Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#124303 12/01/17 10:07 PM
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
hallo iedereen

heb hier een cnc carter op tafel liggen
en vraag mij af hoe nu dit carter op te bouwen?
heb al gezocht op internet maar kan weinig er over vinden
ik zie dat er een kering in moet ,maar wat voor kering?
en hoe kan ik het beste het lager erin zetten
in de oven verwarmen?

hoor graag wat jullie ervaringen hier mee zijn
bedankt alvast

marijn. #124304 12/01/17 10:27 PM
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
hier een paar foto`s van het carter
de bedoeling is deze in een oto blok te bouwen

Attached Images
IMG_2098-001.JPG (56.93 KB, 461 downloads)
IMG_2099-001.JPG (102.68 KB, 440 downloads)
IMG_2100-001.JPG (115.03 KB, 454 downloads)
marijn. #124305 12/01/17 11:46 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: marijn.
hallo iedereen

heb hier een cnc carter op tafel liggen
en vraag mij af hoe nu dit carter op te bouwen?
heb al gezocht op internet maar kan weinig er over vinden
ik zie dat er een kering in moet ,maar wat voor kering? Keerring 20x30x7 (dikte 6, is ook goed)
en hoe kan ik het beste het lager erin zetten
in de oven verwarmen?
Dat klopt, het carter verwarmen tot 150 graden tot maximaal 200 graden en dan snel het lager erin plaatsen, niet tikken want als het scheef zit kan je met tikken schade maken.

hoor graag wat jullie ervaringen hier mee zijn
bedankt alvast


Als het carter weer afgekoeld is kan je de keerring plaatsen.

In feite heb je ook een aangepast busje nodig dat netjes in de keerring past.
het standaard busje is 21mm in diameter en dat moet 20mm zijn, de keerring is 20mm, vandaar.



Informeer even bij de carterleverancier (Marcel van de Ven ??)voor de nog ontbrekende onderdelen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #124306 13/01/17 02:49 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik kan me vergissen, maar je moet toch eerst de keering plaatsen en dan toch het lager?

Het busje moet ook gehard zijn anders slijt het in door de keuring. Je kunt ook een inox busje nemen.

Last edited by Alfons_Amuse; 13/01/17 02:49 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
marijn. #124309 13/01/17 07:20 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Bij sommige 3800's wel, dat zijn keerringen met zo'n platte schijf en die komt onder je lager. Normaal gaat de keerring van de binnenkant, al ben ik met de nieuwe carters niet bekend.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
bij dit carter dien je eerst de keerring te monteren, en dan niet in een oven leggen maar met een barder warm maken want dan maak je alleen het carter warm en niet de ring, dan het lager erin, ( hoop dat deze versies WEL een goed passing hebben want bij eerdere series was dat nogla heel erg strak zo eg dat een C4 lager nodig was om voldoende speling op de kogels over te houden na montage


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #124313 14/01/17 02:41 PM
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
bedankt voor alle reacties

de 2 ringen die normaal achter het lager zitten kan ik dus weg laten lijkt me?

zal eens kijken waar ik de kering en busjes kan krijgen

Joan #124314 14/01/17 02:58 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo heeft ieder zijn eigen werkmethode.
Wanneer ik een keerring preventief wil vervangen dan gaat dat vanaf de rolkant en hoef ik niet de hele motor te demonteren, inclusief lager.
Zo ook bij het opbouwen van het carter, eerst het lager in een warm carter en als de hitte eruit is de keerring erin.
Het verwarmen in een oven gaat geleidelijk en dan zet het geheel een klein beetje uit.
Bij plaatselijk verwarmen trekt de warmte snel door naar de rest van het carter een door ongelijke materiaaldikte denk ik niet dat lagergat net zo rond blijft in vergelijk met het verwarmen in een oven.




Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #124315 14/01/17 03:09 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Bij een cnc carter moet je de kering eerst plaatsen (die zit opgesloten achter het lager en een randje in het carter) en dan het carter verwarmen en het krukaslager plaatsen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #124317 14/01/17 04:08 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof
Bij een cnc carter moet je de kering eerst plaatsen (die zit opgesloten achter het lager en een randje in het carter) en dan het carter verwarmen en het krukaslager plaatsen.


Oh ja,...... dan hebben jullie kennelijk een ander carter.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
marijn. #124318 14/01/17 04:18 PM
Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
En zo bij ons ook eerst keerring en dan lager.


