Solex forum
Posted By: Cactus3800 Zwakke vonk - 13/06/16 08:08 PM
Hallo Jongens,

Ik heb weer jullie expertise nodig.
Ik heb een Solex 3800. Hier heb ik een tijdje een elektronische ontsteking op gehad, maar deze beviel niet. Nu heb ik een nieuwe ontsteking gekocht gewoon het ouderwetse systeem met contactpunten enzo. Ook de bougiekabel en bougie is nieuw. Geen half werk dus wink.

Maar nu het probleem: Het oogje van de bougiekabel vonkt wel als ik deze de buitenkant van het cilindertje houdt, maar hij geeft de vonk niet door aan de bougie als ik deze aansluit. De vonk is in mijn ogen dus wat te zwak.

Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Als het goed is staan de puntjes goed op tijd.

Alvast bedankt

Gr Rene
Posted By: FFAnders Re: Zwakke vonk - 13/06/16 08:27 PM
Je hebt met een gebruikte ontsteking 50% kans dat deze 100% in orde is .
Het kan zijn dat de spoel slecht is.
Ook de condensator kan aan het eind van z'n werkzame leven zijn.
Heb je de contactpunten al opgeschuurd met waterproof schuurpapier ??
Als deze vuil of gecorrodeerd ("roestig") zijn dan werkt het ook niet naar behoren.
Posted By: Cactus3800 Re: Zwakke vonk - 13/06/16 09:01 PM
De ontsteking die er nu op zit bestaat uit allemaal nieuwe onderdelen. De contactpunten zijn dus ook nieuw en heb ik voor de zekerheid een beetje opgeschuurd en met remmenreiniger schoon gemaakt.

De vonk is op een of andere manier wel aanwezig maar te zwak

Gr
Posted By: FFAnders Re: Zwakke vonk - 13/06/16 09:16 PM
Heb je er ook een ander vliegwiel bij ??
Een vliegwiel voor een elektronische ontsteking is anders dan een vliegwiel voor een contactpunt ontsteking.
En als je het goede vliegwiel erbij hebt kan het ook zijn dat de magneten zwak zijn.
Posted By: Cactus3800 Re: Zwakke vonk - 13/06/16 09:37 PM
Het vliegwiel heb ik een paar weken geleden moeten vervangen ivm het afbreken van de spie. Weet dus inderdaad niet of deze goed is. Deze ontsteking heeft nog niet gelopen met dit vliegwiel zou dus een slechte magneten kunnen hebben. Zal eens kijken of ik aan een andere kan komen.

Bedankt voor de tip
Posted By: Cactus3800 Re: Zwakke vonk - 20/06/16 06:48 PM
Helaas het ligt niet aan het vliegwiel....
Zijn er nog andere tips die ik kan proberen?

Gr Rene
Posted By: John Meisters Re: Zwakke vonk - 21/06/16 08:09 AM
Slecht contact ergens... Bougiekabel?
Isolatie van kleine draadje bij de spoel?
Soms hoor je een vonk overketsen ergens binnenin, maak het eens duister, laat de motor draaien (boormachine) en kijk goed of je iets ziet.
Posted By: Joan Re: Zwakke vonk - 21/06/16 08:10 AM
heel goed nakijken of de nieuwe onderdelen die je hebt wel goed zijn. ik heb er onlangs wat in mijn handen gehad die de moeite van het verzenden uit china niet waard waren
Posted By: Cactus3800 Re: Zwakke vonk - 22/06/16 08:59 PM
Jaa! Ik heb het gevonden! De condensator was niet niet goed.
Nu alleen een ander probleem, de moer van het vliegwiel liep eraf omdat ik het motortje probeerde te starten met een accu boor. Hierdoor kwam het vliegwiel los en brak de spie af....
Deze dus maar even laten repareren en dan eindelijk weer eens een stukje toeren hoop ik!

Bedankt voor de adviezen.

Gr Rene
Posted By: Joan Re: Zwakke vonk - 23/06/16 06:37 AM
in principe hoeft het vliegwiel niet los te komen als de moer los komt. heb zo het idee dat met montage er mogelijk al letterlijk en figuurlijk iets net niet op orde was .
oa altijd monteren met de moer niet vast aan het vliegwiel ( via de "trekkerplaat ")
Posted By: vermaut Re: Zwakke vonk - 18/10/17 05:43 PM
Originally Posted by FFAnders
Heb je er ook een ander vliegwiel bij ??
Een vliegwiel voor een elektronische ontsteking is anders dan een vliegwiel voor een contactpunt ontsteking.
En als je het goede vliegwiel erbij hebt kan het ook zijn dat de magneten zwak zijn.


Wat is het verschil tussen traditioneel vliegwiel en ene voor een elektronische ontsteking?
Posted By: Klaas35 Re: Zwakke vonk - 18/10/17 06:35 PM
Het verschil zit hem in de nok van het vliegwiel deze is bij elektronisch rond en bij origineel is deze ovaal om de contact punten te laten lichten
Posted By: dreke2 Re: Zwakke vonk - 18/10/17 08:24 PM
Originally Posted by Klaas35
Het verschil zit hem in de nok van het vliegwiel deze is bij elektronisch rond en bij origineel is deze ovaal om de contact punten te laten lichten

Lijkt me onwaarschijnlijk omdat er gewoon een 3800 vliegwiel, wat normaal met puntjes is, voor wordt gebruikt
Groet
ANdre
Posted By: Trommel Re: Zwakke vonk - 19/10/17 08:37 AM
test
Posted By: Trommel Re: Zwakke vonk - 19/10/17 08:46 AM
Originally Posted by trommel
test

Merk nu dat je geen bericht meer kan plaatsen bij WAT VIND JE VAN DE SOLEX WEBSITE
Moet nl nog steeds op m`n mobiel swipen van links naar rechts. Moet ik ( we) hier mee leren leven?
(zie ook niet waar ik mijn eigen bericht kan verwijderen)
SORRY voor de overlast bij dit topic
Posted By: John Meisters Re: Zwakke vonk - 19/10/17 11:04 AM
Even 2 reacties:

Vervelend Trommel, kleine troost dat je niet de enige bent.

Ik wist niet van het verschil in vliegwielen.
Andersom werkt uiteraard wèl wink
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zwakke vonk - 19/10/17 04:24 PM
Ja, maar wanneer wordt het eigenlijk beter.
Ik begin een beetje spijt te krijgen van mijn sponsering voor de site.
Posted By: Roelof Re: Zwakke vonk - 19/10/17 04:41 PM
Klagen moet je doen bij de webmaster die is hier verantwoordelijk voor.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Zwakke vonk - 19/10/17 07:31 PM
Nou klagen is een groot woord. Ik stel meestal vragen. En samen komt je dan verder.
Oké en terug naar dit topic.
Posted By: dreke2 Re: Zwakke vonk - 19/10/17 09:11 PM
Ik heb eens geprobeerd om de nokken na te meten t.o.v. De spiebaan.
In de draaibank met een laser en klok de spiebaan bepaald, daarna met de klok en laser de nok bepaald.
Dit blijkt dus bij een 3800 en OTO vliegwiel nagenoeg gelijk te zijn.
Dus dat elektronische ontstekingen allen met een 3800 vliegwiel werken is onwaarschijnlijk.
Wel dient er voor de elektronische ontsteking (ad v hee) een 3800 spoelenplaat gebruikt te worden ivm de bevestiging
Groet
ANdre
Posted By: Joan Re: Zwakke vonk - 21/10/17 06:13 PM
Originally Posted by dreke2
Ik heb eens geprobeerd om de nokken na te meten t.o.v. De spiebaan.
In de draaibank met een laser en klok de spiebaan bepaald, daarna met de klok en laser de nok bepaald.
Dit blijkt dus bij een 3800 en OTO vliegwiel nagenoeg gelijk te zijn.
Dus dat elektronische ontstekingen allen met een 3800 vliegwiel werken is onwaarschijnlijk.
Wel dient er voor de elektronische ontsteking (ad v hee) een 3800 spoelenplaat gebruikt te worden ivm de bevestiging
Groet
ANdre
belangrijk is hoe de magnetische polen ten opzichte van de nok staan de punten voor OTO en latere 3800's zijn zo verschillend dat daar ergens een verschil in zit want de polen moeten een bepaalde verzadiging aan de spoel geven als de punten open mogen, want er moet al wel iets aan stroom door het koperdraad heen getrokken (magnetisme) worden .
Posted By: dreke2 Re: Zwakke vonk - 21/10/17 08:09 PM
Dit zou dan toch de condensator moeten opvangen ?
Groet
ANdre
Posted By: Joan Re: Zwakke vonk - 22/10/17 09:20 AM
Originally Posted by dreke2
Dit zou dan toch de condensator moeten opvangen ?
Groet
ANdre
die pakt de stroom weg bij de punten als deze open gaan om die 'vonk' te blussen die ontstaat omdat de stroom wel graag door wil gaan en dat enigszins ook kan, als de luchtspleet en de spanning die opgebouwd is, dat samen toestaan ( bliksem) maar dan is/moet er al wel stroom zijn als de punten dan dicht gaan sluit je de condensator kort en geeft hij zijn lading weer af maar dat gebeurd op een heel ander punt in krukas graden
© Solex Forum