Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Mémoires de Solex:
http://www.nos-solex.webou.net/index.htm

Een schat aan informatie over de Solexen van Motobécane en MBK.

Het leek me een goed idée om deze link hier nog eens onder de aandacht te brengen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
waarbij MBK dus de afkorting is voor MotoBeKane


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat heel erg mooi is aan die site dat je kleine verschillen ziet aan allerlei onderdelen.

Het is net weer even iets anders.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Tijdens het sleutelen zijn die kleine verswchillen weer minder mooi crazy

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Das waar, je komt dan verrassingen tegen. Of je neemt iets mee van een beurs, kom je thuis en dan is het net weer iets anders. Dan maar een beetje aanpassen toch.
Je merk dan toch dat ze altijd bezig waren om een beter systeempje te maken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik ben nogal Typevast (hoofdzakelijk OTO) en kom weinig verrassingen tegen.
Wel de bouwsels van anderen die niet met origineel materiaal hebben gewerkt maar
hebben gewerkt met wat er onderin de gereedschapkist lag aan vreemde bouten en
moeren, maaarrr......... toch hun doel bereikten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Das waar, je komt dan verrassingen tegen. Of je neemt iets mee van een beurs, kom je thuis en dan is het net weer iets anders. Dan maar een beetje aanpassen toch.
Je merk dan toch dat ze altijd bezig waren om een beter systeempje te maken.


Ja en dan kom ik weer terug op die keuringen bij Solex race evenementen: onderdelen volgens "originele" maatvoering, nou als je er op let is die maatvoering nogal variabel, alleen die punten die nodig zijn om twee onderdelen aan elkaar te kunnen zetten dat komt overeen , al wat ertussen zit varieert nogal.

Laatst heb ik eens alle cylinder bekeken hoe daar de gaten in de onderste flens zitten voor de boutjes naar het carter.
dit zou op een steek moeten zitten van 41 mm , nou dat klopt dan ongeveer wel maar als je ziet hoe de gaten soms zitten ten opzichte van de zijkant van de voet, wandjes tussen de 2 en de 5 mm staan er en vaak is het vierkant "getorst" ten opzichte van de cylinder zodat deze dan iets verdraait staat op het carter


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb slechts 3 gietijzeren cilindertjes. De grootste afwijking zit in de spoelpoortjes.. Bij 1 zijn ze heel klein en bij de ander zijn ze 1,5 keer zo groot. De uitlaatpoort zit ook 1,3mm hoger. Is niet aan gevijld of wat dan ook. Zit op het blokje wat ik laatst opgebouwd heb. Filmpje heb je al gezien hiervan. Op het cilindertje staat V4, op de mindere staat V2. Die V4 draait echt heel goed. Je moet gewoon een beetje geluk hebben.


(Het schijnt dat nu ook de imi cilinders van Zundapp en andere ook grote verschillen ontstaan. Soms gewoon slecht. Zal wel met China te maken hebben.)

Last edited by Alfons_Amuse; 14/10/14 01:49 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik heb slechts 3 gietijzeren cilindertjes. De grootste afwijking zit in de spoelpoortjes.. Bij 1 zijn ze heel klein en bij de ander zijn ze 1,5 keer zo groot. De uitlaatpoort zit ook 1,3mm hoger. Is niet aan gevijld of wat dan ook. Zit op het blokje wat ik laatst opgebouwd heb. Filmpje heb je al gezien hiervan. Op het cilindertje staat V4, op de mindere staat V2. Die V4 draait echt heel goed. Je moet gewoon een beetje geluk hebben.


(Het schijnt dat nu ook de imi cilinders van Zundapp en andere ook grote verschillen ontstaan. Soms gewoon slecht. Zal wel met China te maken hebben.)

imitatie cylinder uit Italie zijn vaak perfecte en qua kosten goed te doen al zijn het geen 40 euri cylinders
( express geen "40 euro" cylinders getyped want "euro cylinders" is 1 van die merken die cylinder op de markt brengt andere merken oa ook "metrakit" )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 37 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.035s Queries: 33 (0.011s) Memory: 0.9974 MB (Peak: 1.1683 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 07:38:40 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS