Solex forum
Posted By: Levi_de_Smit beste setup voor 3800 45km/uur - 27/09/23 10:11 AM
hoi, ik ben Levi.
ik ben 18 jaar en heb sinds kort een solex 3800 uit 1977 met gele plaat in mijn bezit om te gebruiken om mee naar school te rijden. (15km heen en terug)

ik heb hem zelf nog niet gezien omdat een maat hem voor mij heeft gekocht omdat ik zelf nog op zee zit voor de komende 3 weken.
Ik weet al wel dat de roller versleten is maar de rest van het blok wel is nagekeken. dat veranderd niet dat als ik thuis ben dat ik het blokje zelf nog eens helemaal nakijk of dat het echt gereviseerd is. de vorige eigenaar gaf aan dat de solex max 26km/uur gaat maar wel een gele plaat heeft. om die reden wil ik die gele plaat wel voledig benutten. nadat ik het hele blok kloppend en fantsoenlijk rijdend heb gekregen, wat adviseren jullie mij qua setup en opvoeren om 45km/uur te behalen. ik heb een beetje ervaring met opvoeren maar dat is voornamelijk betere onderdelen er tegen aan gooien en het optimaal afstellen van ontsteking en carburateur. ik weeg zelf rond de 90 kg en ben 1,86m en wil 45km/uur behalen met wat trekkracht.

vriendelijke groet, levi
Posted By: FFAnders Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 28/09/23 07:51 AM
Dag Levi, neem eens contact op met de mensen van het Solex Museum in jouw woonplaats, Colijnsplaat.
Zij kunnen jou prima adviseren en helpen.
Posted By: Levi_de_Smit Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 28/09/23 09:27 AM
Ik zal Nico eens contacten. Was het helemaal vergeten. Dom van me. Maar, als er nog tune suggesties binnen komen zijn ze altijd welkom.

Vriendelijke groet, Levi
Posted By: Levi_de_Smit Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 29/09/23 08:55 AM
Voor de geïnteresseerden.
Ik weet nog niet wat de setup word maar als alles compleet is en in elkaar zit zal ik laten weten wat de setup is en wat de resultaten zijn.
Posted By: Joan Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 29/09/23 09:26 AM
ja toch een ToMoS kopen zitten meestal ook versnellingen op ( automatische 2-bak) die gele plaat zit erop omdat dat toen de categorie was maar daar lopen ze niet harder mee 9 mm carburateur kopen met bijpassend spruitstuk, 18 mm uitlaat kopen, CNC kop en CFX cylinder ( en die alsnog aan laten passen) rol vervangen door 42 mm rol wachten tot het windstil is dan tik je af en toe de 45 wel aan heen en terug. met wind zal je harder gaan maar kom je niet terug niet alleen colijnsplaat maar ook jacco maljaars speelt in zeeland een belangrijke rol
Posted By: Levi_de_Smit Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 29/09/23 10:25 AM
bedankt voor de reactie, ik neem aan dat ik dan beter de 39.5mm cilinder kan kopen? of is de 41mm in dit geval beter.

en een solex is veel leuker dan een tomos wink
Posted By: Antoine Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 30/09/23 06:18 AM
Ik zal ook een ander ontsteking en vliegwiel nemen, of in Frankrijk gaan shopen vooreen verstevigde vliegwielkap.
Posted By: Antoine Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 30/09/23 06:20 AM
Posted By: Levi_de_Smit Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 30/09/23 02:25 PM
Wat voor een ontsteking word dan aangeraden? Peugeot 103 ontsteking? Of zijn er nog betere Solex ontstekingen.
Posted By: Antoine Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 30/09/23 03:40 PM
Er was iemand bezig met peugeot ontstekingen als plug and play setje aan te bieden, maar dat ligt denk ik weer stil. Ik denk dat de meeste met een bosch ontsteking en vliegwiel rijden.

Ik heb op mijn budget race blok een Peugeot ontsteking = goed betaalbaar.
Op mijn ander blok een pvl = ongeveer 300 euro

De delen zoals Joan ze opnoemde zit je ook al snel over de 300 euro, ex montage en aanpassen.
Posted By: Levi_de_Smit Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 30/09/23 04:09 PM
Klopt ja ik heb even gekeken wat het totaal plaatje word en dat zal rond de €320 liggen zonder de ontsteking. Maar wat zal dan beter zijn? De CFX 41mm of de 39,5mm. En sproeier hoe groot. Rond de maat 32/34?
Posted By: Antoine Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 01/10/23 05:44 AM
Dit zijn de aanpassingen voor mijn blokje, waarvan vele nieuwe delen. Bij de eerste testrit liep het blokje 44 (GPS). Dit blokje is niet gebouwd om een hogere snelheid te krijgen.

• Originele cilinder opgeboord tot 40 mm met GOL zuiger (geen aanpassingen)
• Cilinderkop race incl. decompressie
• CNC carter ( solexservice.com )
• Volle krukas incl. puch drijfstang
• Oud carterdeksel (met dikkere rand)
• 9mm Carburateur (lichtjes aangepast)
• 10MM inlaat spruitstuk
• Originele benzine pomp
• Op maat gemaakt plaat voor decompressie beugel/kabel (systeem Solex 5000)
• PVL binnenroter ontsteking met verzwaringsschrijf
• Op maat gemaakt ontstekingscarter
• Originele rol (solex 3800) incl. vrijloop lager en koppeling.
Posted By: Levi_de_Smit Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 01/10/23 07:55 AM
Top erg bedankt. Als ik terug ben van zee dan zal ik eens even naar het Solex museum gaan in het dorp en de verschillende setups en mogelijkheden ook nog even op tafel gooien en dan kijken we wat we er mee gaan doen. Ik houd jullie op de hoogte en erg bedankt voor de reacties. Stel er schiet jullie nog iets te binnen: voel je vrij om het hier achter te laten ik sta voor alles open

Vriendelijke groet, Levi
Posted By: John Meisters Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 01/10/23 03:59 PM
Waar je beslist mee moet beginnen: kijk je Solex goed na zoals hij er nu bij staat, want 26 km/u vind ik erg weinig.
Een Solex die goed in orde is hoort origineel al ca. 32-33 km/u te kunnen halen.

Veel voorkomende problemen:

- ontsteking te laat door versleten fiber nokje.
- uitlaat of uitlaatpoort verstopt.
- lekkage bij cilinderkop, cilindervoet of spruitstuk.

Voordat je begint met tunen/opvoeren zou ik dit eerst nazien
Posted By: Joan Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 01/10/23 04:50 PM
Originally Posted by Levi_de_Smit
Klopt ja ik heb even gekeken wat het totaal plaatje word en dat zal rond de €320 liggen zonder de ontsteking. Maar wat zal dan beter zijn? De CFX 41mm of de 39,5mm. En sproeier hoe groot. Rond de maat 32/34?
cfx 39,5 vind ik altijd beter, voor toer rijden maakt het niet veel uit maar omdat het voor de race is verboden blijf ik al mijn ervaring opbouwen met de 39,5 . en sproeier kan je helemaal niets van zeggen dat dien je proefondervindelijk te bepalen. Vroeger had je van die "techneuten" die stelden ik heb mijn brommer opgevoerd door de sproeier uit te boren, kun je net zo beter je ventiel opboren heeft hetzelfde effect
Posted By: Levi_de_Smit Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 02/10/23 08:18 AM
Klopt, ik zei ook dat in het eerste bericht dat voordat ik begin met opvoeren dat ik alles helemaal kloppend en goed lopend ga krijgen. Tevens is de rol ook versleten dus die ga ik ook eerst vervangen. Alles nakijken schoonmaken waar nodig, behalve de decompressie klep heb ik gehoord. Die moet je niet schoon maken toch? Omdat het verkoling als een soort afdichting werkt?
Posted By: Levi_de_Smit Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 02/10/23 08:19 AM
Okay dan gaan we voor de 39,5mm cilinder. Eerst maar even overleggen met Nico
Posted By: Joan Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 04/10/23 02:13 PM
nou die decompressie klep maakt niet uit of je hem wel of niet schoon maakt, voor 45 km heb je sowieso een CNC kop nodig en neem er gerust eentje zonder deco want je moet toch ook je koppeling aanpakken je hebt dan tevens een andere motorlifter nodig want die CNC koppen komen met een bougie in het midden en daar past een standaard lifter niet overheen
Posted By: Antoine Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 05/10/23 02:25 PM
en zo worden kleine aanpassing steeds kostbaarder. Als je het goed wil doen zit je snel aan de 900 a 1000 euro. Natuurlijk nog goed betaalbaar vergeleken bij een moderen brommer.
Posted By: Levi_de_Smit Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 08/10/23 11:27 AM
ik heb alvast een CNC kop zonder decompressie kop, bijbehorende motorlift en een 42mm rol besteld, want deze is versleten. de rest wacht ik nog even af. klopt inderdaad antoine, ik heb ook nog een suzuki tsx staan en om deze te restoureren was ik qua kosten veeeeeeel verder van huis.
Posted By: John Meisters Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 08/10/23 01:30 PM
Originally Posted by Levi_de_Smit
ik heb alvast een CNC kop zonder decompressie kop, bijbehorende motorlift en een 42mm rol besteld, want deze is versleten. de rest wacht ik nog even af. klopt inderdaad antoine, ik heb ook nog een suzuki tsx staan en om deze te restoureren was ik qua kosten veeeeeeel verder van huis.

Als je een cnc kop zonder décompressie hebt dan moet je een rol erbij hebben met éénweg lager anders krijg je hem niet door de compressie geduwd om te starten.
Posted By: Levi_de_Smit Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 08/10/23 02:36 PM
aha, goed om te weten. is dat een kwestie van lager uitwisselen? of moet ik dan meteen een andere rol monteren. maar voor nu ga ik toch deze rol gebruiken om hem in deze staat helemaal kloppend te krijgen.(uitlaatpoort schoonmaken, lagers en keerring nakijken, zoeken naar punten waar het valse lucht trekt, goede compressie, vonk. etc. etc.)
Posted By: John Meisters Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 09/10/23 05:17 AM
Lager HFL 2026 heb je nodig.
Je kunt ook eens zoeken hier op het forum, er is al veel over geschreven
Posted By: FFAnders Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 09/10/23 08:23 PM
Originally Posted by John Meisters
Lager HFL 2026 heb je nodig.
Je kunt ook eens zoeken hier op het forum, er is al veel over geschreven

Ik ben misschien een beetje roestig maar is er een rolunit met een vrijlooplager voor een 3800 te verkrijgen ??
Posted By: John Meisters Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 09/10/23 09:24 PM
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by John Meisters
Lager HFL 2026 heb je nodig.
Je kunt ook eens zoeken hier op het forum, er is al veel over geschreven

Ik ben misschien een beetje roestig maar is er een rolunit met een vrijlooplager voor een 3800 te verkrijgen ??

Klopt FF, dat wordt moeilijk 😥
FF vergeten dat het hier over een 3800 gaat.

Betekent voor Levi: cilinderkop inruilen voor een kop met décompresseur
Posted By: Antoine Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 10/10/23 09:51 AM
Euh, ik heb een rolunit met vrijlooplager en koppeling op mijn '3800' blokje. Niet via Bobby , want die maakt ze alleen (nog) voor een OTO
Posted By: Levi_de_Smit Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 10/10/23 12:50 PM
maar hoe doen de racers dat dan? die gebruiken soms ook van die cnc koppen geloof ik. en dat toch ook niet altijd met decompressie syteem. trek ik die zuiger niet door zijn compressie heen als ik hem zonder decompressie probeer te starten? of slijt die band dan sneller.
Posted By: Antoine Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 10/10/23 01:20 PM
(bijna) alle racers hebben een koppeling met vrijloop lager. Ik heb beide, koppeling en rol met vrijlooplager.
Posted By: Levi_de_Smit Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 10/10/23 02:02 PM
Maar wat is dan het effect als ik dat niet gebruik. Vliegt dan de halve zooi naar de gallemiezen? Of zijn de lagers in no time gaar

edit: dit heb je al verteld een paar comments geleden. dan trap je hem er niet doorheen. stom van me
Posted By: Joan Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 12/10/23 02:10 PM
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by John Meisters
Lager HFL 2026 heb je nodig.
Je kunt ook eens zoeken hier op het forum, er is al veel over geschreven

Ik ben misschien een beetje roestig maar is er een rolunit met een vrijlooplager voor een 3800 te verkrijgen ??
als je me heel lief aankijkt, zijn alleen aardig aan de prijs want alleen aan lagerdelen gaat er een vermogen in zitten en de oude rol is niet om te bouwen dus ook de roldrager en het grit (via bobby) zijn anders
Posted By: theohendriks Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 10/11/23 09:55 PM
Wat bedoelt u met.
Via Bobby zijn anders
Posted By: Antoine Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 11/11/23 07:36 AM
https://solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/139580/koppeling-voor-3800#Post139580
Posted By: Joan Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 13/11/23 09:24 AM
( via bobby) staat tussen haakjes. Ik maak de rollen en bobby maakt ze af door er zijn coating met aandrijfgrit erop te maken . Dat "zijn anders" is dus niet aan "Bobby" gehangen maar slaat op de rol die anders is dan originele 3800 rollen omdat deze in tegenstelling tot OTO rollen niet aan te passen zijn naar "vrijloop" maar vanaf "NUL" opnieuw ontwikkelt zijn. Binnenkort zijn er weer een paar te koop bij Solex Nederland ( solexdeal) want ik heb weer een kleine serie van 10 gemaakt die nu door Bobby nabewerkt worden. Geen idee wat ze moeten gaan kosten want ik heb geen overzicht van het totale kostenplaatje van wat ik opgebouwd heb omdat alles wat "standaard" op de markt aan lager delen beschikbaar is mij wordt aangeleverd . ik ken alleen mijn materiaal, gereedschap en uren kosten ( denk dat ik de 20 cent per uur nog niet eens haal blijft toch een soort van hobby en/of sponsordeal om dit mechanische wonder van solex in leven te houden) Verder is de verwijzing van antoine hierboven voldoende om te laten zien waar het over gaat. We zijn er nog niet uit welk type koppeling we dit keer bij de rol gaan leveren, vermoedelijk een naar "eenzijdig" werkend omgebouwde solex koppeling. De "PUCH maxi" conversie is specifiek voor OTO en kan problemen geven bij de 3800. de "VESPA" conversie zoals op de link van Antoine hierboven werkt ook goed voor zowel OTO als 3800 maar heeft liever een iets kleinere trommel want de veertje moeten bij uitveren nogal aan de bak en er zijn veren waar een "moet" in zit die geven dan breuk dus dat is een beetje gokken wat heel blijft en ook de conversie van "VESPA" naar toepassing bij solex gaat nogal wat werk in zitten kost dus ook extra op de inkoop van de koppeling
Posted By: theohendriks Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 25/11/23 06:07 PM
Hallo Joan is het mogelijk voor een foto van de rol zonder dat deze bekleed is
M.v.g
Posted By: Joan Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 26/11/23 03:00 PM
daar zijn heel veel varianten in, wat zou je willen zien ?
Posted By: theohendriks Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 28/11/23 06:57 PM
Oke ik weet dat er veel varianten zijn maar ik bedoel die van V.D.H.
En de 2200
M.v.g
Posted By: Joan Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 29/11/23 05:41 PM
daar zit juist veel variatie in later met de 3800 is het een simpel stuk met twee bronzen glijlagers geworden, daarvoor is er heel wat heen en weer ge-experimenteerd
Posted By: theohendriks Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 29/11/23 07:11 PM
Ja dat klopt er is er zelfs een gemaakt waar de rol op wordt gelijmd
Waarmee zou ik die kunnen lijmen want die loopt los dus de carborundum rol Komt los van het metaal
Posted By: Joan Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 30/11/23 12:19 PM
een goede twee componentenlijm onderdelen heel licht voorwarmen dat de 2 K lijm al iets vloeibaarder wordt en dan uitharden op ca 60 graden ( in bakje op werkende CV radiator leggen bijvoorbeeld )
Posted By: theohendriks Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 01/12/23 09:53 AM
Joan bedankt dat voor verwarmen had ik nog nooit gedaan
Zou ik 2 componenten epoxy lijm kunnen gebruiken
Posted By: Joan Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 02/12/23 05:19 PM
ja daar staat 2K voor
Posted By: theohendriks Re: beste setup voor 3800 45km/uur - 03/12/23 02:42 PM
Oke Joan bedankt voor de toelichting
© Solex Forum