Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#109868 18/12/14 11:26 PM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb besloten om bij mijn BnR de trommelrem vooraan te vervangen door de meer betrouwbare 3800 velgrem, en heb hiervoor al een compleet nieuw velgremsetje aangeschaft.
Nu ben ik nog aan het overwegen hoe ik de rem ga aansluiten en of ik dan misschien best het gas(geef)mechanisme configureer zoals bij een 3800. Dit ook omdat ik eigenlijk al een 3800 gashendel (zie foto) erop heb zitten. En deze hendel gecombineerd met het gasmechanisme van de (Europese) 4800, zorgt er dan voor dat je, om gas te geven, de gasdraaier naar voor draait i.p.v. naar je toe. Het onderste schuifblokje (van de rem) in de gashendel moet er dan tussenuit.




Attached Images
rem-draaigas-3800 - kopie.jpg (120.12 KB, 593 downloads)
Last edited by AlienSolexfiend; 18/12/14 11:36 PM. Reason: om gas te geven

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Verstandig, van die trommelrem hoor je de wildste verhalen.
Kijk hier eens, voor mij het simpelste en handigste gassysteem, eigen ontwerp. Inmiddels 26 Solexen zo omgebouwd en geen klachten of problemen meer. Als je dit gewend bent wil je niet anders meer wink

gassysteem John


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het gebeurde al eens dat mijn achtertrommelrem volledig blokkeerde, dan ga je wel een gang, en zoiets wil je met de voorrem niet mee maken. crazy

Goed bedacht dat systeem van je, de kabel maakt nu niet die scherpe bocht langs onder.
Het principe blijft echter hetzelfde als bij de BnR, en dat overweeg ik nou net te veranderen vanwege mijn 3800 gashendel aan het stuur. frown

Update:

John, als ik het me goed herinner, heb jij ook de hendels aan het stuur vervangen door Peugeot of Tomos hendels??

Last edited by AlienSolexfiend; 19/12/14 03:09 AM. Reason: Update

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
FF ter verduidelijking: met hetzelfde principe bedoel ik niets anders dan de draairichting van de gasschuif.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb op alle Solexen handvaten van Peugeot Buxy, andere passen ook maar ik wil een beetje standariseren. Ik heb een paar Tomos handvaten gehad, maar de kabel komt van opzij eruit waardoor de decompresseurhendel maar heel nipt werkend gemaakt kan worden. Even opletten dat de kabeluitgang recht naar onder is, werkt het soepelste, waardoor een licht veertje genoeg is om het gas vanzelf dicht te laten gaan.

Bij interesse zal ik een update plaatsen, het systeem is continu verbeterd en wijkt weer iets af van de omschrijving wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik zal me moeten schikken naar de voorhanden zijnde stuurhendel.
Als ik de gashendel met de schuifblokjes aan het stuur blijf gebruiken, dan lijkt me de beste oplossing om de 3800 methode van de gasschuif/kabelaansluiting toe te passen.
Hoe lang is de buitenmantel van de gaskabel eigenlijk bij een 3800?

Ik vind het zeker interessant om de verdere evolutie van jouw bedacht systeem te blijven volgen John. Bij een 4800 gassysteem is de buitenmantel van de gaskabel 8O cm, ik veronderstel dat het bij jouw systeem een flink stuk korter kan.

Last edited by AlienSolexfiend; 27/12/14 11:12 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Gaskabel bij mijn systeem is ca 40 cm. Van de 3800 zal ongeveer hetzelfde zijn, even goed uitkienen... Te lang is net zo fout als te kort bij een 3800.

Update voor mijn systeem: de bovenkant van de kozijnhoek wordt niet meer omgebogen, hier komt een M4 boutje in het bovenste gaatje, en daar wordt de veer opgesloten tussen twee moertjes op het uiteinde van het boutje. Geeft iets meer ruimte tussen veer en sproeier.

Verder heb ik een extra schroefnippel geplaatst die als eindstop dient bij volgas opendraaien, nadat iemand een keer het kuntstof deel van het gasschuifje heeft overgedraaid crazy


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Heb je een foto van de update?

Voor de velgrem zal de lengte van de kabel zich zelf wel uitwijzen. Bij de 3800 gaat de gaskabel er langs boven in, het veertje komt (schuin) horizontaal onderaan. Maar hoe zit het dan met de gasschuif, blijft die open staan? confused

Last edited by AlienSolexfiend; 28/12/14 04:00 AM. Reason: ... van de update

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Zoals jij het beschrijft staat hij standaard open.

Mijne hebben het veertje boven en staan standaard dicht.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ik zal me moeten schikken naar de voorhanden zijnde stuurhendel.
Als ik de gashendel met de schuifblokjes aan het stuur blijf gebruiken, dan lijkt me de beste oplossing om de 3800 methode van de gasschuif/kabelaansluiting toe te passen.
Hoe lang is de buitenmantel van de gaskabel eigenlijk bij een 3800?

Ik vind het zeker interessant om de verdere evolutie van jouw bedacht systeem te blijven volgen John. Bij een 4800 gassysteem is de buitenmantel van de gaskabel 8O cm, ik veronderstel dat het bij jouw systeem een flink stuk korter kan.

Als je het niet te ingewikkeld wilt maken dan laat je de gaskabel zitten en gebruik je de, huidige ,
trommelremkabel en sluit deze na inkorten aan op de velgrem.
Nu kan je de rem en gasbediening onafhankelijk van elkaar gebruiken.
De combinatie van gasbediening en remmen op één kabel is , in mijn ogen, een foute oplossing en ook nooit zo bedoeld.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik bedoel deze (draai)gashendel (Hongaars model??).
Gas en rem verbonden met één kabel lijkt me bij deze gashendel totaal overbodig.

Bij een gasmechaniek (aan de carburateur), geconfigureerd volgens het 3800-principe "kan" (lees eigenlijk "hoort") het onderste schuifblokje in de remaansluiting van de draaihendel (foto) er wel in.
De werking en functie van dit schuifblokje is heel simpel: nl. bij het inknijpen van de rem duwt dit schuifblokje het schuifblokje van de gasbediening terug, zodat je hem dicht draait (en als alles goed zit ook de gasschuif).

Als ik het goed begrijp is er geen fundamenteel verschil tussen de 4800 en 3800 configuratie, men draait gewoonweg alles om.

Last edited by AlienSolexfiend; 30/12/14 05:36 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
Zoals jij het beschrijft staat hij standaard open.

Mijne hebben het veertje boven en staan standaard dicht.

Ik denk dat ik het begrijp, maar toch nog een vraagje...
Als ik de Solex opberg in zijn hok, en ik spreek nu over veertje onder met kabel boven (gasschuif open dus), laat ik hem dan best open staan om de voorspanning in het veertje te houden?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Voor je gevoel misschien wel, Alian, maar in de praktijk zal het veertje niet uitlodderen.
Ik zal binnenkort wat fotos plaatsen van mijn gas-systeem wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hier de foto's... Met excuses, de Solex is nog niet gepoetst wink

1e foto: ruststand, gas dicht.
2e foto: gas open, let op "aanslag" nippel.
3e foto: achterkant, wel belangrijk dat de gaten exact zò geboord worden anders werkt het voor geen meter wink

Attached Images
image.jpg (79.92 KB, 527 downloads)
image.jpg (65.34 KB, 386 downloads)
image.jpg (47.04 KB, 375 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, in de praktijk zal het voelbaarder worden. En als je het vergelijkt met de motorveren, die staan in het hok ook de hele tijd opgespannen. IK ben benieuwd.
Op zich geen grote klus om een velgrem te monteren en een gaskabel te steken, maar eerst moet het beter weer worden. Ik moet ook nog de goede spaken vinden om mijn achterwiel op te knappen. Ook heb ik nog niet gecheckt of mijn voorvork van de gaten voorzien is om de velgrem in te schroeven.

De foto's geven al een heldere indruk John, ziet er degelijk uit.
Van die nippel begrijp ik niet goed, normaal heb je toch een aanslag op het plastic van de gasschuif die tegen de carburateur aanslaat?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
...
Van die nippel begrijp ik niet goed, normaal heb je toch een aanslag op het plastic van de gasschuif die tegen de carburateur aanslaat?

Oh ja, da's bij gas dicht. blush

Begrijp toch nog niet helemaal hoe je hem overdraait. frown

Last edited by AlienSolexfiend; 31/12/14 05:33 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik draai hem niet over, dat doen anderen die niet echt het "gevoel" hebben en gewoon met volle kracht draaien tot het kunststof openscheurt cry

Vandaar die nippel: bij volgas trek je de "schroefnippel" tegen de "stelnippel" aan, je kunt verder dus niets kapot trekken wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
laugh Weet ik natuurlijk wel dat jij dat niet doet.