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
stoolex #124319 14/01/17 04:22 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dus jullie kunnen de keerring er niet vanaf de rolkant uithalen ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #124320 14/01/17 04:30 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Absoluut niet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
FFAnders #124321 14/01/17 04:56 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: FFAnders
Dus jullie kunnen de keerring er niet vanaf de rolkant uithalen ??


Ik wel maar dat heb in zelf op de draaibank aangepast, origineel is dit niet zo.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #124322 14/01/17 06:08 PM
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
wat ik me nog af vraag
loopt de solex ook beter met dit carter in plaats van origineel??
of maakt dat niet veel verschil ?

waar halen jullie de kering en busje van daan?

Roelof #124324 14/01/17 09:47 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik vind dat het zo standaard moeten zijn Roelof.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
marijn. #124325 14/01/17 09:48 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Busje heb ik zelf gedraaid en gehard.
Solex loopt er rustiger mee.
Misschien 2km sneller.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Roelof #124329 15/01/17 01:45 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: FFAnders
Dus jullie kunnen de keerring er niet vanaf de rolkant uithalen ??


Ik wel maar dat heb in zelf op de draaibank aangepast, origineel is dit niet zo.


Even terug lezend en denkend hebben jullie allemaal gelijk (auw cry ) er zit bij een standaard carter zo'n vervelend randje waardoor de keerring er niet vanaf de rolkant in of uit kan.
Ik heb destijds het carter op een aantal punten veranderd om het voor mezelf wat makkelijker te maken.
Excuus voor de verwarring, van mijn kant.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #124331 15/01/17 01:59 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Geen probleem hoor FF. Tenslotte ben je ook een dokter hier die heel veel adviezen geeft die altijd goed zijn. Dank daar voor. Tja ik vergis me wel eens vaker. laugh laugh frown


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
marijn. #124387 21/01/17 11:57 PM
Joined: Jul 2013
Posts: 42
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jul 2013
Posts: 42
solex loopt echt niks harder en stiller...blokje blijft alleen betrouwbaarder verder heb je er niks aan een cnc carter...overigens kan je met een gaaf oto carter mits je de boel goed onderhoud ook jaren mee rijden zonder problemen.bij races zoals 24 uur heb je alleen voordeel van een cnc cartertje

Roelof #126317 26/06/17 09:51 AM
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: FFAnders
Dus jullie kunnen de keerring er niet vanaf de rolkant uithalen ??


Ik wel maar dat heb in zelf op de draaibank aangepast, origineel is dit niet zo.
Ik heb gisterenavond ook de keerring geplaatst, daarna carter verwarmd in de oven (160C), 6203/C3 lager in de koelkast (6C), beiden er na 30 minuten uit en zie daar, het lager "viel er prima in"!
De INA bus IR17x20x16) kan nu in de viton keerring tot tegen het lager, moet deze bus 16mm lang blijven of moet ik daar stukje vanaf steken?
Hij lijkt behoorlijk ver uit de hals te komen, maar heb nog niet gekeken met gemonteerde krukas en rolunit etc. of dit ook inderdaad zo is en wat de totaal lengte van de bussen is.

Last edited by RedFox; 26/06/17 10:15 AM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
RedFox #126318 26/06/17 10:22 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
hangt van de rolunit af die je monteert neem aan dat je een OTO rol gebruikt , handiger is het om de originele bus naar het eerste lager in te korten, om INA bussen in te korten heb ik een speciaal draaibeiteltje moeten kopen met een speciaal puntje, heeft maar aan 1 kant een speciale inlage, zeer kwetsbaar ( op de foto al beschadigd maar merkwaardig doet het nog steeds)

je hebt sowies een taak om goed uit te vullen want niet elkt CNC carter is even goed, zeker als je hem al een tijdje hebt, elke keer weer zijn ze iets aangepast.

kijk ook voordat je alles afmonteert of het spatbordneusje dat je wilt gebruiken past, ik heb aan de kant van het carter al bij een heel stel stukken alu moeten wegfraisen om ruimte te maken want er zit een "hobbel" gevormd door twee haakse randen daar bij de oudere typen , en dat fraisen geeft nogal wat metaal gruis dat je niet tussen afgemonteerde delen wil hebben

Attached Images
beiteltje.jpg (117.85 KB, 337 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #126319 26/06/17 11:14 AM
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Joan
kijk ook voordat je alles afmonteert of het spatbordneusje dat je wilt gebruiken past, ik heb aan de kant van het carter al bij een heel stel stukken alu moeten wegfraisen om ruimte te maken want er zit een "hobbel" gevormd door twee haakse randen daar bij de oudere typen , en dat fraisen geeft nogal wat metaal gruis dat je niet tussen afgemonteerde delen wil hebben
Dat had ik ook reeds gezien en ervoor gekozen om een stukje uit het neusje weg te halen i.p.v. het carter te bewerken.
En verder ga ik inderdaad een OTO rolunit monteren en is je opmerking om de originele bus naar het eerste lager in te korten goed genoteerd.





Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
RedFox #126320 26/06/17 04:51 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik denk dat het bij dit type carter ook de moeite loont om 2 van die plastic pomp bodems te monteren in plaats van 1 en dan van de onderste pomp bodem het hele hart eruit te slijpen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #126321 26/06/17 06:29 PM
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Joan
ik denk dat het bij dit type carter ook de moeite loont om 2 van die plastic pomp bodems te monteren in plaats van 1 en dan van de onderste pomp bodem het hele hart eruit te slijpen
Joan, ik heb ook een CNC pompje van dezelfde bron als het carter en daar zijn wat o-ringetjes bijgeleverd, ik ga ervan uit om o.a. het door jou gesignaleerde daarmee op te vangen.
Een serie pompjes is in een extra 2e ronde nogmaals gecheckt door JdL/AvH en goedbevonden.(de mijne is ook afkomstig van die controle ronde)

Last edited by RedFox; 26/06/17 06:30 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
RedFox #126323 26/06/17 11:50 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
"RED"Fox: jouw geel is mooier. overigens heb ik in die hoek iets meer aangepast dan alleen het carter

Attached Images
geel.jpg (100.06 KB, 372 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #126342 28/06/17 07:15 PM
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Joan
"RED"Fox: jouw geel is mooier. overigens heb ik in die hoek iets meer aangepast dan alleen het carter
Jouw andere aanpassingen in die hoek heb ik waargenomen Joan, "they make sense!"

Last edited by RedFox; 28/06/17 07:15 PM.

Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Klaas35 #129323 22/04/18 08:56 PM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Wat zijn de lengte s van de busjes op de krukas totaal.

Johnnie #129324 22/04/18 11:35 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Johnnie
Wat zijn de lengte s van de busjes op de krukas totaal.


Net ingebouwd, niet gemeten. Mijne was te kort, heb 2 dunne koppelingsringen erbij gezet en het past nu perfect


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Maar waar kon je aan zien dat het te kort was?

Johnnie #129335 23/04/18 09:34 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Johnnie
Maar waar kon je aan zien dat het te kort was?
dat zou ik niet weten maar een reden kan zijn dat de rol tegen het carter loopt en je de bussen iets moet ophogen om hem los te laten lopen van het carter, overigens hangt het er ook van af welke bussen je gebruikt want over de jaren heen is er een forse variatie aan bussen ( o.a. qua lengte, buiten diameter of fabricage methode zoals gerolde bussen versus getrokken ) gebruikt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #129340 23/04/18 11:04 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vandaag een 2200 carter aangepast (andere lagering en keerring) en hetzelfde probleem al bij een CNC carter : de rol tegen het carter.
Met een extra vulring van 17x22x2 tussen de bussen loopt de rol weer vrij van het carter.

Zorg er wel voor dat de ruimte tussen rol en CNC-carter voldoende is, als het geheel tijdens rijden warm wordt wordt de speling minder.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
marijn. #129344 24/04/18 12:27 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Alles is passen en meten. Rol moet vrij lopen, als je de koppeling monteerd moet hij precies aanliggen en de speling moet eruit zijn en als je straks het vliegwiel monteerd moet hij ook vrij lopen.
Het korte busje was bij mij 13 mm lang. 14 mm was te lang want dan ligt de koppeling 1 mm los van het carter. Deze had ik zelf gedraaid en gehard. Die lange bus ben ik vergeten hoe lang die was. Dat is het mooie om alles precies passend te maken vind ik. Succes met opbouw.

Last edited by Alfons_Amuse; 24/04/18 12:28 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Johnnie #129347 24/04/18 01:56 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Johnnie
Maar waar kon je aan zien dat het te kort was?


Joan had goed gegist: de rol liep aan tegen het carter. Zodra je de moer van de koppeling aandraaide ging de rol steeds stroever, dan weet je genoeg.

Dit is trouwens geen probleem van alleen cnc carters: Ik heb hetzelfde ook al bij oto en 2200 meegemaakt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 96 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.051s Queries: 86 (0.014s) Memory: 1.2475 MB (Peak: 1.6374 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-28 19:09:35 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS