Solex forum
Posted By: dreke2 Blow down - 04/10/17 06:47 PM
Beste mensen
Regelmatig hoor ik in de tweetaktwereld " ik heb een blowdown van xxxx" dit schijnt een maat te zijn voor de verhouding van spoelpoort en uitlaatpoort, zijn hier bij Solex ook voor zover bekend richtgetallen voor.
Voor eventuele reacties alvast bedankt
Groet
ANdre
Posted By: Joan Re: Blow down - 05/10/17 07:30 AM
nou ik kom er door experimenten voor de 24 uur al achter dat je niet de "wet van meden en perzen" van opvoeren kan gebruiken voor de solex, heel belangrijk is wat er aan carburateur op zit om dat carter van gas te voorzien want de vulling bepaald hoe hij spoelt, niet hoe je de gaten maakt, als er geen voer is valt er niets te eten.
met de race was het makkelijk, membraan op carter en voer zat dan zat die MAX vol en kon je voor de spoelpoorten 1/2 hoogte van uitlaat aanhouden
Posted By: Alfons_Amuse Re: Blow down - 05/10/17 08:48 AM
Leuk begrip toch. Natuurlijk geldt het ook voor de Solex. Ten slotte is het een 2 takt machine.
Maar Ja. Wij weten allemaal dat alles op elkaar inwerkt. Uitlaat, carb, luchtfilter, kop enz.
Blow down, zegt alleen iets over de poortmap. Dus bij welke graden de uitlaat en inlaat open gaan. Maar niets over de vorm. Dus niet echt over de spoeling. En daar gaat het net om. Wel is het zo dat wanneer je een grote blow down hebt, de motor veel toeren kan maken, maar je hebt ook alleen maar topvermogen bij zeer hoge toeren en bij lage toeren totaal geen trekkracht.
Nee, dit begrip past niet echt bij de Solex.
Wat de jongens als Joan, Jan, FF, Venix en vele andere opvoeders zeggen, dat is denk ik het enige juiste. Puur uit ervaring vastgesteld met onze mooie Solex.
Posted By: dreke2 Re: Blow down - 05/10/17 10:19 AM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Leuk begrip toch. Natuurlijk geldt het ook voor de Solex. Ten slotte is het een 2 takt machine.
Maar Ja. Wij weten allemaal dat alles op elkaar inwerkt. Uitlaat, carb, luchtfilter, kop enz.
Blow down, zegt alleen iets over de poortmap. Dus bij welke graden de uitlaat en inlaat open gaan. Maar niets over de vorm. Dus niet echt over de spoeling. En daar gaat het net om. Wel is het zo dat wanneer je een grote blow down hebt, de motor veel toeren kan maken, maar je hebt ook alleen maar topvermogen bij zeer hoge toeren en bij lage toeren totaal geen trekkracht.
Nee, dit begrip past niet echt bij de Solex.
Wat de jongens als Joan, Jan, FF, Venix en vele andere opvoeders zeggen, dat is denk ik het enige juiste. Puur uit ervaring vastgesteld met onze mooie Solex.


wat zeg je nou eigenlijk Alfons
Posted By: Alfons_Amuse Re: Blow down - 05/10/17 02:30 PM
Theoretisch geldt het ook voor de Solex. 2 takt toch.
Praktisch? Dan moeten we de ervaringen van de Solex tuners maar gebruiken.
Blow down is eigenlijk ook een oud begrip. Het wordt nog wel als een uitgangspunt gebruikt. Een kleine voor trekkracht een grote voor racers.
De echte Zundapp tuners vragen alleen maar, wat wil je gebruiken, wat wil je eraan besteden, toeren of racen, moet het lang meegaan, opmaat enz.... Dus wat wordt de setup en dan weten ze hoe ze de cilinder/kop/zuiger gaan vormen.
Omdat we bij de Solex erg beperkt zijn kwa carb en uitlaat enz... kunnen we niet echt kiezen voor een lage of hoge blow down. Dus praktisch niet echt van toepassing.
Posted By: Joan Re: Blow down - 05/10/17 05:01 PM
het begon pas echt goed te gaan met de tweetakt toen ze de spoelkanalen als gasopslag gingen gebruiken zodat dat spul niet meer uit het carter hoefde te komen, kijk de huidige cilinders maar eens goed aan, een klein gaatje waar de zuiger ergens in past en dan links en rechts van dat gaatje 3 grote grotten waar dat gas zit te wachten tot het aan de beurt is. bij de kleinere vermogende cilinders zitten links en recht maar twee van die grotten en bij zundapp en kreidler maar eentje,

bij solex krijgt het gas een kaart mee om niet te verdwalen en dat moeten ze in het donker dan maar zien te lezen .

plaatje met links en rechts 3 van die grotten
Posted By: John Meisters Re: Blow down - 05/10/17 06:01 PM
Klopt, ik heb nu een Puch (Piaggio) ZIP hier staan. Liep nog maar 20. Nieuwe uitlaat en cilindersetje, origineel. Loopt nu 60. Hier zitten ook van die "grotten" in.

Tips hoe je dit het best afvoert naar 35, met zoveel mogelijk behoud van trekkracht?

(FF lekker afdwalen, sorry Dreke) wink
Posted By: Joan Re: Blow down - 06/10/17 06:50 AM
Originally Posted by John Meisters
Klopt, ik heb nu een Puch (Piaggio) ZIP hier staan. Liep nog maar 20. Nieuwe uitlaat en cilindersetje, origineel. Loopt nu 60. Hier zitten ook van die "grotten" in.

Tips hoe je dit het best afvoert naar 35, met zoveel mogelijk behoud van trekkracht?

(FF lekker afdwalen, sorry Dreke) wink
pijp in de voorbocht stoppen met kleine diameter, gebruik maar een solex bocht of zelfs dunner uiteraard het pad buitenom dicht eventueel trompet eraan om instroom goed te organiseren en dan met de lengte spelen tot je de snelheid hebt die je wenst
© Solex Forum