een van de redenen dat ik de 3800 ( en zijn clonen) niet erg leuk vind i monteer de keerringen altijd met de veer naar binnen ( origineel met de veer naar buiten) maar als ik dat doe weet ik zeer dat na montage van de rol het veertje is los gesprongen. dan schuin ik altijd het messing van het lager aan de buitendiameter heel erg puntig af ( dus niet kort en stijl) maar langer en vlak. dan heb ik een type siliconen vet ( oa voor vacuum toepassingen) waar ik de hele boel mee volstouw en dan monteer ik de rol al draaiend ten opzicht van de keerring. je bent even bezig dat wel, maar bij onmiddellijke demontage na de montage ter controle of alles klopt blijkt in de meeste gevallen dat de keerring nog heel is, zo niet de schuining nog aanpassen Je kunt ook voor montage controleren of de keerring over de rol glij bus gaat als alles nog los ligt maar dat is geen garantie omdat je stiekem weg bij het proberen toch iets staat te "wakkelen" bij montage uit de hand. Zit de krukas er eenmaal in is die vrijheid er niet meer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)