nog de sproeier ( 28 ) uit die belachelijk snelle solex heb ik omgeruild met mijn ( ook 28 ) solex en geen resultaat.
belachelijk snel bleef belachelijk snel en niet vooruit te branden bleef niet vooruit te branden.
Maar even voor de goede orde, wat versta jij onder een laag koolaanslag?
Is dit een dikke laag of een filmlaag?
...
Ik weet dat het weer een lang verhaal is maar ik wil en zal deze net zo mooi laten lopen als die andere 2.

Oke, dat is al een begin, sproeieroorzaak kunnen we al elimineren. wink En zeer waarschijnlijk heb je een 6.5 carb. Op o.a. Duitse Solexen tref je vaak nog carbs met kleinere opening, vandaar dat ik dat even vroeg, hun Solexen moesten in combinatie met kleinere rol in snelheid begrenst zijn.

En ja, ik bedoel precies wat Ronald zegt over de hoeveelheid koolaanslag die de boel dicht houdt. Dit is mogelijk een oorzaak.

Het is natuurlijk moeilijk van hieruit in te schatten hoe belabberd jouw trekkracht is. Mogelijk komt er verbetering in als de zuigerveren ingereden zijn.

Ohja, wat mag ik me voorstellen bij een "ietwat verdraaide" carbfilter?

Lang verhaal maakt niet uit, ik ben dol op lange trouble shooting stories. Welkom in de club. laugh

Last edited by AlienSolexfiend; 26/06/14 07:21 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Misschien en overbodige vraag, maar, gaat je gas wel volledig open?
Je weet nooit he.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Misschien en overbodige vraag, maar, gaat je gas wel volledig open?
Je weet nooit he.

En komt de gasschuif niet naar buiten?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Hallo vrienden van de solex

Ja Alien dit filtertje is brandschoon maar lijkt mij iets te lang dus verdraaid ie iets als je het luchtfilter erop zet
en leg mij eens uit over die gasschuif.
Als ik mijn solex start heb ik geen gashandle, maar gaat naar voluit en remmen doe je met de rem en de carb rem
Dus of die gasschuif naar buiten komt, Ik zou het niet weten.
Is er uberhaupt iets wat ik aan de carburateur kan veranderen/ verbeteren?
Ik las iets over geen goede venturi, klopt dit of is dit lariekoek?

gr Willem in depressie

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Je hebt toch een S3800, niet?
Normaal zou de juiste carbfilter hiervoor mooi moeten passen. Maak er anders eens wat foto's van, nu word ik echt benieuwd.

De gasschuif zit met het messing gedeelte in de carburateur, het zit er los in en wordt door het ijzeren plaatje van de gasbediening (carb) open en dicht bediend.
Het wordt ook met dit ijzer op zijn plaats gehouden, maar het kan gebeuren dat de gasschuif niet volledig in de carb blijft zitten, o.a. als het ijzeren bedieningsplaatje (ook genaamd de gasbanaan laugh ) wat verbogen is ...

Op de solex.nl bij "techniek" >> "hoe werkt het?" kun je je nog wat verder verdiepen in de werking van de carburateur. wink

En stel maar gerust vragen als je iets niet helemaal duidelijk is. wink

Last edited by AlienSolexfiend; 27/06/14 06:36 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Neem op pag. 18 van het Solex-oto instructieboekje "motor trekt niet" eens door en overloop alle aandachtspunten.

http://www.vanderheem.com


Origineel bericht van: willem23
De spie van het vliegwiel zit wel los maar gewoon op z'n plaats ( anders zou hij helemaal niet lopen denk ik ).

Neem ook in acht dat de spie niet los mag zitten.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Kan zijn dat er een nieuwe spiebaan is gemaakt, met losse spie...?

Gasschuif kan naar buiten komen... Gebeurt ook wel eens bij mij. Als het te erg wordt dan gaat je gasschuif zelfs over zijn aanslag, en loopt er niks meer.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
als er een losse spie in zit da zou ik toch eens goed controleren of de spiegleuf wel op de juiste plaats is ingestoken.
Als de gleuf in het vliegwiel ook maar iets fout zit geeft dat een te grote afwijking van de ontsteking.
Dus kijk goed na of wanneer de merkstrepen tegenover elkaar staan de zuiger dan ook 1,8 m.m. voor zijn bovenste punt staat.
De contactpunt afstand is bij een solex niet belangrijk maar de punten moeten net wel net niet opengaan als de merktekens tegenover elkaar staan
Een nieuwe cilinder gaat pas beter lopen wanneer er een koollaag op de zuiger zit en ook aan de binnenkant van het petje( kool mag je er nooit afhalen van de zuiger en de binnenkant van het petje ).
Hierdoor verlies je veel te veel warmte en vermogen en zal de zuiger zo heet kunnen worden dat de zuiger zal vastlopen in de cilinder.
Kool moet wel uit de uitlaat en uitlaatpoort verwijderd zijn.
meer weten meer vragen.

Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Ok hier ben ik weer en word er toch moedeloos van
Ok even niets van mij laten horen maar had een andere reden.
He john meisters ik kan je niet helemaal volgen.
hoe komt deze "gasschuif" naar buiten dan?
en over wat en welk onderdeel hebben we het nu eigenlijk?
Ik kan geen gas geven alleen maar remmen en tijdens dat remmen verandert er iets aan de stand van de carburateur.
en wel extra zuurstof dmv een klepje dat verschuift.
maar wanneer gaat deze gasschuif dan over zijn aanslag?
En Jan Vennix: deze 1.8 m.m.heb ik gekontroleerd.
Kop eraf zuiger op z'n bovenste punt gezet en opgemeten hoeveel hij in cm voorbij het "rupture "punt stond.
di was 3.75 cm en volgens onze mede forum kenners moest dit maar 2.75 cm zijn
Dus MAW 1 cm te veel, en netjes teruggebracht naar 2,75 cm.
sproeiertje van 30 erin + een nieuwe koppakking, en hij liep best wel goed, 28/29 kmh
Maar gaande de tour ^0 km ging de snelheid weer terug om vervolgens de laatste meters niet harder te gaan dan 16kmh.
Wat is er nou in godsnaam gebeurd?
O ja kool heb ik wel verwijderd maar niet echt grondig ( doekje).
En hoe weet je dat je een vastloper heb, vroeger was vastloper weggooien omdat ie echt vast gelopen was .
dit is nu niet het geval want hij slaat nog steeds aan.
weer een hoop vragen voor jullie mannen.

Gr Willem

Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
sorry toer was 60 km

willem

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: willem23
...
hoe komt deze "gasschuif" naar buiten dan?
en over wat en welk onderdeel hebben we het nu eigenlijk?
Ik kan geen gas geven alleen maar remmen en tijdens dat remmen verandert er iets aan de stand van de carburateur.
en wel extra zuurstof dmv een klepje dat verschuift.
maar wanneer gaat deze gasschuif dan over zijn aanslag?
...

We hebben het over het bovenste onderdeel op de foto.



Als er teveel speling zit tussen de schuif of schuifplaatje en het kromme ijzer dat de klep bedient (de gasbannaan), dan kan de gasschuif naar buiten komen (uit de carburateur dus). De gasschuif zit immers los in de carburateur. Controleer dat eens effe. Gasklep en gasbanaan moeten recht en evenwijdig scharnieren.


Ik begrijp dat je voorrem mee op de gashendel is aangesloten. Als je remt dan zou de gasklep dicht moeten.
Maak eens wat foto's van je gasmechaniek en plaats ze hier.


Last edited by AlienSolexfiend; 09/07/14 05:35 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Willem,in Brandwijk en omgeving is een grote club met Solexrijders.
Ga eens te rade bij een van die mannen, of vrouwen.
Er is altijd wel iemand bij die jou kan helpen met het nakijken én goed afstellen van de motor.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2014
Posts: 47
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Jun 2014
Posts: 47
Hoi FF Anders uit Kinderdijk.

Ik woon momenteel in Brandwijk en rijdt altijd met deze solexclub mee.
Helaas ook zij weten niet wat het probleem is.
en Alien bedankt voor deze foto.
Ja dit is precies dezelfde en nu begrijp ik wat jullie met gasschuif bedoelen.
En nee deze komt er tijdens het rijden niet uit, en is mooi recht.
Een foto maken kan ik wel maar zoiets weer op de computer zetten is niet mijn sterkste punt, maar insiders van onze club hebben het over een immitatie filter.
Wel heb ik iets heel raars meegemaakt.
Na wat aanpassingen liep hij eigenlijk best leuk, allen tijdens het draaien van het motortje wel vonkjes bij de puntjes.
nadat ik dit gerepareerd had deed hij heeeelemaal niets meer.
Toen alles vernieuwd ( bougie kabel enz ) en nog niets.
en let op wat er toen aan de hand was.
jawel het vliegwiel was uitgewerkt.
ander vliegwiel erop en lopen als een tiet.
hoe kan zoiets?
want insiders uit onze club zeiden dat als ik de oude er ( na 50 km rijden op dit andere vliegwiel ) op zou zetten dat deze het makkelijk weer zou kunnun gaan doen, en waarempel het was nog waar ook.
eerst op dat vliegwiel geen enkele vonk krijgen, een andere erop en wel vonken.
de oude weer terug en weer geen vonk en de nieuwe erop en weer vonk.
Nu na 50 km rijden op de nieuwe, weer vonken op de oude ( schiet mij maar lek ).
Kan iemand mij dit uitleggen?

gr Willem

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik denk een combinatie van een oude spoel, een oude condensator en 2 slechte vliegwielen.

Ik zou zelf eerst de spoel, punten en condensator vernieuwen en dan eens proberen.
Als laatst het vliegwiel (het duurst).

Wel een bijzondere klacht dit. Dit zijn leuke hoofdbrekers. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb ook al meegemaakt dat de puntjes massa maakten via het nokje (waarschijnlijk, ook hier was niets te ontdekken). Soms deed ie t wel en soms niet. crazy

Puntjes vervangen en nergens last meer van.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Als je zo een ander vliegwiel monteert zul je elke keer de punten ook weer af moeten stellen. De lichthoogte van de onderbrekernok is natuurlijk niet bij alle vliegwielen gelijk.

Als je vonken bij de punten ziet = Nooit goed. Monteer een nieuwe condensator.

Tip: Regel een stroboscooplamp en ga daar je punten mee afstellen. Op het oog en met vloeitjes ed geeft zelden een optimaal resultaat.

Hij heeft met beide vliegwielen gelopen en deze zijn dus beide goed.(magnetisch) Vervangen is onzin tenzij ze gescheurd zijn of de spiebaan eruit ligt.


Last edited by 49cc; 26/07/14 04:18 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Jij hebt de koe bij de hoorns Arjen wink
Als je in een keer alles vervangt weet je niet wat er stuk was, ja een van de vervangen onderdelen , maar welke.
En iedere keer de afstelling kontroleren is belangrijk wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Condensotor, dan de spoel en als laatst het vliegwiel.

(zal wel of de condensator of spoel zijn)

Ik hoor niets meer, zal het al opgelost zijn.

confused


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey

heb van vandaag mijn eigen stroboscooplamp gekocht.
heb deze meteen eens geprobeerd op de 1010.
alles werkt zoals het hoort.
bij de eerste controle zag ik dat de ontsteking ongeveer 5mm te laat kwam.
nu heb ik ook nog enkele vraagjes.
bij het afstellen valt mij op dat de merkpunten veel weg en weer fladderen als de stroboscoop erop schijnt.
bij het laag toerental staan de merktekens nu perfect op elkaar maar nu en dan flikkert hij eens beetje ervoor en beetje erachter.hoe meer toeren ik maak hoe meer de ontsteking later komt(tot wel een cm erover bij hoge toeren en ook fladderen).is dit alles normaal?
wat mij ook opvalt is dat er constant blauwe vonkjes tussen de contactpuntjes te zien zijn.condensator?of normaal?

heb eens een filmpje proberen te maken maar is niet zo duidelijk.was beetje moeilijk om alles samen te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=-JpwL1Nkkfc

en hier enkele foto's






nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Je mag uiterst kleine vonkjes zien af en toe, continue dikke vonken duidt op een defecte condensator.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wat dat "fladderen"van de stroboscoop betreft : draai de meetklem die je om de bougiekabel doet eens op,ik gebruik een ander merk lamp en die is daar gevoelig voor.

Hele kleine blauwe vonkjes tussen de punten is normaal.
Als het spetterende vonken zijn moet je de condensator vervangen (en gelijk de punten schoonmaken).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey

ik kan de meetklem er maar gewoon rond hangen.
er zit daar niets aan om volledig vast te klemmen.
Origineel bericht van: FFAnders
Wat dat "fladderen"van de stroboscoop betreft : draai de meetklem die je om de bougiekabel doet eens op,ik gebruik een ander merk lamp en die is daar gevoelig voor.

Hele kleine blauwe vonkjes tussen de punten is normaal.
Als het spetterende vonken zijn moet je de condensator vervangen (en gelijk de punten schoonmaken).


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik bedoelde het anders :
Ik heb op mijn meetklem een witte punt gezet (bij jou geel) en dit is de bovenkant.
Je kan de klem ook omdraaien zodat het merkteken onder zit.
Het type stroboscoop die ik gebruik (Hella) is daar wel gevoelig voor hoe de klam erop zit.






Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
haha...nu begrijp ik wat je bedoeld... laugh
en bij welk toerental moet je het punt juist controleren?en is dat normaal hoe hoger in toeren hoe later het merkteken op het vliegwiel gaat tegenover het teken op het blok?
Origineel bericht van: FFAnders
Ik bedoelde het anders :
Ik heb op mijn meetklem een witte punt gezet (bij jou geel) en dit is de bovenkant.
Je kan de klem ook omdraaien zodat het merkteken onder zit.
Het type stroboscoop die ik gebruik (Hella) is daar wel gevoelig voor hoe de klam erop zit.






nooit te oud om bij te leren
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Volgens mij mag de ontsteking iets laten staan.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: tomtim
haha...nu begrijp ik wat je bedoeld... laugh
en bij welk toerental moet je het punt juist controleren?en is dat normaal hoe hoger in toeren hoe later het merkteken op het vliegwiel gaat tegenover het teken op het blok? .


In principe moeten de merktekens bij ieder toerental tegenover elkaar blijven staan.
Door wat lagerspeling, onbalans/trillingen, (massa)traagheid van de punten (hoe krachtig is de veer aan de contactpunt ??) zie je met de lamp het tijdstip veranderen .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hoe sneller de toeren hoe meer het tijdstip verlaat.
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: tomtim
haha...nu begrijp ik wat je bedoeld... laugh
en bij welk toerental moet je het punt juist controleren?en is dat normaal hoe hoger in toeren hoe later het merkteken op het vliegwiel gaat tegenover het teken op het blok? .


In principe moeten de merktekens bij ieder toerental tegenover elkaar blijven staan.
Door wat lagerspeling, onbalans/trillingen, (massa)traagheid van de punten (hoe krachtig is de veer aan de contactpunt ??) zie je met de lamp het tijdstip veranderen .


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: tomtim
haha...nu begrijp ik wat je bedoeld... laugh
en bij welk toerental moet je het punt juist controleren?en is dat normaal hoe hoger in toeren hoe later het merkteken op het vliegwiel gaat tegenover het teken op het blok? .


In principe moeten de merktekens bij ieder toerental tegenover elkaar blijven staan.
Door wat lagerspeling, onbalans/trillingen, (massa)traagheid van de punten (hoe krachtig is de veer aan de contactpunt ??) zie je met de lamp het tijdstip veranderen .

inderdaad kan de opnemer gevoelig zijn voor welke richting hij gemonteerd is. en fladderen is meestal het gevolg van een foute condensator, als er een vonk tussen de punten zit zitten electrisch gezien de punten nog dicht want er loopt nog stroom.
sommige ontstekingen hebben last van fladderen als de afstand tussen magneten en spoelen te groot is, dan varieert de magnetische verzadiging met het toerental sommige merken maken daar gebruik van om een variabele timing te creeren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey
Bedankt voor jullie uitleg.
Zal voor te beginnen eens zo een condensator van eigen fabricatie instoppen.(gele van Conrad)en ook eens de opnemer in andere positie rond de kabel hangen. Eens zien of het tijdstip dan regelmatiger is.starten doet hij wel super.start zelfs onmiddellijk als ik met de hand aan het vliegwiel draai.

Ben gisteren er ook een ritje gaan maken.hij loopt goed maar als ik de motor ten volle op de band leg loopt hij redelijk zwaar.als ik dan de motor iets oplift loopt hij veel beter en soepeler(rol niet doorslippen).wat zijn jullie bevindingen daar rond.
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: tomtim
haha...nu begrijp ik wat je bedoeld... laugh
en bij welk toerental moet je het punt juist controleren?en is dat normaal hoe hoger in toeren hoe later het merkteken op het vliegwiel gaat tegenover het teken op het blok? .


In principe moeten de merktekens bij ieder toerental tegenover elkaar blijven staan.
Door wat lagerspeling, onbalans/trillingen, (massa)traagheid van de punten (hoe krachtig is de veer aan de contactpunt ??) zie je met de lamp het tijdstip veranderen .

inderdaad kan de opnemer gevoelig zijn voor welke richting hij gemonteerd is. en fladderen is meestal het gevolg van een foute condensator, als er een vonk tussen de punten zit zitten electrisch gezien de punten nog dicht want er loopt nog stroom.
sommige ontstekingen hebben last van fladderen als de afstand tussen magneten en spoelen te groot is, dan varieert de magnetische verzadiging met het toerental sommige merken maken daar gebruik van om een variabele timing te creeren


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
heb vandaag de andere condensator geplaatst en eens een filmpje gemaakt van de vonkjes tussen de contactpuntjes.

https://www.youtube.com/watch?v=BizP6Crj_xU&index=4&list=PL3q3R9S-sbCtRqaT8dP86JkQH8aKXCWQZ

de solex loopt wel fantastisch nu en start bij 2 omwentelingen

Last edited by tomtim; 13/02/16 12:56 AM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jeetje, hiermee kan je lassen. Wat een geknetter.
Ik heb het ooit minder gezien. laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
is idd deftig vonken dat hij doet.wat kan ik hier aan doen?
nieuwe contactpuntjes?

Last edited by tomtim; 13/02/16 01:21 AM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: tomtim
is idd deftig vonken dat hij doet.wat kan ik hier aan doen?
nieuwe contactpuntjes?


Wat is de waarde van je C


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hmmm jan ik begrijp niet wat je bedoeld hoor?
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: tomtim
is idd deftig vonken dat hij doet.wat kan ik hier aan doen?
nieuwe contactpuntjes?


Wat is de waarde van je C


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
bedoel je van de condensator?

http://www.conrad.be/ce/nl/product/450205/MKS-foliecondensator-Radiaal-bedraad-022-F-630-VDC-5-225-mm-l-x-b-x-h-265-x-85-x-17-mm-1-stuks;jsessionid=4936F079A1894B2BEE58062C3B343486.ASTPCEN30

Last edited by tomtim; 13/02/16 01:28 AM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: tomtim
hmmm jan ik begrijp niet wat je bedoeld hoor?
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: tomtim
is idd deftig vonken dat hij doet.wat kan ik hier aan doen?
nieuwe contactpuntjes?


Wat is de waarde van je C



De waarde van je condensator, wat heb je erin gezet??


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
zijn er dat ik van john meisters gekocht heb
http://www.conrad.be/ce/nl/product/45020...ef=searchDetail

Last edited by tomtim; 13/02/16 01:33 AM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
De condensator is normaal goed, tenminste nog niet meegemaakt dat er een slecht was.
Maakt hij goed contact?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Het lijkt dat ie niet aan massa ligt Je hebt hem toevallig toch niet in serie staan ? dan krijg je namelijk ook een variabel ontstekings tijdstip en hij dooft niet de vonk vandaar die vlammen

Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hij maakt zeker contact.
Maar maakt geen verschil met de condensator die er in zat.
De vonken blijven even hevig.
Origineel bericht van: john meisters
De condensator is normaal goed, tenminste nog niet meegemaakt dat er een slecht was.
Maakt hij goed contact?


nooit te oud om bij te leren
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb al vaker meegemaakt dat er toch iets met het contact is... Deze vonken zijn niet normaal. De condensator vangt dat op, maar als die bv slechte massa maakt....

1 laat de c testen, ik stuur evt kostenloos een nieuwe.
2 ga secuur na of alles contact maakt en wat geïsoleerd moet zijn, ook geïsoleerd is.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Zet er bij de schroefverbindingen ff een kartelringetje erbij.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja dit blijft een leuk onderwerp hè. De oplossing is duidelijk. Doordat er zoveel vonkjes zijn zie je ook de merktekens verspringen met de afstellamp.
Omdat hij zoveel vonk is de reden ook dat bij hoger toerental later een bougievonk geeft want de stroomkring van de spoel wordt later pas onderbroken.

Last edited by Alfons_Amuse; 13/02/16 12:55 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja dit blijft een leuk onderwerp hè. De oplossing is duidelijk.??? Los contact of valse massa hebben mij al eens héél lang bezig gehouden Doordat er zoveel vonkjes zijn zie je ook de merktekens verspringen met de afstellamp.
Omdat hij zoveel vonk is de reden ook dat bij hoger toerental later een bougievonk geeft want de stroomkring van de spoel wordt later pas onderbroken.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja dit blijft een leuk onderwerp hè. De oplossing is duidelijk.??? Los contact of valse massa hebben mij al eens héél lang bezig gehouden Doordat er zoveel vonkjes zijn zie je ook de merktekens verspringen met de afstellamp.
Omdat hij zoveel vonk is de reden ook dat bij hoger toerental later een bougievonk geeft want de stroomkring van de spoel wordt later pas onderbroken.

Je bent er wel van de straat mee gehouden en dat is dan het goede John.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey mannen

net terug van de oldtimerbeurs in wieze.
man wat was het daar druk....zeker 25min moeten aanschuiven voor binnen te geraken.
maar wachten heeft het opgebracht.
wat kleine prullen op de kop kunnen tikken voor een prikje.
ook een goede solexine bus voor 10euro gekocht.
en nog een 3800 gedeeltelijk in onderdelen maar compleet op de carbu,piston en drijfstang na voor 75eurotjes
de kabels zijn wel ook doorgeknipt maar dat is niet zo een ramp....mooi mooi mooi.... smile



nu voor terug te komen op de vonken.
als ik tijd vind zal ik alles eens nalopen en eventueel nog eens een andere condensator plaatsen.heb er nog 2 over van die 5 die ik van john gekocht heb.zou moeten lukken dat er 2 slechte inzitten.

groetjes tom

Last edited by tomtim; 13/02/16 06:16 PM.

nooit te oud om bij te leren
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Als ze van john komen zijt dan maar zeker dat ze alle twee werken en ik zie ook dat il
k niet alleen een gelukzakje ben gij ook zo te horen maar 10eurootjes voor een solexin bus en welke kleur heeft ze een groene want de rode zijn nog een pak duurder gr pierre

Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Hey

Is een groene solexine bus.
Origineel bericht van: Pierre
Als ze van john komen zijt dan maar zeker dat ze alle twee werken en ik zie ook dat il
k niet alleen een gelukzakje ben gij ook zo te horen maar 10eurootjes voor een solexin bus en welke kleur heeft ze een groene want de rode zijn nog een pak duurder gr pierre


nooit te oud om bij te leren
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als de contact punten abnormaal sterk vonken als de condensator goed is en voldoende capacieteid heeft dan kan het zijn dat een van de contact punten door het contact materiaal heen is.
Dan krijg je wolfraam op het onderligende staal van het andere tegenpunt .Dan krijg je toch wel een redelijke vonk maar er ontstaat een grote afbranden van de punt waar het wolfraam van af is ( verdampen van het staal ).

Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
heb nu nog niet veel tijd gehad om te kijken.
maar volgens mij zitten de contactpuntjes er niet door hoor.als ik de tijd vind zal ik eens alles in close up fotograferen.
wordt vervolgd.
Origineel bericht van: Jan Vennix
Als de contact punten abnormaal sterk vonken als de condensator goed is en voldoende capacieteid heeft dan kan het zijn dat een van de contact punten door het contact materiaal heen is.
Dan krijg je wolfraam op het onderligende staal van het andere tegenpunt .Dan krijg je toch wel een redelijke vonk maar er ontstaat een grote afbranden van de punt waar het wolfraam van af is ( verdampen van het staal ).


nooit te oud om bij te leren
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Bougie electrode afstand wellicht te groot?


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
deze staat op 0.5
Origineel bericht van: 49cc
Bougie electrode afstand wellicht te groot?


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: tomtim
deze staat op 0.5
Origineel bericht van: 49cc
Bougie electrode afstand wellicht te groot?

duim nagel dikte , is 0.4 mm is goed


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Even inhaken op dit onderwerp: Er zijn dit seizoen toch al enkele van deze condensators gesneuveld.
Zowel de gele als de rode uit de tip van Jan heb ik in gebruik, zowel ingegoten als losse exemplaren... er liggen er nu al een aantal in de kliko.

Opvallend dat het heel lang goed is gegaan, het lijkt of ze een beperkte levensduur hebben...

Ik heb nieuwe besteld, 3 verschillende types. Ik ga daar de datum op noteren en kijken hoe lang ze het uithouden.

Ik hou jullie op de hoogte.


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (kok18), 99 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.078s Queries: 151 (0.024s) Memory: 1.6033 MB (Peak: 2.3102 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-24 20:24:22 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS