heb hier een cnc carter op tafel liggen en vraag mij af hoe nu dit carter op te bouwen? heb al gezocht op internet maar kan weinig er over vinden ik zie dat er een kering in moet ,maar wat voor kering? en hoe kan ik het beste het lager erin zetten in de oven verwarmen?
hoor graag wat jullie ervaringen hier mee zijn bedankt alvast
heb hier een cnc carter op tafel liggen en vraag mij af hoe nu dit carter op te bouwen? heb al gezocht op internet maar kan weinig er over vinden ik zie dat er een kering in moet ,maar wat voor kering? Keerring 20x30x7 (dikte 6, is ook goed) en hoe kan ik het beste het lager erin zetten in de oven verwarmen? Dat klopt, het carter verwarmen tot 150 graden tot maximaal 200 graden en dan snel het lager erin plaatsen, niet tikken want als het scheef zit kan je met tikken schade maken.
hoor graag wat jullie ervaringen hier mee zijn bedankt alvast
Als het carter weer afgekoeld is kan je de keerring plaatsen.
In feite heb je ook een aangepast busje nodig dat netjes in de keerring past. het standaard busje is 21mm in diameter en dat moet 20mm zijn, de keerring is 20mm, vandaar.
Informeer even bij de carterleverancier (Marcel van de Ven ??)voor de nog ontbrekende onderdelen.
Bij sommige 3800's wel, dat zijn keerringen met zo'n platte schijf en die komt onder je lager. Normaal gaat de keerring van de binnenkant, al ben ik met de nieuwe carters niet bekend.
bij dit carter dien je eerst de keerring te monteren, en dan niet in een oven leggen maar met een barder warm maken want dan maak je alleen het carter warm en niet de ring, dan het lager erin, ( hoop dat deze versies WEL een goed passing hebben want bij eerdere series was dat nogla heel erg strak zo eg dat een C4 lager nodig was om voldoende speling op de kogels over te houden na montage
Zo heeft ieder zijn eigen werkmethode. Wanneer ik een keerring preventief wil vervangen dan gaat dat vanaf de rolkant en hoef ik niet de hele motor te demonteren, inclusief lager. Zo ook bij het opbouwen van het carter, eerst het lager in een warm carter en als de hitte eruit is de keerring erin. Het verwarmen in een oven gaat geleidelijk en dan zet het geheel een klein beetje uit. Bij plaatselijk verwarmen trekt de warmte snel door naar de rest van het carter een door ongelijke materiaaldikte denk ik niet dat lagergat net zo rond blijft in vergelijk met het verwarmen in een oven.
Bij een cnc carter moet je de kering eerst plaatsen (die zit opgesloten achter het lager en een randje in het carter) en dan het carter verwarmen en het krukaslager plaatsen.
Bij een cnc carter moet je de kering eerst plaatsen (die zit opgesloten achter het lager en een randje in het carter) en dan het carter verwarmen en het krukaslager plaatsen.
Oh ja,...... dan hebben jullie kennelijk een ander carter.
Dus jullie kunnen de keerring er niet vanaf de rolkant uithalen ??
Ik wel maar dat heb in zelf op de draaibank aangepast, origineel is dit niet zo.
Even terug lezend en denkend hebben jullie allemaal gelijk (auw ) er zit bij een standaard carter zo'n vervelend randje waardoor de keerring er niet vanaf de rolkant in of uit kan. Ik heb destijds het carter op een aantal punten veranderd om het voor mezelf wat makkelijker te maken. Excuus voor de verwarring, van mijn kant.
Geen probleem hoor FF. Tenslotte ben je ook een dokter hier die heel veel adviezen geeft die altijd goed zijn. Dank daar voor. Tja ik vergis me wel eens vaker.
solex loopt echt niks harder en stiller...blokje blijft alleen betrouwbaarder verder heb je er niks aan een cnc carter...overigens kan je met een gaaf oto carter mits je de boel goed onderhoud ook jaren mee rijden zonder problemen.bij races zoals 24 uur heb je alleen voordeel van een cnc cartertje
Dus jullie kunnen de keerring er niet vanaf de rolkant uithalen ??
Ik wel maar dat heb in zelf op de draaibank aangepast, origineel is dit niet zo.
Ik heb gisterenavond ook de keerring geplaatst, daarna carter verwarmd in de oven (160C), 6203/C3 lager in de koelkast (6C), beiden er na 30 minuten uit en zie daar, het lager "viel er prima in"! De INA bus IR17x20x16) kan nu in de viton keerring tot tegen het lager, moet deze bus 16mm lang blijven of moet ik daar stukje vanaf steken? Hij lijkt behoorlijk ver uit de hals te komen, maar heb nog niet gekeken met gemonteerde krukas en rolunit etc. of dit ook inderdaad zo is en wat de totaal lengte van de bussen is.
Last edited by RedFox; 26/06/1710:15 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
hangt van de rolunit af die je monteert neem aan dat je een OTO rol gebruikt , handiger is het om de originele bus naar het eerste lager in te korten, om INA bussen in te korten heb ik een speciaal draaibeiteltje moeten kopen met een speciaal puntje, heeft maar aan 1 kant een speciale inlage, zeer kwetsbaar ( op de foto al beschadigd maar merkwaardig doet het nog steeds)
je hebt sowies een taak om goed uit te vullen want niet elkt CNC carter is even goed, zeker als je hem al een tijdje hebt, elke keer weer zijn ze iets aangepast.
kijk ook voordat je alles afmonteert of het spatbordneusje dat je wilt gebruiken past, ik heb aan de kant van het carter al bij een heel stel stukken alu moeten wegfraisen om ruimte te maken want er zit een "hobbel" gevormd door twee haakse randen daar bij de oudere typen , en dat fraisen geeft nogal wat metaal gruis dat je niet tussen afgemonteerde delen wil hebben
kijk ook voordat je alles afmonteert of het spatbordneusje dat je wilt gebruiken past, ik heb aan de kant van het carter al bij een heel stel stukken alu moeten wegfraisen om ruimte te maken want er zit een "hobbel" gevormd door twee haakse randen daar bij de oudere typen , en dat fraisen geeft nogal wat metaal gruis dat je niet tussen afgemonteerde delen wil hebben
Dat had ik ook reeds gezien en ervoor gekozen om een stukje uit het neusje weg te halen i.p.v. het carter te bewerken. En verder ga ik inderdaad een OTO rolunit monteren en is je opmerking om de originele bus naar het eerste lager in te korten goed genoteerd.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
ik denk dat het bij dit type carter ook de moeite loont om 2 van die plastic pomp bodems te monteren in plaats van 1 en dan van de onderste pomp bodem het hele hart eruit te slijpen
ik denk dat het bij dit type carter ook de moeite loont om 2 van die plastic pomp bodems te monteren in plaats van 1 en dan van de onderste pomp bodem het hele hart eruit te slijpen
Joan, ik heb ook een CNC pompje van dezelfde bron als het carter en daar zijn wat o-ringetjes bijgeleverd, ik ga ervan uit om o.a. het door jou gesignaleerde daarmee op te vangen. Een serie pompjes is in een extra 2e ronde nogmaals gecheckt door JdL/AvH en goedbevonden.(de mijne is ook afkomstig van die controle ronde)
Last edited by RedFox; 26/06/1706:30 PM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
dat zou ik niet weten maar een reden kan zijn dat de rol tegen het carter loopt en je de bussen iets moet ophogen om hem los te laten lopen van het carter, overigens hangt het er ook van af welke bussen je gebruikt want over de jaren heen is er een forse variatie aan bussen ( o.a. qua lengte, buiten diameter of fabricage methode zoals gerolde bussen versus getrokken ) gebruikt
Vandaag een 2200 carter aangepast (andere lagering en keerring) en hetzelfde probleem al bij een CNC carter : de rol tegen het carter. Met een extra vulring van 17x22x2 tussen de bussen loopt de rol weer vrij van het carter.
Zorg er wel voor dat de ruimte tussen rol en CNC-carter voldoende is, als het geheel tijdens rijden warm wordt wordt de speling minder.
Alles is passen en meten. Rol moet vrij lopen, als je de koppeling monteerd moet hij precies aanliggen en de speling moet eruit zijn en als je straks het vliegwiel monteerd moet hij ook vrij lopen. Het korte busje was bij mij 13 mm lang. 14 mm was te lang want dan ligt de koppeling 1 mm los van het carter. Deze had ik zelf gedraaid en gehard. Die lange bus ben ik vergeten hoe lang die was. Dat is het mooie om alles precies passend te maken vind ik. Succes met opbouw.