Ik zie het al voor me. Nou, kan dat ding niet sneller, ha de hendel gaat een beetje stroef op het einde. grin


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
...

Vandaar die nippel: bij volgas trek je de "schroefnippel" tegen de "stelnippel" aan, je kunt verder dus niets kapot trekken wink


Helemaal duidelijk nu, knap uitgedokterd van je John. wink

Attached Images
Gasmech mod John - kopie.jpg (34.68 KB, 375 downloads)

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Hoort tussen de borgmoer en het plaatwerk van de vork nog een ring te zitten, of laat men deze best achterwege?




Attached Images
VoorremSolex - kopie.jpg (64.07 KB, 504 downloads)
Rembeugel_Vork25% - kopie.jpg (26.22 KB, 9 downloads)

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Daar hoort een mooie afdekplaat/kap overheen met in de midden een klein lipje die in de trekveer valt om de remblokjes te centreren t.o.v. de velg.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik bedoel bij de bevestiging van de vork, of daar nog een ring in mag om het drukoppervlak te verdelen (zie rode markering bij foto ). Ik vroeg me dit af omdat bij mijn beugelsetje geen ringen meegeleverd zijn.
Ik zal nog eens in de schuur duiken om te kijken hoe het bij mijn 4800 is. Ik dacht met boutgaten "in" de vork en niet met een plaatje "erop" gelast.

Die afdekplaat zit aan de andere kant, en heeft hoe ik het begrijp enkel de functie om het zaakje af te dekken. Of bedoel jij nog een andere afdekplaat? confused


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
De oorspronkelijke spatbordophanging wordt vervangen door de rembeugel. Ik hoop dat het past. Als de bout lang genoeg is kunnen de reflectors er ook nog bij, want in de vork zou dan ook nog een ring komen.


Een beetje laat om er vandaag nog aan te beginnen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
In afwachting op drogere dagen heb ik alvast de kabellengten van de 3800 MBK:



Blijft nog wel de vraag: welke zijn de ideale lengten voor de buitenmantels van de gaskabel en van de voorremkabel?


Guidon pogné (nieuw model)

Attached Images
Kabellengten Solex 3800MBK - kopie.JPG (51.12 KB, 334 downloads)
Handgas 3800 MBK - kopie.JPG (84.24 KB, 398 downloads)

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Mij lijkt een lengte van 91 cm. wat erg veel, waarschijnlijk zal er in de praktijk iets van af moeten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
De remkabellengte zal zich zelf wel uitwijzen, belangrijk is dat je nog voldoende bewegingsruimte laat voor het stuur.
Voor de gaskabel zal ik beginnen met de aangegeven lengte (69 cm) voor de kabel, ik schat ongeveer 40 cm voor de mantel. Knippen kan nog altijd. wink

Later zou ik de handvaten eventueel willen vervangen door het model met omgekeerde remhendels, maar wel het type met draaigas. Werkt de gas- en remkabel bij deze ook in combinatie zoals het model dat ik nu heb?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het beugeltje van de voorrem heb ik al op mijn Solex kunnen monteren. Natuurlijk was het hele ding binnen de kortste tijd helemaal uit elkaar gehaald en uiteindelijk slaagde ik erin het weer ineen te knutselen, alleen kon ik me niet meer herinneren hoe de remblokjes erin zaten.

Het goede nieuws is dat het past, al ging dat ook niet meteen van een leien dakje. Eerst moesten de bovenste bouten van de beugel door het spatbord, dan kon ik met een ronde steeksleutel 10 de borgmoer aan de binnenzijde van de vork vasthouden en deze langs de andere kant vastzetten door de zeskant van de bout aan te schroeven. Ik plaatste ook een grote ring langs de binnenzijde van de vork. wink

Nu nog even uitzoeken hoe de remblokjes eraan moeten. Tips en duidelijke foto's zijn zeer welkom (zie bijlage).

Edit:
Het boutje moet dus tussen de plaatjes zie ik nu.



En bij deze is het nog duidelijker. laugh


Attached Images
Last edited by AlienSolexfiend; 22/07/15 12:38 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb enkele beelden van de gemonteerde rembeugel gemaakt.
De kabel heb ik nog niet geplaatst. Kan iemand me S.V.P. uitleggen hoe die eraan moet en hoe hij vastgezet wordt?

Als ik hem met de hand probeer te sluiten, vind ik het nogal stroef gaan.










Ik heb ook eens gekeken of de reflectors ertussen kunnen, maar dan is er geen plaats meer voor het afdekkapje.

Ook heb ik geprobeerd om de gaskabel andersom (langs boven) als een "gasnemer" aan te sluiten. En omdat de veer dan onderaan een wijdere afstand moet overbruggen, vond ik dat mijn huidige veertje net wat te veel aanspande. Hoe dan ook, de gaskabel zou zoals gezegd aanzienlijk korter moeten en dan moet hij nog zo efficiënt mogelijk langs de motor aangebracht worden.
Ik heb het dan voorlopig maar terug aangesloten hoe het was, met het remschuifblokje van tussenuit het hendel setje.
Laat ik me eerst maar even op die rembeugel concentreren.




"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Op foto 2 kun je het duidelijk zien: deze moeren hebben een manchet, deze moeten ervoor zorgen dat het zaakje soepel scharniert, ook na vastdraaien.

Eerste moeren eraf draaien, 2e iets los en dan door heen en weer bewegen van de armpjes deze manchetten in de gaten geleiden.

Je zult zien dat dan alles soepel beweegt, ook na vastdraaien, en dat je ruimte hebt voor je kapje. Succes wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedoel je de buitenste borstmoer John?



Vind je ook niet dat het een beetje verbogen is?
Ik moest het wat wringen om niet met de remblokjes tegen de vork te stuiten. Op de andere foto's zie je dat duidelijker.

Ik zal ook nog eens in het "Solex doe het zelf boek" kijken of daar wat staat hoe de kabel eraan moet.

Bedankt voor tips.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
"Deze?" Is de 2e moer in mijn verhaal.
Verbogen: nee, dat niet, het valt niet juist in mekaar.
Bovenin zitten 2 "rolletjes": daar zitten haakjes van de armpjes op de dunnere uiteinden, daardoor sluit het zaakje niet aan. De haakjes moeten verder naar binnen op de dikke kantjes van de rol.

Het linker rolletje heeft een gat dat aan een kant kleiner is. De grote kant daar gaat je buitenkabel in en de kleine kant daar gaat je binnenkabel door. Binnenkabel gaat dan nog door het gaatje dat in het asje zit waar dat spanwieletje op zit.

Uitleg op deze manier is omslachtig en moeilijk. Als je weet hoe het zit is het best simpel.
Kijk idd nog eens goed in het boek of hier op de site... Een live voorbeeld is nog beter, of iemand in de buurt die je verder kan helpen. Je hebt de voorrem gekocht voor de veiligheid en die staat of valt met een juiste montage. Zorg dus zeker dat het goed zit voordat je gaat rijden wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt voor de tips John. Ja inderdaad, en die spleet die je langs de zijkant ziet tussen het achterste armplaatje en de binneplaat, dat zit me ook niet lekker. Op de foto lijkt het dat de borsten van de moer en het solide zeskantgedeelte van de bout niet gans in de armplaat zitten. Nochtans had ik daar wel op gelet bij het terug in elkaar steken van de beugel. Op de foto lijkt het ook dat op één vorklip de zeskant er niet helemaal recht tegen staat.
Achteraf beschouwd had ik bij het monteren van de beugel misschien beter de uitlaat losgemaakt van het spatbord.

Als ik er geen verbetering in krijg dan zit er niets anders op dan alles er weer af te halen en opnieuw te beginnen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Het makkelijkste werkt zoiets met het voorwiel eruit. Spatbord ook loshalen, dan zit alles vrij en valt het met een beetje wiebelen vanzelf op zijn plek. Voorwiel als laatste weer monteren.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bij het monteren van de borstmoertjes vooraf de remveren eraf halen , dan heb je alle gevoel om het netjes in elkaar te zetten zonder iets klem te draaien.
De beugel zit al gemonteerd zie ik dus het voorwiel e.d. hoeven niet los of eruit.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt voor de gouden tips Ron&John, daar heb ik wat aan!

Ik denk vooral dat de uitlaat tegenwerkte. Het model dat ik eraan heb bleef niet vastzitten aan het spatbord. Een tijdje geleden had ik er niets beter op bedacht om hem langs de binnenzijde van het spatbord te bevestigen. Zo zit hij er lekker tussen geklemd en komt hij niet meer los. Natuurlijk werkt dat mooi tegen als je de rembeugel monteert.

Ook een goed idee om de veren als laatste te monteren, dat had ik idd niet gedaan.

Ik probeer het opnieuw zodra ik tijd kan vrijmaken en als het wat droger is.

Last edited by AlienSolexfiend; 26/07/15 03:42 AM. Reason: veren als laatste te monteren

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik denk dat ik het nu door heb, maar het volgende is me nog niet helemaal duidelijk: hoe maakt men de kabel vast aan het uiteinde van de beugel, komt daar een klemmetje, en hoeveel keer wordt de kabel rond het spanwieltje gewikkeld?

Zie bijlage (pdf)

Attached Images
Voorrem Solex Kabel - kopie.pdf (70.62 KB, 129 downloads)
Last edited by AlienSolexfiend; 26/07/15 11:12 PM. Reason: Vraag + bijlage

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Op de foto staat het goed aangegeven.
Je steekt de binnenkabel door het gat bij het spanwieltje, laat het iets uitsteken (0,5-1cm) en draai aan het spanwieltje tot de blokjes tegen de velg komen. Één standje terug, en testen of de rem niet aanloopt. Indien nodig nóg een standje terug, klaar wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
En komt er dan nog een schroefnippel op de kabel of zet de kabel zich zelf vast als hij wordt aangespannen?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
De kabel zet zich zich zelf vast. Er hoeft geen nippel op.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt John, nu kan ik goed geïnformeerd aan de slag. smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Door het veertje (achter het afdekplaatje) eraf te halen kon ik alles op zijn plaats zetten.
Op de rem zette ik een nieuwe bekabeling met een buitenmantel van 70 cm.



De gasbediening heb ik voorlopig niet veranderd, die is dus zoals bij een conventionele bromfiets.
Als de gashendel volledig open staat is er in de hendel nog ruim plaats om het schuifblokje van de rem te laten zitten. Zoals mijn gaskabel nu aangesloten is op de gasschuif in de carburateur werken de schuifblokjes in de handhendel onafhankelijk. De draairichting van de gasbediening werkt dan ook andersom.



Alles werkte prima, alleen maakte ik een fatale vergissing door de remschoenen in de oorspronkelijke trommelrem te laten zitten. Door te remmen met de velgrem kan het dus gebeuren dat een remschoen (die niet verwijderd is) aanloopt en tijdens het rijden plots blokkeert. sick crazy mad cry
Deze stommiteit kostte me de vork. Op de foto's zie je hoe de ankerplaat de linkerzijde van de vork verwoest heeft, de verankering is uit de vork geschoten. frown








Last edited by AlienSolexfiend; 30/07/15 08:38 AM. Reason: Er is voldoende plaats om de reflectors achter het afdekkapje te monteren, ze passen er goed op, ik vergat er een foto van te nemen.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wel vreemd Ali , dat de rem blokkeert al hij niet aangesloten is.
De veren op de remschoenen houden de schoenen op hun plaats.
Hier een link voor een nieuwe vorkpoot :
http://www.solexonderdelengriendtsveen.nl/a-22827670/framedelen/voorpoot-links-verstevigd-60523/

Nog even terug naar de velgrem,
op de foto zie ik dat de kabel vanaf de rem omhoog gaat en tussen vork en frame omhoog gaat.
hierdoor maakt de binnenkabel een rare bijna haakse bocht, sniegoe.
De buitenkabel moet horizontaal naar rechts,aan de andere kant van het balhoofd,
dan is de knik eruit en werkt het allemaal wat soepeler
Ook de lengte mag gerust wat korter.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt voor de tip Ronald. Toch had ik de indruk dat hij het uitstekend deed, als het wiel recht staat loopt de kabel wat schuin. De volgende keer leg ik hem aan de andere kant van het balhoofd. Helaas was de pret van korte duur.

Ook bedankt voor de link, ik had al eens op de site van Ad gekeken en daar vond ik niets, Marcel biedt wel een volledige geassembleerde vork aan. Maar een koppel nieuwe vorkpoten zou dus ook kunnen? Ik moet ook nog eens te goed naar het wiel kijken, dat heeft volgens mij wel een flinke opdoffer gekregen. Een 3800 wiel zonder trommel zou beter zijn.
Ik ga ook nog eens overwegen of het sop de kool wel waard is en of ik dus verder wil met de Blackenroll. cry

Last edited by AlienSolexfiend; 30/07/15 08:25 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ronald, weet je toevallig of de vorkpoten van een 3800 er goed op passen?
Dan zou ik eerst eens aan Ad of Marcel kunnen vragen of ze die kunnen leveren, eventueel kan ik ook op zoek gaan naar een koppel goede tweedehandse.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Originally Posted By AlienSolexfiend
Bedankt voor de tip Ronald. Toch had ik de indruk dat hij het uitstekend deed, als het wiel recht staat loopt de kabel wat schuin. De volgende keer leg ik hem aan de andere kant van het balhoofd. Helaas was de pret van korte duur.

Ook bedankt voor de link, ik had al eens op de site van Ad gekeken en daar vond ik niets, Marcel biedt wel een volledige geassembleerde vork aan. Maar een koppel nieuwe vorkpoten zou dus ook kunnen? Ik moet ook nog eens te goed naar het wiel kijken, dat heeft volgens mij wel een flinke opdoffer gekregen. Een 3800 wiel zonder trommel zou beter zijn.
Ik ga ook nog eens overwegen of het sop de kool wel waard is en of ik dus verder wil met de Blackenroll. cry


Volgens mij heeft Pierre nog wel een 5000 voor je wink

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Originally Posted By AlienSolexfiend
Ronald, weet je toevallig of de vorkpoten van een 3800 er goed op passen?
Dan zou ik eerst eens aan Ad of Marcel kunnen vragen of ze die kunnen leveren, eventueel kan ik ook op zoek gaan naar een koppel goede tweedehandse.



Volgens mij heb ik nog wel voorvorkpoten liggen, geef maar aan wanneer je die wilt, dan ga ik op zoek.


Han

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Fijn dat je dat wil doen Han. smile

Ik denk dat ik best ook op zoek ga naar een voorwiel met een gewone naaf, het systeem met ankerplaat vertrouw ik niet meer.

Originally Posted By solexnl
[...]

Volgens mij heeft Pierre nog wel een 5000 voor je wink

Ik ben er voorlopig nog niet uit of ik als enige Solex dan een 5000 zou nemen. Sommige onderdelen zullen daar nog moeilijker voor te vinden zijn, en als het je enige Solex is dan heb je dat weer.

De Solexen van Pierre zijn wel TOP. whistle





Last edited by AlienSolexfiend; 02/08/15 06:05 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Gooi gewoon de remschoenen eruit en dan is je oude wiel prima.
Link van Ronald is goed: deze vorkpoten passen. Ik heb ze daar al vaker besteld.
Ad en Marcel hebben ze niet altijd op voorraad.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Voorlopig zou het wiel eventueel nog bruikbaar zijn zonder de remschoenen, ik kijk verder wel rustig uit naar een 3800 wiel. Hopelijk is de schade beperkt gebleven tot de vorkpoten.

Vorkpoten heeft Han misschien nog op overschot.
Anders tracht ik ze te bestellen via SN. Hoe werkt het eigenlijk als ik de betalingswijze "vooraf overmaken" kies?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb hier ook nog wel een mooi fraen van een 3800 staan en voor een forum lid aan een zacht prijsje dus ali als je wilt kun je eens komen kijken voor partikilieren is hij niet te koop en eventuweel een motor blokje kan ik hier ook nog wel ineen zetten dus aan u de keuze
groetjes pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Tof van je Pierre, ik contacteer je voor verdere inlichtingen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ondertussen heb ik vorkpoten kunnen bemachtigen. Ik zou ze opnieuw een goede deklaag willen geven.

Ik had in gedachte ze kaal te slissen, een goede dekking primer erop en dan met de spuitbus afwerken.
Moet ik voor de montage hierbij rekening houden met de totale dikte van de verlagen?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Nee hoor wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Goed om te weten, bedankt John.
Ik heb alle ingrediënten in huis.
Ik heb eigenlijk nog nooit onderdelen gespoten, dus alle tips zijn welkom.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 143 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.098s Queries: 130 (0.039s) Memory: 1.4727 MB (Peak: 2.0604 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 08:28:49 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS